Die generatie Civic kan je beter laten staan, dan is de EP generatie ( 2000-2005 ) leuker om te rijden zeker voor zo'n jonge gast, deze zijn bekend als echte stuurplezier biedende auto's, ze zijn lichter dan de FN generatie en ook betrouwbaarder. De FN heeft een semi onafhankelijke achteras en de EP heeft een compleet onafhankelijke achteras, wat sturen in de oudere EP veel leuker maakt, ook had de EP nog een directe servopomp ipv een elektrisch gestuurde, de FN heeft hierdoor voor een Honda een vage besturing. Wel opletten bij EP's voor roest, die zit onderin de wielkast en kan je opsporen door achteraan eenvoudig de speaker los te halen, daar moet je dan met je zaklamp in kijken op roest of stilstaand water ( bekend euvel bij de EP ), indien dit zo is, laten staan. Motorisch zijn EP's probleemloos, je hebt de 90 pk 1.4, maar ook de 1.5 110 pk, de 1.6 ( vaak Bar sport editie ) met 110 pk maar wel vaak met V-tec, wat altijd leuk is. Ohja en de 2.0 EP3 maar das de dure Type R versie met K20 200 PK blok

bijkomend voordeel van de EP is dat er een grote aftermarket voor is, de FN heeft die populariteit nooit gehaald dus is de markt kleiner.