Welke stoelen passen in mijn Octavia?

Hallo allemaal,

ik ben de trotse eigenaar van een Octavia I Ambiente uit 2002 (facelift) met bijna 3 ton op de teller. De stoelen zijn behoorlijk versleten, en ik ben op zoek naar een relatief goedkope vervanging van de voorstoelen (grijs kenteken, dus alleen voorstoelen). Ik vroeg me af welke VAG auto's allemaal op dezelfde rails staan, zodat het 'plug and play' is om over te zetten. Ik dacht aan de Golf 4, maar wellicht is de 5 ook hetzelfde, dan heb ik meer en beter aanbod. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Ik heb geen stoelverwarming (geen idee of dat ooit een optie was in de Octavia I) of andere bijzonderheden aan mijn stoelen. Ik zou wel een stoel willen vinden met verstelbare lendesteun, in ieder geval de bestuurdersstoel.

Ik ben benieuwd naar jullie tips! Alvast heel erg bedankt :)

Barbara
 

turboturbo

Forumguru
Wat @Roffel zegt.

Ik heb een setje stoelen en bank van een Leon 1M in m'n Octavia zitten: https://www.skodaforum.nl/forum/i/turbos-octavie-octavia-i.28233/page-4#post-717451

Aanleiding was destijds dat ik een achterbank met 3-punts gordel wilde achterin. Maar de Seat stoelen zitten meteen ook zoveel beter (ander model met meer ondersteuning)

Een goede en nette set vinden vergt wel wat inspanning. De sets zijn minimaal 10 jaar oud dus je bent wel afhankelijk van hoe zuinig de eigenaren van de stoelen zijn geweest. Zo heb ik zelf van 2 sets 1 mooie set met gebreken op kunnen knappen en de 2e set zo goed als mogelijk gerepareerd, gereinigd en als zodanig weer doorverkocht.

Op het Seat forum zitten typisch een aantal eigenaren die zuinig zijn op hun Leon 1M die nog wel eens een set aan te bieden hebben. Dat forum in de gaten houden dus!

Verder kan je van genoemde modellen demontage auto's in de gaten houden, reken er wel op dat een gemiddelde sloper zo rustig 100,- per stoel vraagt die dikwijls in treurniswekkende staat zijn.
 
Laatst bewerkt:
Goede tips al zo snel! Bedankt :)

Wat je zegt @turboturbo, daarom hoopte ik dat golf5 stoelen zouden passen. Nieuwer model en dus naast meer aanbod ook beter aanbod. Zal het SEAT forum in de gaten gaan houden!
Enneh, ziet er echt goed uit met dat nieuwe interieur
 

Highway

Forumguru
Twijfel of de stoelen van een Superb 2 (2010) passen. Indien wel, ik heb nog een set die te koop is.
Bestuurdersstoel is wel electrisch (niet verwarmt) dus zal je voor deze stoel minimal een 12V aan moeten leggen.
 
Twijfel of de stoelen van een Superb 2 (2010) passen. Indien wel, ik heb nog een set die te koop is.
Bestuurdersstoel is wel electrisch (niet verwarmt) dus zal je voor deze stoel minimal een 12V aan moeten leggen.

Ik heb zo’n vermoeden dat dat niet past... Mijn auto is 8 jaar ouder en een heel stuk kleiner.
 

Cordoba

Forumguru
Twijfel of de stoelen van een Superb 2 (2010) passen. Indien wel, ik heb nog een set die te koop is.
Bestuurdersstoel is wel electrisch (niet verwarmt) dus zal je voor deze stoel minimal een 12V aan moeten leggen.

Ik twijfel vooral doordat het om een O1 en een S2 gaat (dus ook een generatieverschil). Op zich kun je dit makkelijk nameten:
- meet de lengte van de stoelrails aan portierzijde
- meet de lengte van de stoelrails aan de tunnelzijde
- meet de afstand tussen de rails
Als deze overeenkomen, dan gaat het passen, ik heb wel gekkere zaken als plug&play overgezet (compleet interieur van een Ibiza 6L FR (3-deurs) in een 5-deurs Fabia I combi, en de achterbank van die combi weer in Ibiza hatchback 5-deurs bijvoorbeeld. De VAG groep heeft ook nog stoelen met 3 rails (waarbij als het ware één rails in tweeën is gedeeld en de voorkant en de achterkant van de stoel op een andere spoorbreedte staan.

Als de rails passen, is het volgens mij een kwestie van een extra zekeringgroep aanleggen voor de stoel, checken of de stoel ook nog aansturing nodig heeft in de vorm van een module of een speciale comfortmodule. Het elektrische deel maakt het lastig, want een stoel moet toch wel verstelbaar zijn (ook APK-eis). Een stoelairbag die niet werkt, doordat de auto nooit is toegerust met stoelairbags is geen probleem, dus als je een geschikte stoel vindt met stoelairbag kun je die gewoon pakken.
 
Ik twijfel vooral doordat het om een O1 en een S2 gaat (dus ook een generatieverschil). Op zich kun je dit makkelijk nameten:
- meet de lengte van de stoelrails aan portierzijde
- meet de lengte van de stoelrails aan de tunnelzijde
- meet de afstand tussen de rails
Als deze overeenkomen, dan gaat het passen, ik heb wel gekkere zaken als plug&play overgezet (compleet interieur van een Ibiza 6L FR (3-deurs) in een 5-deurs Fabia I combi, en de achterbank van die combi weer in Ibiza hatchback 5-deurs bijvoorbeeld. De VAG groep heeft ook nog stoelen met 3 rails (waarbij als het ware één rails in tweeën is gedeeld en de voorkant en de achterkant van de stoel op een andere spoorbreedte staan.

Als de rails passen, is het volgens mij een kwestie van een extra zekeringgroep aanleggen voor de stoel, checken of de stoel ook nog aansturing nodig heeft in de vorm van een module of een speciale comfortmodule. Het elektrische deel maakt het lastig, want een stoel moet toch wel verstelbaar zijn (ook APK-eis). Een stoelairbag die niet werkt, doordat de auto nooit is toegerust met stoelairbags is geen probleem, dus als je een geschikte stoel vindt met stoelairbag kun je die gewoon pakken.
Goede punten allemaal! Dankje!
 
Bovenaan Onderaan