Welke Skoda wel, en welke niet...

ST220

Lid
Hallo allemaal,

Mijn Volvo is verkocht en heb twee skoda's op het oog in Zwitserland, met beide een jaar garantie. Familie van mij is woonachtig in Zwitserland, en de auto's worden daar steevast op z'n Duits onderhouden. Ook is de keus qua dikkere motoren daar vrij normaal tov. Duitsland of Nederland.
Daarnaast staat de euro gunstig ten opzichte van de Zwitserse Frank.

De twee Skoda's waaruit ik wil kiezen:

Auto 1: Skoda Octavia RS 2007 met 112.000km handgeschakeld -> LINK

Auto 2: Skoda Octavia 1.8T Laurin & Klement 2010 met 112.000km DSG -> LINK

Nu hoor en lees ik allerlei horror verhalen over beide motoren mbt. ketting, schraapveren, olieverbruik en DSG. Nu is olieverbruik moeilijk bij een testrit te testen en kom ik van de veilige 5 cilinders van Volvo af, die maar blijven rijden. Dit is dus helemaal nieuw voor mij.

Welke auto adviseren jullie mij? Moet ik ergens, los van de garantie, speciaal op letten?

Alvast bedankt voor alle info. Het is de bedoeling dat ik aankomend weekend een van de twee aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
Die 1.8 is waarschijnlijk voorzien van een EA888 motor, motorcode CDAA, welke bekend staat om hoog olie verbruik vanwege de te smalle olieschraapveren. Er zijn mensen die geen problemen hebben maar de korte conclusie is dat iedereen op den duur aan de beurt komt voor een complete revisie van een paar duizend euro.

Dus de 1.8 zou ik laten staan.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Altijd de RS (maar wellicht ben ik bevooroordeeld - ik rij nu mijn derde). Kan ook wel olie gebruiken trouwens, maar niet zoals de 1.8......

Maakt het qua importeren nog uit dat de auto van buiten de EU komt?
 

ertromp

Forumguru
Voor mij zou de keuze toch ook de RS uit 2007 zijn. Ook vanwege de olie problemen die kunnen optreden en wat een mooie auto die RS PFL :thumbsup:
 

ST220

Lid
Altijd de RS (maar wellicht ben ik bevooroordeeld - ik rij nu mijn derde). Kan ook wel olie gebruiken trouwens, maar niet zoals de 1.8......

Maakt het qua importeren nog uit dat de auto van buiten de EU komt?
Nee, kosten aan invoer en that's it. Moet natuurlijk wel een beetje Zwutsers kunnen lullen om de prijs te drukken.
 

Captain Hook

Forumguru
Misschien iets om rekening mee te houden:

Auto's uit Zwitserland? Gebruikt in Zwitserland?
En dan bedoel ik; heb je enig idee hoe er mee omgegaan is, daar in dat zeer fraaie bergland?
Vol gas, koude motor, iedere ochtend de bergpas op en af?

En hoe zit de garantieregeling in elkaar, als je überhaupt al daadwerkelijke garantie kunt claimen in het geval van malheur...
 

hemi24

Forumguru
Voor wat het waard is : de 2010 heeft als voordeel dat dit het gefacelifte model is...

L&K is qua uitrusting natuurlijk subliem op een O2!
 

ST220

Lid
Misschien iets om rekening mee te houden:

Auto's uit Zwitserland? Gebruikt in Zwitserland?
En dan bedoel ik; heb je enig idee hoe er mee omgegaan is, daar in dat zeer fraaie bergland?
Vol gas, koude motor, iedere ochtend de bergpas op en af?

En hoe zit de garantieregeling in elkaar, als je überhaupt al daadwerkelijke garantie kunt claimen in het geval van malheur...

Garantie is garantie. Als er wat groots is dan zul je naar der Schweiz toe moeten. Aangezien ik er elke maand een weekend ben is dat niet zo spannend.

En, Zwitserland bestaat uit snelwegen, die bergwegen worden niet echt veel gebruikt door de inheemse inwoners, dus dat valt gelukkig mee.
 
Bovenaan Onderaan