Welke sensor is dit?

Kipke

Nieuw lid
- excuses dit betreft een Fabia I -

Ik heb een motormanagement lampje en deze heb ik kunnen herleiden tot deze sensor (zie foto).

De sensor heeft zijn beste jaren gehad en moet hoe dan ook vervangen worden (zit nu aan elkaar met ducktape). Echter hoe heet deze sensor? Ik kan dit door de tape helaas niet aflezen en ben bang als ik eraan ga zitten ik de auto straks niet meer wegrijd.

Ps: Eerst dacht ik dat het lampje door de bougies kwamen (die hadden ook hun beste tijd gehad), maar het lampje is er nog steeds nadat ik deze heb vervangen.

(PPS: doe het liever zelf dan dat ik naar een garage ga ivm kostenbesparing)

Screenshot_2022-11-21-12-29-54-60_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg Screenshot_2022-11-21-12-30-39-56_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
 
Laatst bewerkt:

Afrit13

Forumguru
Geen idee waar de sensor voor is, maar volgens mij heb je een Fabia I, terwijl je topic in het forumdeel over de Fabia II staat.
 

Kipke

Nieuw lid
Mijn auto komt uit 2007 en dit jaartal stond achter de Fabia II topic, vandaar. Ik heb geen idee welke type het is, maar zal 'm verplaatsen.
 

Afrit13

Forumguru
Van links naar rechts: I, II, III, IV

Fabia_generation_Landing_header.jpg
 

Tees

Donateur
Ik kan t net niet zien waar die nou in zit...dat ding met de koperdraden is je dynamo, zit ie nou daarin of in je radiator oid?
 

Kipke

Nieuw lid
Ik kan t net niet zien waar die nou in zit...dat ding met de koperdraden is je dynamo, zit ie nou daarin of in je radiator oid?
Het is een los element wat ernaast zit zover ik weet. Ik heb iig niets weggehaald om deze foto te maken. Weet ook niet zo goed waar hij van en naar toe loopt (wilde niet aan de draden komen omdat ik bang was dat deze dan al los zou schieten)

Maar wat de beste man hierboven had opgemerkt is dat ik een Fabia generatie 1 heb en geen 2. Wellicht maakt dat ook uit
 

Tees

Donateur
Ik zal straks even kijken of ik er mbv ETKA uit kom. Je kan trouwens beter even een melding maken (Rapporteer bericht), zodat @Peter-036 t topic kan verplaatsen ipv een nieuw bericht zoals je nu gedaan hebt.
 

Eltjo

Forumguru
Het ziet er nog al tricky uit, dichtbij de draaiende riem. Zit het wel vast en echt niet te dicht bij de riem?
Als je denkt dat het als los gaat als je er aan zit, gebeurt dat ook als je over een drempel gaat....
Dan zou ik er liever nu gecontroleerd aankomen en het fatsoenlijk vastzetten.
Ik zou ook willen weten hoe het onder het slecht aangebrachte stukje zwarte ELEKTRA tape er uit ziet. Is het een kaal gesleten plekje veroorzaakt door de riem? Daarna fatsoenlijk er een stuk elektra/isolatie-tape er omheen draaien en zo vastzetten dat het niet weer gebeurt.

Het lijkt me overigens geen sensor wat je omcirkeld hebt, maar een stekkerverbinding die wellicht aan een sensor zit.
Wat kan helpen is of er 1 of 2 draden aan de stekkerverbinding zitten. Temperatuursensor in de radiator of zo??

Maar hoe ben je naar het omcirkelde geleid als zijnde de oorzaak? Via OBD uitgelezen? Dan heb je toch ook storingscodes en weet je a.d.h. daarvan toch ook hoe die sensor heeft?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik heb er eens naar zitten zoeken, maar kan er niet wijs uit worden wat het is. Het hoort zeker wel op die plek, zie dit schema van Skoda zelf:
1998_Trivalec_1.2HTP_03e_100_010_cd-zsb-motor-r3-4v_001-768x759.jpg


Het lijkt wel een temperatuur of druksensor, maar wat doet ie daar dan? Het eindigt wel echt daar, dus geen verbindingsstukken oid.

Uitlezen, zoals @Eltjo al aangeeft, zal zeker meer info geven
 

Eltjo

Forumguru
Ook duidelijk uit jouw plaatje is, waar de steker had moeten zitten ! Niet los bungelend, dat is nooit de bedoeling geweest.
Dus checken of het beugeltje daar (bovenop de airco pomp lijkt me) zit en of daar niet al een steker in zit.

De andere kant van steker zal naar ..... iets (verdere kabel, sensor) gaan. En dan schiet mij nu het regelventiel van de airco te binnen....
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als je inzoomt op dat plaatje, dan zie je dat de bekabeling daar echt eindigt. Dus het is mijns inziens wel een sensor van t een of ander. Op basis van de foto van TS kan ik niet bepalen of de positie goed is of niet. T lijkt dichtbij de multiriem, maar of dat echt is, vind ik moeilijk te zien.
 
Bovenaan Onderaan