Welke olie voor de octavia 3 vRS 220 TSI 2016

marwin

Forumguru
Zie dat ik in de titel -Olie keuze Octavia vRS 220 TSI 2016- ben vergeten :banghead:

Ik heb jullie advies nodig.

Mijn Skoda Octavia vRS 220 TSI 2017 (bouw jaar 2016) wordt in mei 4 jaar oud. Met bijna 20.500 km op de teller gaat die binnen kort op beurt voor nieuwe motor- en rem- olie en APK.

Nu heb ik een vraag over de motor olie. Gezien ik over het algemeen weinig KM rijd (tussen 10/12.000Km per jaar) en kleinere stukjes rijd wil ik over stappen naar periodieke olie wissel (1x per jaar) in plaats van variable interval. Ik zag dat bij de laatste olie wissel 15.000Km (2019) shell Helix 0w30 in is gegaan. Dit is volgens variable interval specificaties en stuk kostbaarder. Gezien ik nu jaarlijks de olie wil gaan wisselen (beter voor de motor) zat ik te twijfelen tussen shell Helix 5w40 (VW 502.00/505.00) of 5w30 (VW 504.00/507.00).

Wat is jullie advies? Zit ik er helemaal naast of adviseren jullie andere types of gewoon bij Longlife olie 0w30 houden en die jaarlijks laten verversen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zolang je motor weinig tot geen olie verbruikt zou ik zeker niet omhoog gaan in viscositeit. In de regel geldt dat je het eerste getal zo laag als je motor accepteert houdt, en het tweede getal naar gelang wat je wilt. Dus als je motor niet zoveel olie verbruikt, zou ik gewoon 0W30 erin blijven stoppen.

Ik gebruik zelf ook Shell Helix in m'n oude beestje (maar dan 5W-40) prima spul en online erg goedkoop te krijgen. Hoeft trouwens niet per definitie LL te zijn, dat hangt af van het type Helix dat je koopt.
 

marwin

Forumguru
Verhoogt olie verbruik is naar mijn weten bij dit type motor (vw ea888 gen3/b) niet echt een veel voorkomend probleem meer. Ik heb daar dan ook totaal geen last van.

Naar mijn weten adviseert VW (skoda) bij dit type motor:
  • variable interval Longlife 0w30 VW 504 00/ 507 00
  • periodiek (1 x per jaar)
    • 5w40 (VW 502.00/505.00)
    • 5w30 (VW 504.00/507.00)
Vandaar dat ik naar jullie advies en ervaringen nieuwsgierig was.

Heb mij laten vertellen dat LongLife leuk is voor leaserijders of km vreters maar geef je echt om je auto en wil je het beste kan je beter 1x per jaar je motorolie vervangen en voegt de toch wel veel duurdere Longlife olie weinig toe. Ook heeft 5w30/40 betere beschermingscapaciteit bij hogere temperaturen dan de 0W30 variant. Wetende dat de 2.0 TSI toch flinke bedrijfstemperaturen kan hebben boven de 100+ graden.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Tijdens elke oliewissel bij VAG-Techniek, gaat er de door hun gebruikte Castrol 5W30 in, met de VW 504.00/507.00 VW specificatie die je aangeeft.
 

brepus13

Forumguru
100+ graden is voor geen enkele olie een probleem ook 110 graden is nog helemaal niet erg. Een motorblok kan heus wel wat hebben :-)

succes met de keuze in ieder geval.
 

Tees

Donateur
Sowieso is er als het goed is geen verschil tussen een 0W30 en een 5W30 op bedrijfstemperatuur, het tweede getal is namelijk de viscositeit bij bedrijfstemperatuur (daar staat uiteraard een bepaalde standaard temperatuur voor, die ik niet uit m'n hoofd weet). Er zit overigens wel verschil tussen verschillende merken en types omdat die xWyy eigenlijk een heel beperkte standaard is. Daarnaast heb je nog allerlei andere standaarden zoals de ACEA en allerlei merk-eigen standaarden (zoals die VW 50x.xx).

Gek genoeg, en dat verbaast mij nog altijd, zijn er allerlei viscositeiten die allemaal wel kunnen voldoen aan diezelfde VW standaard. Volgens die standaard zou ik zelfs 0W30 in m'n blok kunnen gooien, ondanks dat ik vermoed dat dat m niet goed zal doen...
 

marwin

Forumguru
Ben nog all een shell fan..

Maar die adviseert het volgende:

  • Engine (P) - Longlife service, Equipment code QI6
    • Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30
    • Shell Helix HX8 ECT 5W-30
MAINTENANCE INTERVAL
  • 20000 Miles
  • 24 Months
  • Engine (P) - Time/distance dependent service, Equipment code QI4
    • Shell Helix Ultra 5W-40
MAINTENANCE INTERVAL
  • 10000 Miles
  • 12 Months
 

Tees

Donateur
Ik vaar zelf niet blind op die geadviseerde olie, het verschilt enorm per website wat ze adviseren. Zoals je al ziet adviseert Shell 0W-30 of 5W-30 voor LL. Maar 5W-40 voor normaal interval. Dat snap ik dan niet, die motor weet niet of ie na 24 of 12 maanden weer nieuwe olie krijgt...
Ik zou gewoon voor 0W-30 of 5W-30 'normale' Helix Ultra (dus non-ECT) gaan.
 

ertromp

Forumguru
Als je op vast interval overgaat dus jaarlijks verversen en max 15K dan kun je prima een olie selecteren die voldoet aan de specificatie VW 502 00. Je kunt dus prima een Shell 5W40 gebruiken in je RS
 

marwin

Forumguru
Het is Shell 0W-40 Helix Ultra geworden (voldoet aan de VW 502 00 specs).
Waarom: Omdat in mijn beleving dit dan mogelijk het beste van twee werelden is. Optimale bescherming bij koude start (en bij veel korte stukjes) en ook optimale bescherming bij hogere temperaturen.

Ps. besteld bij www.longlife100.de prima site binnen 3 dagen binnen.
 
Bovenaan Onderaan