Welke olie voor 1.0 TSI

gehaktbal

Forumguru
Haha hoe bedoel je dat nou @EdK
Tuurlijk vervang ik het filter ook. Net als de carterring.

En jahoor, als ze oliefilters verkochten bij de Lidl en ik zou overtuigd zijn dat ze goed zijn, prima! :cheer: En dan stonden ze ook op de foto.

Maar die hadden ze niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

gehaktbal

Forumguru
Mja ik ken de verhalen. Zelf al enkele auto’s gezien die netjes elk jaar een beurt kregen volgens het boekje, maar waarbij het oliefilter volledig verroest was. Zegt dan genoeg he.

Er schijnen ook bedrijven te zijn die de olie met een pompje er uit zuigen via de peilstok opening. Wat mij betreft kan je dan beter stoppen met het onderhouden van auto’s.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

gehaktbal

Forumguru
@Pindasaus vaak wordt oliefilter dan niet vervangen. En hoe inspecteer je de rest onder je auto, als het teveel werk is om ff die bout los te draaien?

Daarnaast vraag ik me ook af of je net zo veel olie er uit krijgt op deze manier als bij aftappen.
 

Nielzzz

Actief lid
Hoi, om geen nieuw topic te openen een vervolg vraag voor mijn Octavia III uit 2019, met 1.0 TSI.

De calculator van Kroon Oil geeft:

https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/367/helar-sp-ll-03-5w-30/648/ of https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/2771/helar-fe-ll-04-0w-20/5707/

Na het lezen van bovenstaande niets nieuws.

Ik weet niet welke olie er nu in zit. Auto is ex lease en bij aankoop is de olie niet ververst. Er lag een kaartje in van (een) Profile beurtje waarop stond dat er 5W30 in zit. Het kaartje dateerde uit 2019, dus dat zal niet de vorige oliebeurt zijn geweest.
Het is wellicht om aan te nemen dat er 5W30 in zit.

Ik heb inmiddels de 0W20 olie in huis, en weet dat je een andere spec olie mag bijvullen tot max een halve liter. Is dat echter alleen in noodgevallen? Of is dat gewoon prima om te doen?

Of is meer bijvullen (dan de halve liter) ook prima?

Thanks.
 

hemi24

Forumguru
@Nielzzz : ik zou me voor nu meer zorgen maken wanneer de laatste oliewissel dan wel heeft plaatsgevonden..!
Ex-lease betekent in dit geval waarschijnlijk dat ze het laatste onderhoud zoveel mogelijk achterwege hebben gelaten aangezien bekend was dat de auto uit de lease ging.

:pieker:
 

Tees

Donateur
Eens met @hemi24, ik zou m maar eens binnenbrengen voor een beurt. Tenzij je ergens kan terugvinden wanneer de laatste oliewissels gedaan is. Evt even navragen bij de verkoper?
Ik dacht trouwens dat deze motor wel 5W30 kan hebben als ie op standaard service interval staat (15k/1jr), maar als ie op variabel interval staat (max 30k/2jr) t wel 0W20 LL olie moet zijn.
 

Nielzzz

Actief lid
Bedankt voor de reacties. Behulpzaam, alleen niet echt antwoord op mijn vraag.

De auto is onderhouden. Laatste long life service inclusief olie op 58k. Volgende olie service over 6900 km of 257 dagen. (En inspectie 6900 km of 622 dagen).

Ik sprak mijn garage (aankoop was elders), en hij gaf aan dat zij, en velen met hen, 5W30 aanhouden. De kans dat dit er nu in zit is aanzienlijk.

Ik ga 5W30 in de auto zetten bijvullen als nodig.
 

Tees

Donateur
Lijkt me dan idd verstandig om 5W30 bij te vullen indien nodig. Maar ik hoop dat t niet nodig is, de 1.0 TSI verbruikt als t goed is nauwelijks olie.
 

hemi24

Forumguru
Ik snap nooit dat de “deskundige op de hoek” het beter denkt te weten dan wat men uit de fabriek voorschrijft..?!?
Zoals @Tees aangeeft, bij vaste interval met max. 15k of 1 jaar, mag 5w30 ook (mits juiste specificaties).
 

Tees

Donateur
Ach, de universele garage heeft vaak een eigen belang. Ze hebben geen zin en ruimte om voor alle merken de specifieke specificatie olie te hebben staan, dus gebruiken ze breed bruikbare olie. LL olies zijn steeds specifieker geworden in de loop der jaren, dus dan gebruiken ze liever normale 5W30 die voldoet aan een stuk of 15 specificaties. Of ze gebruiken C3 als je perse LL of volsyntheet wil, maar dan is t zeer waarschijnlijk niet VW508.00
 

hemi24

Forumguru
Is niet erg dat ze eigen belang hebben, zolang ze ook maar thuis geven als er wel iets stuk loopt…

Ik las laatst een heel epistel op een Toyota forum over hoe de dealers en zelfs de importeur daar compleet tegen fabrieksvoorschriften in handelen als het gaat om keus voor motorolie..!
Met als enige verdediging: die olie gebruiken we al jaren…

Voor de liefhebber: https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=13793
 
Bovenaan Onderaan