Welke motormodus tijdens rijden met de caravan?

Jessedew

Senior Member
Hallo allen,

Welke motorstand zouden jullie gebruiken tijdens het rijden met de caravan? (gewicht tussen de 1000 en 1200 kg beladen)

Ik kan kiezen uit eco, normaal en sport. (1.4 tsi handbak)

Ben zelf geneigd hem zeker op binnenwegen op sport te zetten en op de snelweg naar normaal over te schakelen.

Beladen weet ik wel, niets achterop en genoeg kogeldruk creëren en auto zwaar beladen.
 

hemi24

Forumguru
Wat je zelf het aangenaamste vindt qua zwaarte van sturen, gasresponse en werking van de airco lijkt mij...
 

Jessedew

Senior Member
Nou het lijkt mij voor de motor wel iets uitmaken als die op eco staat bijvoorbeeld? althans, je wilt hem zo optimaal mogelijk belasten, in die zin hij krijgt natuurlijk meer te verduren met het gewicht, maar op welke wijze is dat het beste voor de motor.

Qua zwaarte van het sturen maakt me niet zo veel uit, dat kan je immers ook aanpassen.
 

hemi24

Forumguru
Reactiesnelheid en belastbaarheid zijn twee verschillende zaken!

In Sport stand levert je motor hetzelfde max. vermogen.en koppel als in Normaal...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Volgens mij is de instelling eco enkel van invloed op het gaspedaal; je hebt niet minder pk en koppel maar je moet er dieper voor trappen en hij reageert minder vlot.
 

Frup

Forumguru
Ik zou er ook op letten dat de motor voldoende toeren blijft maken. Vooral bij klimmen.
Hoewel ik een heel ander wagen heb, merk ik in de bergen (ik ben momenteel in Noorwegen) dat toerental een groot verschil maakt. Dat is ook zichtbaar aan de olie temperatuur, die bij hoger toerental een stuk lager is.
 

Jessedew

Senior Member
Zo de caravan weer naar de stalling gebracht, bij elkaar slechts 300 km gereden (eerste kampeerseizoen, dus beetje wennen allemaal) maar met warme dagen merkte ik inderdaad dat als je in z'n 6 rijd de temperatuur wel doorklimt tot boven de 105.

Als je in z'n 5 met 85 a 90 km/u rijd dan blijft hij rond de 105 of net eronder schommelen.

Reed in de sportmodus, al blijft er weinig sportiviteit over met de caravan erachter:maakmegek:

Verder trekt de Octavia hem prima, (denk 1200 kg incl lading) zelfs zonder hulpveren geen probleem. Denk dat ik de belading aardig op orde had.
 
Bovenaan Onderaan