Welke motor in de superb?

Jan69

Nieuw lid
Wij hebben een caravan van maximaal 1500 kg welke wij zomers achter onze nieuwe superb willen hangen. Wat is jullie mening over de Greenline BL als trekauto? Is tuning van de motor noodzakelijk?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat de Greenline best wel raad weet met een caravan. De 1.9 heeft toch 250 nm koppel. Chippen zal het hem wel makkelijker maken inderdaad.
 

Swiss

Actief lid
Volgens de Belgische folder is 1500 kg het absolute maximum dat een 1.9 mag trekken.
Tenzij er in Nederland andere waarden gelden, zit je dus op de absolute bovengrens...
 
Met mijn vorige auto (Mercedes C 220CDI) zat ik ook aan de wettelijke bovengrens van 1500 kg met mijn trailer met boot. Ik reed er zonder problemen mee naar Kroatie. Een boot heeft misschien wel minder weerstand dan een caravan maar in bergachtige wegen zal dat toch weinig uitmaken denk ik. Vermits dan door de lage snelheden meer het gewicht speelt dan de luchtweerstand. Toch is een beetje kracht op overschot altijd prettiger natuurlijk.
 

yup

Lid
Zou hem voor de zekerheid toch laten chippen, zal toch net wat lekkerder rijden dan zonder chip.
 

skodaboy

Forumguru
1500kg is niet bepaald een licht gewicht he,en dat is ook meteen het maximum sleepgewicht voor een 1.9 tdi versie.
als je daar dan nog boven gaat,heb je geen "reserve" meer.
ook vind ik het persoonlijk niet 'gezond' voor de auto om tot op de limiet te gaan,zeker in bergachtige gebieden ga je blij zijn dat je nog wat 'reserve' over hebt...:D
als ik jou was,maar das ieder zijn mening en je zit met een mininum sleep van 1500kg,dan zou ik voor de 2.0tdi versie gaan,heb je meteen 1800kg sleepgewicht,dan heb je reserve op het sleepgewicht en de motor heeft nog wat adem over om te reageren in een noodsituatie. :xyxthumbs: