Welke laadpaal voor de Octavia

Hallo,
Volgende week krijg ik onze (voor ons) nieuwe Octavia hybrid. Juist het hybrid gedeelte spreekt ons aan aangezien wij ook overcapaciteit van de zonnepanelen hebben.

Als ik kijk naar een paal met load balancing zie ik dat dit al snel 800+ euro kost los van het materiaal.

Nu zie ik ook 16a mobile laders voor pak um beet 200 euro.

Bijvoorbeeld een product al powerbaas heeft een p1 meter welke je kunt laten schakelen wanneer er stroom terug geleverd wordt.
Als ik dit nou via een relais laat schakelen en/of via een tijd schema aanstuur zodat de auto altijd vol is.

Is dit dan een gekke gedachte of lijkt dit een handige en een veel meer betaalbare oplossing te zijn? Alleen de stroom pieken moeten dan vermeden worden. Dit kan load balancing natuurlijk wel en een powerbaas bijv niet.

Ik hoor graag hoe jullie dit zien.

Als toevoeging, de Octavia kan niet meer laden dan 3,7kw/16a op 1 fase. In de meterkast heb ik nog 1 groep(16a) vrij hiervoor.

EdK

Forumguru
Tsja wat wil je ?
Investeren voor de toekomst of korte termijn ?
Hoe lang denk je met de Octavia te gaan rijden en word het daarna weer hybride of full electric ?
Zelf zou ik zo en zo een 4 aderige grondkabel ( Ymvk-as ) 4 of 6mm² leggen vanuit de meterkast
En er meteen een grond UTP kabel bij leggen vanuit meterkast naar laadpaal.
Dan ben je in ieder geval op toekomst voorbereid.
En zou naar een lader zoeken die zo en zo load balance aan kan, ingebouwd of als optie.
En kijken of er een lader is die op 230V kan laden maar ook de optie naar 3 fase heeft.

Maar goed daar zitten uiteraard prijskaartjes aan verbonden, maar wat zijn de kosten tov de wagen zelf ?
Jaar verzekeren all risk van de wagen zal duurder zijn dan een goede lader meteen aanschaffen... :pieker:

AdrietB

Nieuw lid
Mijn advies, ga voor een goede laadpaal met loadbalancer en investeer iets meer, zodat je altijd zeker bent dat er geen brand en/of overbelasting kan ontstaan.
Misschien wil je wel slim gaan laden van je zonnepanelen of tijdens daluren, dan is integratie met home-autokation oud wellicht ook handig.
Zoals EdK ook aangeeft, wat zijn de kosten in verhouding tot je auto en de besparing op je brandstof..

Goed punt heren. Soms is dat net het zetje wat je nodig hebt.
Ik ga opzoek naar een laadpaal die geen abonnement of extra kosten voor load balancing heeft

marco_b

Forumguru
Koop een paal die voorbereid is op bidirectioneel laden. Kun je de auto gebruiken als accu voor het huis wanneer salderingsregeling afloopt

Een 2de hands Alfen Eve met LB is redelijk makkelijk te vinden op marktplaats. (~125 euro)
Even goed opletten met het wachtwoord en de licentie en je hebt net als ik een mooie thuislader zonder cloud ellende.

jesse_s93

Forumguru
Ik ben zelf erg blij met de laadpaal van Skoda (lees dochterbedrijf van de VAG groep Elli). Alles met betrekking tot de laadpaal regel je in de myskoda app, geen aparte app nodig. Load balancing is een optie, zit er niet standaard in.

Bovenaan Onderaan