Welke chiptuning 1.4 TSI???

Hallo,

Wie kan mij vertellen of heeft goede ervaring met een goed tuningbedrijf.
Ik ben in het bezit van een Octavia 1.4tsi met 122 pk en een koppel van 200kN. wil graag wat meer trekkracht ivm de caravan. ik heb 30.000km gereden en hij is 1.5 jaar oud.
gr. Dick
 

MarcoO2

Forumguru
Heb je uberhaupt al in dit deel van het forum gekeken? Daar zijn erg veel ervaringen te vinden. Bijna iedereen is het er wel over eens dat JD Enginering uit Lochem de beste is. Persoonlijk heb ik ook zeer goede ervaringen met hun tuning, zij het dan voor een 1.8TSI.
 
Ik heb JD Enginering gebeld uit het gesprek kwam er wel uit dat ze er goed verstand van hebben. Maar de garantie geven ze alleen op de software, mocht er wat stuk gaan aan de motor of wat dan ook,dan is dat mijn probleem. Bij ZIP tuning geven ze die volgens mij wel. En als je pech hebt word je dan nog wel geholpen met de mobiliteitsservice van de garage? Wat is je eigen ervaring en heb jij wel garantie gehad op div onderdelen.
 

Sand3r

Senior Member
In ZIP tuning moet je niet intrappen. Gewoon niet doen.

En JD.. tja er zijn ook anderen, JD is ook niet alles qua tuning en service. Maar JD is wel betrouwbaarder dan ZIP.
 

MarcoO2

Forumguru
ZIP is inderdaad over het algemeen niet aan te raden. Over iedere tuner zijn positieve en negatieve verhalen te vinden. Maar de teneur op de meeste fora is toch wel dat je ZIP maar beter links kunt laten liggen, terwijl JD als de beste op de markt wordt beschouwd. Lees maar eens rond op alleen al dit forum, zou ik zeggen.

Qua garantie blijft tunen altijd een risico, mocht er iets fout gaan dan is de kans groot dat men naar elkaar gaat wijzen. Vraag bij ZIP maar eens de voorwaarden op: no way dat zij de fabrieksgarantie overnemen. Maar dat doet JD ook niet, die garanderen ook alleen schade die met de tuning te maken heeft. Maar ja, dat kan altijd een discussiepunt zijn.

@ Sand3r: wat bedoel je met "JD is ook niet alles qua tuning en service"? Wil je dat eens concreet maken?
 

octavia99

Senior Member
Waarom niet gewoon gebruikt maken van ABT ?
Deze huis tuner van de vw groep is mischien wel een stukje duurder maar je behoud
wel je normale fabrieks garantie.
Dit valt zelfs te lezen op de site van skoda.
 

MarcoO2

Forumguru
Omdat ze niet een stukje duurder, maar bijna twee keer zo duur waren, en omdat JD vaak betere resultaten levert dan ABT. Maar dit is natuurlijk een uiterst persoonlijke afweging.
 

michelover

Forumguru
Kan je vertellen dat JD zijn werk goed doet. Rij nu ook alweer een tijdje met een door JD getunde 1.8TSI geen enkel probleem. En mocht er een engine update zijn van Skoda dan wordt je tuning daarna gewoon weer terug gezet op de auto. Verder kost het vele euro's minder dan ABT.
 

octavia99

Senior Member
Streep de meerprijs eens weg tegen een b.v een kapotte turbo die je zelf
moet betalen omdat de garantie vervallen is.
En ik denk dat je het dan al terug verdient hebt en geld overhoud.
En of die turbo nu stuk is gegaan door de tuning of niet grote kans dat de garantie vervallen is door de tuning.

Verder vraag ik mij af of b.v ABT niet gebonden is aan een maximale tuning
Ik denk dat vw hier toch wel inspraak op heeft i.v.m de garantie.

Iemand die wel eens langs kempten is gereden weet waarom de tuning zo duur is.
Waar de meeste chiptuners in een goedkope pand zitten doet ABT het met een hoog futuristisch gebouw.
De zaken gaan daar duidelijk goed.
 

MarcoO2

Forumguru
In de praktijk valt dat heel erg mee. Zeker bij de TDI's zijn er al heel wat turbo's vervangen van getunede auto's, zonder enig probleem. Ook de dealer weet/ ziet vaak niet dat er getuned is...
 

Sand3r

Senior Member
Inhoudelijk kan ik er niet meer over melden Marco. Daarom geef ik ook netjes aan dat er anderen op de markt zijn.
 

MarcoO2

Forumguru
En JD.. tja er zijn ook anderen, JD is ook niet alles qua tuning en service. Maar JD is wel betrouwbaarder dan ZIP.

Inhoudelijk kan ik er niet meer over melden Marco. Daarom geef ik ook netjes aan dat er anderen op de markt zijn.

OK dan. Is jouw opmerking dat JD ook niet alles is dan nergens op gebaseerd? Als je een dergelijke opmerking maakt, dan komt die (naar ik aanneem) toch ergens vandaan? Dat er anderen op de markt zijn is evident, maar dat feit zegt natuurlijk niks over de service en tuning van JD.
 

VEEJAY

Forumguru
Heren, heren wat betreft tuning, kosten en betrouwbaarheid: je moet gewoon de kosten/baten analyse met je vrouw bespreken, die komt vast met een verlossend antwoord! :)
 

Sand3r

Senior Member
Zoals ik zei Marco, ik kan er helaas niet meer over vertellen. Ik weet er alles van, maar het komt niet online.

Mobidick vraagt ervaringen, derhalve geef ik alleen aan dat er anderen op de markt zijn.
Verdiep je in de materie Mobidick en zoek een tuner uit welke je bevalt.

Algemene tip voor welke tuning dan ook:
Vraag naar een proefrit in een van chiptuning voorzien exemplaar of een proefperiode in je eigen auto.
 

MarcoO2

Forumguru
Ah, ik snap je... je hebt wel ervaring, maar meldt dat niet. Helder!

Verdiepen, navragen en proefrijden (indien mogelijk) is altijd goed! De tip van Veejay is dan weer minder goed, dan komt de tuning er nooit! ;)
 
Ik heb nog 7 maanden fabrieksgarantie en wat dan erna?,is het zo dat je bij ABT wel garantie kan krijgen op problemen met de motor als deze stuk gaat, dus ook na de fabrieksgarantie.En is de mobiliteitsservice nog van toepassing als je bij ABT of JD op bezoek bent geweest.
Al met al ben ik een beetje voorzichtig, mij is het te doen om eventueel na de vakantie als de auto de caravan slecht wil trekken, de auto te laten chippen, het gaat mij enkel om het koppel.Als ik wil knallen pak ik wel mijn motor. Zijn er enkel positieve ervaringen met JD?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb nog 7 maanden fabrieksgarantie en wat dan erna?,is het zo dat je bij ABT wel garantie kan krijgen op problemen met de motor als deze stuk gaat, dus ook na de fabrieksgarantie.En is de mobiliteitsservice nog van toepassing als je bij ABT of JD op bezoek bent geweest.
Al met al ben ik een beetje voorzichtig, mij is het te doen om eventueel na de vakantie als de auto de caravan slecht wil trekken, de auto te laten chippen, het gaat mij enkel om het koppel.Als ik wil knallen pak ik wel mijn motor. Zijn er enkel positieve ervaringen met JD?

Als je je auto via de dealer (ABT) laat tunen komt dit ook in je boekje te staan, zodat bij een onderhoudsbeurt de dealer er niet per ongeluk de originele software overheen schrijft.. Je mobiliteitsgarantie blijft dan ook gewoon. Overigens kun je in plaats van die mobiliteitsgarantie beter een abonnement nemen bij de ANWB en je auto niet bij een dealer laten onderhouden, ben je vele malen voordeliger uit.
Voor het trekken van een caravan zou ik een auto niet laten chippen. Die ene keer (sommige gelukkigen wat vaker ;) )per jaar dat je met de caravan op pad bent... Die 1.4 TSI die je rijdt (toch?) kan echt wel overweg met een caravan, daar zou ik me niet zo druk over maken.
 

VEEJAY

Forumguru
Zit wat in wat bakkertje zegt, bovendien wordt je auto naast de tuning ook nog eens extra belast met een volgepakte auto en een caravan. Een potente diesel chippen voor meer trekkracht is misschien een ander verhaal.
 
Bovenaan Onderaan