Welke bouten voor Inter Action LM velgen?

Space_NL

Senior Member
vandaag een set winterbanden op lichtmetalen velgen gekocht via marktplaats.

Betreft velgen van Inter Action.

Kan ik deze nu gewoon met de bouten van mijn Skoda vastmaken? Of moet ik nog een set bouten kopen? Zo ja, welke?

Auto staat nu ook op LM velgen maar dan van Skoda cq waarop de auto afgeleverd is.
 

Cordoba

Forumguru
Om te beginnen moet je kijken of de andere velgen ook bouten met bolle kop moeten hebben of dat ze een conische kop nodig hebben (dat is afhankelijk van de uitsparing in de velgen). Verder moet je opletten dat de lengte van de bout past bij je velg (als je velg veel dikker is bij de boutgaten, heb je waarschijnlijk langere bouten nodig).
th
th
losse_wiel_bout.jpg
 

Space_NL

Senior Member
De velgen komen van een Passat af, dus zouden wat maten betreft moeten passen op de Superb.

Inter Action heeft niet altijd dezelfde type bouten begrijp ik? Want Conisch of bol lijkt me lastig te zien op het eerste gezicht.

Zal vanmiddag nog eens een blik op de gaten werpen. Heb de velgen van de Fabia er nog naast liggen als vergelijkingsmateriaal ..
 

Space_NL

Senior Member
Heb de boutgaten in de nieuwe velgen vergeleken met de boutgaten van de fabia velgen. Ik zie weinig verschil. Niet in de dikte van het materiaal ter plaatse van de bouten, niet in de vorm van de gaten.

Maar garanties geeft dit niet natuurlijk. Is er een meer wetenschappelijke manier om dit te benaderen of word het dit najaar gewoon proberen of het lukt ..?
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij hebben de meeste velgen van Interaction een naafgat van 73,1mm of 66,6mm, dus zonder pasring gaat dit al niet passen.

Los van de vraag of de wielbouten nu conisch of bol moeten zijn uitgevoerd, is de lengte ook niet geheel onbelangrijk..!

Det tekst "De velgen komen van een Passat af, dus zouden wat maten betreft moeten passen op de Superb" is mij een beetje te kort door de bocht. Afhankelijk van welk bouwjaar de Passat was, zit er nog wel eens wat afwijking in ET-waarde tussen een Passat en een Superb!
 

Space_NL

Senior Member
Dank voor het meedenken,

Naafgat is 57mm, de J en ET kloppen (7J en ET45), die zaken had ik allemaal voor de koop gecontroleerd.

De lengte van de bout kan ik makkelijk checken. (Hoeveel steken ze uit in de velg die nu op de auto ligt en hoeveel op de nieuwe).

Twijfel dus alleen nog aan de vorm van de bouten, hoopte dat iemand een tip had waar je dit kon checken, of dat Inter Action wellicht altijd zelfde vorm had ofzo..
 

CDK

Forumguru
Mailtje sturen naar de fabrikant en voor jouw type velg de gewenste info opvragen?

Je kan ook met krijt het boutgat kleuren en dan een bout die je in bezit hebt met een dopsleutel er in rond draaien. Als het krijt volledig aan de bol of de koon zit heb je de juiste bout, zit er slechts een smal randje krijt aan de bout, dan heb je de verkeerde.
 

Space_NL

Senior Member
De winnende tip kwam van @Corné de Kluijver

Ik had het niet verwacht (vraag me niet waarom), maar Inter Action heeft blijkbaar prima after-sales.

Gisteravond gemaild, nu reeds reactie, en wel als volgt;
Om de getoonde wielen op de Skoda Superb uit 2014 (model 3T) te monteren, heb je nodig: bouten M14x1,5x28 conisch
Tevens dien je een centreer ring van 073,1>057,1 te gebruiken on het wiel te centreren.

De centreerring zit er vermoedelijk al in (vanavond even controleren) want met de rolmaat kwam ik al op ca. 57mm uit.

Als ik het goed begrijp wijken deze bouten dus af van de standaard Skoda bouten (zie zijn bol-conisch en niet conisch, toch?).
 

CDK

Forumguru
De winnende tip kwam van @Corné de Kluijver

Ik had het niet verwacht (vraag me niet waarom), maar Inter Action heeft blijkbaar prima after-sales.

Gisteravond gemaild, nu reeds reactie, en wel als volgt;
Om de getoonde wielen op de Skoda Superb uit 2014 (model 3T) te monteren, heb je nodig: bouten M14x1,5x28 conisch
Tevens dien je een centreer ring van 073,1>057,1 te gebruiken on het wiel te centreren.

De centreerring zit er vermoedelijk al in (vanavond even controleren) want met de rolmaat kwam ik al op ca. 57mm uit.

Als ik het goed begrijp wijken deze bouten dus af van de standaard Skoda bouten (zie zijn bol-conisch en niet conisch, toch?).

De oplossing is vaak eenvoudiger dan de gebruikelijke gedachtengangen van de mens ;)

Voor zover ik weet zijn de standaard bouten bolconisch, alleen heb je daar ook weer verschil in.
 
Laatst bewerkt:

Space_NL

Senior Member
Hmm, ik meende begrepen te hebben dat Skoda standaard bol-conisch was en niet conisch.

Echt, dit moeten ze wereldwijd standaardiseren :(
 

hemi24

Forumguru
Hmm, ik meende begrepen te hebben dat Skoda standaard bol-conisch was en niet conisch.

Echt, dit moeten ze wereldwijd standaardiseren :(


Dus als je de velgen gemonteerd hebt én je hebt een origineel reservewiel, niet vergeten om even 5 originele wielbouten bij het reservewiel te leggen...
 

Space_NL

Senior Member
Dus als je de velgen gemonteerd hebt én je hebt een origineel reservewiel, niet vergeten om even 5 originele wielbouten bij het reservewiel te leggen...

Precies! een winterband in de zomer en een zomerband in de winter is de bedoeling. De bouten dus maar in de auto bewaren. En ik denk niet 5 maar alle 20. Anders ben ik er straks 15 kwijt in de garage die keurig opgeruimd is (not!)...
 

Space_NL

Senior Member
Vanavond nog eens gekeken naar de velggaten.
Ik zie geen verschil. Maarrr, als je met je vinger voelt dan voelt het wel duidelijk anders.

Daarom dus maar een set bouten besteld!

Dank allen voor het meedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
VAG gebruikt al jaren voor alle merken en modellen standaard bol-conische bouten voor de OEM velgen. Bij aftermarket velgen heb je dus soms conische bouten nodig. Wat de lengte van de bouten betreft: ook al eens van iemand gehoord die bij het monteren van een totaal andere velg niet gelet had op de lengte van de bout. Gevolg: bij een ritje door het dorp liep met 20 km/u een wiel van de auto, doordat de wielbouten maar met een paar gangen vastzaten en los waren gekomen, en fietsster gevloerd door het 'gevluchte' wiel.
 
Bovenaan Onderaan