welke banden maat op 15 inch velgen

john38

Lid
Hallo

ik heb hier licht metalen velgen die zijn 15 inch met zomer banden maat 195-50-15,hier voor zatten er stalen velgen op met winterbanden maat 185-60-14,als ik daar mee rij is er niks aan de hand maar als ik met de licht metalen velgen ga rijden maakt mijn auto veel kabaal net of er iets licht te trillen onder de kap,zou dit kunnen komen door een verkeerde banden maat,of weet iemand wat dat zou kunnen zijn

mijn auto is een skoda fabia 1.4 16v uit 2005 55 kw

gr john
 

darkprojectx

Forumguru
als ze zoveel kabaal maken, zijn ze dan wel juist gemonteerd?
goed uitgebalanceerd? draairichting goed?
Het kunnen ook gewoon herrie banden zijn. Heb je weleens met de goedkopere merken.
195/50/15 had ik voorheen ook en gaf totaal geen kabaal.
 

john38

Lid
hallo

het komt juist niet van de wielen of banden het komt voor bij de motor van daan net of er iets tegen de de licht te trillen (brommen)

john
 

john38

Lid
het komt hoofdzakelijk voor als ik snel optrek en doorschakel( vlot rij ) en bij 110 km/p en harder
 

Cordoba

Forumguru
Bandenmaat is gewoon goed: de vorige eigenaar heeft voor mijn auto direct al 15" stalen gekozen, met 195/50 banden erom, en ik heb geen enkel probleem.

Het kan zijn dat de banden voor gecupt zijn, en daardoor het trillen/brommen veroorzaken. Vooral als je die banden eerst achter gelegen hebben en nu voor is die kans aanwezig (combi's hebben vooral last van gecupte achterbanden). Wat ook kan, is dat er een beschadiging in een band zit, waardoor ie zich vreemd gaat gedragen (kan bijv. een beschadiging in het karkas van de band zijn). Normaal zou ik ook nog de wiellagers verdenken, maar omdat je aangeeft dat het bij de winterbanden niet zo is, geloof ik daar niet in.

Als je terugwisselt naar winterbanden is het dan inderdaad over? Als dat zo is, dan kan het niet anders of het zit in de velgen/banden.

Overigens kan er bijv. ook een hoogteslag in je velgen zitten die dit veroorzaken.

Samengevat: je zult eerst een keer een bandenwissel moeten doen (óf even terug naar winterbanden, óf even voor- en achterbanden wisselen om te kijken of de klacht verdwijnt/verplaatst)
 

john38

Lid
hallo

ik ga zoals je zegt eerst maar eens de winterbanden erop leggen en dan zien we wel verder
ik kom hier nog op terug met het verslag

gr john
 

john38

Lid
hallo
gisteren de winterbanden maar eens gemonteerd maar het resutaat is het zelfde,ben toen bij een monteur langs gegaan die ik ken en die heeft er mee gereden een die dacht dat het het heteschildt was of de uit laat tegen het hete schild aan komt,dus auto op de brug niks te vinden,onder de motorkap niks te vinden dat kon trillen of brommen,hij heeft ook nog met een koptelefoon met iets eraan naar het blok geluistert en hij vermoet dat het uit het motorblok komt,weet iemand hier raad mee of heeft hier ervaring mee.
ik moet erook bij zeggen dat ik enkele weken geleden zelf het sleuteltje in het display voor insp. zelf heb uitgezet dat kan hier toch niks mee te maken hebben?????,zodat de auto misschien moeten worden uitgelezen

gr john
 

Cordoba

Forumguru
Nu weet je in elk geval zeker dat het niet in de velgen/banden zit.
Als je een (lange) bocht naar links of naar rechts maakt, maakt dat verschil voor het geluid?

Volgens mij heb ik van zo'n soort klacht ook wel eens gehoord, en bleek het uiteindelijk de motorkap te zijn die niet helemaal strak op de rubberblokjes lag (bij dichte motorkap).
 

john38

Lid
de lange bochten naar links en rechts maakt niet uit het geluid blijft,dat met het sleuteltje het ik ook wel gedacht dat het nis mee te maken zo kunnen hebben

En ik kom uit den bosch

gr john
 

john38

Lid
hallo

hier ben ik weer met mijn probleem,nou ja dat is opgelost het was namelijk een beugel die onder het hitte schild zit die aan de versnelling bak vast zit en aan het blok daar waren 3 bouten los getrilt en een was er weg dus ik ben weer een gelukkige skoda rijder.
en iedereen bedankt voor de hulp en voor de eventueele oplossingen

gr john
 
Bovenaan Onderaan