Welke banden liggen er onder uw pas geleverde O3?

Herman Janssens

Senior Member
Banden zijn belangrijk voor de veiligheid en het comfort. Het is geweten dat Skoda niet alijd dezelfde banden onder een model legt. Dat het afhankelijk is van de gunstige aankoop die ze in het gros kunnen doen.
Om een overzicht te krijgen over welke banden er geleverd worden en werden, deze topic.
Om nog een beter zicht te krijgen graag weer enkele gegevens vermelden die een invloed kunnen hebben.

Autotype: HB of C?
Levermoment: bv. 12/08/2013
Velgengrootte en -type. Bv. 18" Alaris
Bandenmerk en -familie: Bv. Pirelli P Zero
Bandenmaat: Bv. 265/40ZR18 97Y

(De voorbeelden zijn louter fictief)

Iedereen zal begrijpen dat het vooral om de laatste twee van de vijf gegevens gaat.
 

Cordoba

Forumguru
Behalve deze gegevens is ook het land van levering (dus de importeur, of zoals de Vlamingen zeggen de invoerder) van belang. Voor Nederland is bekend dat Pon in principe alles op Continental levert, alleen als Continental onvoldoende banden kan leveren, worden er wel eens andere banden geleverd. Ik heb wel eens begrepen dat Pon alle banden omwisselt voor Conti's voor zover mogelijk.

Topic titel kan je misschien nog zelf aanpassen met de knop bewerken onderaan je eerste bericht, anders een mod vragen om het aan te passen.
 

Noord26

Forumguru
Ga er maar rustig vanuit dat de importeur zoveel mogelijk ook het merk onder de auto legt waar ze ook importeur van zijn: Continental. Heb in het verleden zelfs een pallet Bridgestone's gekocht in de maten 185/60R15. Die werden bij binnenkomst in NL door PON er onder vandaan gehaald (ik geloof Polo's en Fabia's) en vervangen door hun 'eigen' Continentals. Deze maat past ook onder Swiftjes van 2005 en jonger, en heb ze verkocht op het Swift-forum waar ik toen actief was.

Toen ik bij aflevering van onze SuperB nieuwe velgen in 16" voor de winter er bij kocht, en 18" voor de zomer heb ik aangegeven alleen met een A-merk band akkoord te gaan. En beiden werden aangeleverd vanuit PON op Conti's. Respectievelijk SportContact 3 en TS830 banden. Daar is niets mee als ik onafhankelijke testen mag geloven over deze banden. Conti's staan altijd bovenin de lijstjes..
 

Herman Janssens

Senior Member
Weer wat bijgeleerd. Bedankt. De importeur speelt in Nederland blijkbaar een belangrijke rol hierbij. Klopt het wat wordt beweerd?Allemaal Continentals in Nederland? En kan iemand mij vertellen hoe het in België zit?
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Autotype: O2 Combi 1.6 TDI.
Levermoment:24/01/2012
Velgengrootte en -type:16" Crateris
Bandenmerk en -familie:Continental Premium Contact 2E
Bandenmaat:205/55/R16 91H
Land van inschrijving: België
 

hpolie

Senior Member
En mijn Fabia II afgeleverd zie handtekening.
Werd afgeleverd met Dunlop Sp sport 01 185/6oR15
 

Antera

Donateur
Over het algemeen worden ze inderdaad op Conti afgeleverd +/- 95% . Dit word per importeur bepaald. Het kan ook niet zo zijn maar dan is hij er of doorheen geslipt of er iets om een bepaalde reden bij de dealer of anders afgeleverd. Misschien zelf een ander (extra) setje wielen besteld bij de dealer?
 

ertromp

Forumguru
Mijn Octavia (de 2 danwel) is afgeleverd met Dunlop:

P1020528.JPG

Nu op m'n 18" velgen heb ik Michelin Pilot Sport 3 liggen.
Had nog geen ervaring met Michelin maar wat een topband! Gisteren nog even de auto losgedraaid op de Autobahn (voordeel als je er zo dicht bij woont) maar de wegligging is perfect. Een goede combinatie van band/velg (18") en de verlaging van 30mm doet wonderen
 
De mijne staat ook op Continental contisportcontact 5 (18‘‘ Alaris). Prima banden, plakken lekker in de bocht. Zag in de Topgear van deze maand een test van deze banden onder de Subaru BRZ, daar kwamen ze erg goed uit (beter dan de standaard Michelin`s Pilot Premacy).

Over het algemeen levert VAG hun auto's op een allegaartje van verschillende merken. Pon wisselt waar mogelijk naar Conti's.
 

Flem_nl

Forumguru
De mijne staat ook op Continental contisportcontact 5 (18‘‘ Alaris). Prima banden, plakken lekker in de bocht. Zag in de Topgear van deze maand een test van deze banden onder de Subaru BRZ, daar kwamen ze erg goed uit (beter dan de standaard Michelin`s Pilot Premacy).

Over het algemeen levert VAG hun auto's op een allegaartje van verschillende merken. Pon wisselt waar mogelijk naar Conti's.

Wat is de exact specificatie van de Continental band? Continental contisportcontact 5 225/40 r18 92y .... Wat staat er achter? MO, AO, FR of iets anders?
 

Cordoba

Forumguru
Over het algemeen worden ze inderdaad op Conti afgeleverd +/- 95% . Dit word per importeur bepaald. Het kan ook niet zo zijn maar dan is hij er of doorheen geslipt of er iets om een bepaalde reden bij de dealer of anders afgeleverd. Misschien zelf een ander (extra) setje wielen besteld bij de dealer?

Is meestal geen kwestie van er doorheen geslipt, maar bijvoorbeeld bepaalde maat of snelheidscode die Conti onvoldoende kan leveren. Bijvoorbeeld een paar jaar terug de hype van de 'wegenbelastingvrije' auto's begon, toen kon Conti onvoldoende banden leveren in de bijbehorende maten.
 

Antera

Donateur
Let op coderingen achter de maat enz staan voor andere zaken.

N1/n2/n3 betekend speciaal voor porsche
Mo is speciaal mercedes

En zo zijn er meer. Deze banden zijn kwa karkas opbouw speciaal voor deze autos gemaakt. Plaatst je op deze autos zonder deze codering kan de auto een gevaarlijk weg gedrag krijgen. Heeft vaak te maken met het vermogen en eventueel in combi met het draagvermogen
 

MaRco2

Forumguru
Pas onder een HB in Hoogeveen een setje Dunlops gespot.

De mijne stond(!) op Golus 225/40R18 ContiSportContact2 (??oude voorraad, registratie Octavia juni 2013)), de nieuwe Alaris set heeft ContiSportContact5!

Vond de Golus wat minder onder blauw en toevallig (een 17" klant met Alaris 18" set besteld i.v.m. kortere levertijd) lag er een setje Alaris op me te wachten.

Kwestie van omwisselen dus! PON zet vrijwel alles om naar Continental (het bandenvet zat er nog dik op, bij aflevering niet meer overigens) aldus de dealer).

Dat de ene nog op CSC2 geleverd is... terwijl 5 al een tijd bestaat, is wel frappant.
 

Antera

Donateur
Hoeft zeker geen oude voorraad te zijn. Kijk even naar het DOT nummer op de band. Eerste 2 getallen zijn de week en de laatste 2 getallen het jaartal. Zo weet je wanneer deze geproduceerd zijn
 
Bovenaan Onderaan