Welke acculader?

Greenliner

Senior Member
Onze Superb rijdt soms weken niet.
Nu wil ik tussentijds de accu bijladen maar lees her en der dat dat niet zomaar mag/kan ivm het canbus systeem.
Wat mag/ kan wel?
Welke lader heb ik nodig en moeten de kabels van de accu worden losgemaakt?

Vriendelijk dank voor de info!
 

Sjoerdb

Forumguru
Zou een klein zonnepaneel achter het raam voor jouw idee al voldoende zijn, houdt de boel op peil wat er eventueel weglekt
 

ertromp

Forumguru
Je kunt prima je accu bijladen met een druppellader. Belangrijk is wel het min punt waar je de lader op moet aansluiten. Op je accu zit als je een start/stop systeem hebt op de min pool van de accu een regelaar geschroefd voor het start stop systeem waar je absoluut niet de min van je lader op mag zetten. Veelal zit er een apart min punt aan de carrosserie gemaakt. Daar moet je de min van de lader op aansluiten. Staat vast en zeker in je handleiding.
 

Eltjo

Forumguru
Zonnepaneeltje leek me minder handig en prijziger, maar tot mijn verbazing heb je voor € 26 al een paneeltje dat dit kan doen. En dat kan je simpel in de aansteker steken.
Maar, de zon schijnt in de winter korter en dan wordt juist veel van de accu gevraagd, terwijl de capaciteit in de kou minder is.
Je kan toe met een lader met geringe laadstroom die op druppelladen overgaat. Voor € 15 kan je klaar zijn.
https://budgeto.nl/acculader-action-aldi-lidl-de-beste-goedkope-acculader/

Sta je nu wel eens met een lege accu of heb je het idee dat je nog maar net kan starten?
Laat dan de capaciteit en het laden van je accu eens meten. Dat wordt meestal gratis gedaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Even voor de goede orde: is een druppellader nou echt nodig als je je auto een paar weken niet gebruikt? De mijne (wel wat ouder, dus wat minder electronica en geen S/S) staat ook af en toe een maand stil, en start altijd zonder problemen.
Normaliter zou het bij een goede accutoestand en geen tot weinig lekstroom niet nodig moeten zijn om tussendoor bij te laden dacht ik?
 

45069

Senior Member
Bij de ene wel bij een ander weer niet, allemaal natuurlijk afhankelijk van je accu, rijgedrag, weer etc.
 

andrehj

Forumguru
Onze Superb rijdt soms weken niet.
Nu wil ik tussentijds de accu bijladen
Welk probleem wil je oplossen? Je kunt ook eerst eens meten hoeveel stroom je auto daadwerkelijk gebruikt als ie geparkeerd staat, en dan uitrekenen hoe lang dat goed kan gaan.
Ik heb dat bij de mijne toevallig een paar maanden geleden gemeten (toen ik een kapotte accu had). Toen bleek de ruststroom maar 6 mA te zijn, en dat bij een full-options Elegance.
Stel dat je van je 70+ Ah accu 20 Ah mag verbruiken aan standby verbruik, dan kan je de auto dus 20/0.006 = 3333 uur = 139 dagen = 20 weken laten staan.

Dus pas na maanden is bijladen nodig. In dat geval zou ik de CTEK MXS 5.0 kopen. Die heeft de beste laadkarakeristiek. Ik heb er twee van (eentje in de caravan), en die werkt perfect.

Wel aansluiten (zoals hierboven reeds beschreven) volgens de in je instructieboekje beschreven manier!
 

Eltjo

Forumguru
Voor minder dan dat kocht ik mijn Varta accu. Geen start-stop, dat kost meer.
Leve de besparing!

@andrehj heeft helemaal gelijk, ik zat ook al te vissen of de accu wel zo hard leeg ging.

Het toeval wil dat ik straks iemand gaat helpen met een Golf met start-stop systeem die niet meer wil starten....

... even later ...

8,9V was de spanning met alleen het contact aan.
Op de ANWB site stond dat het na het starten vanwege de vele elektronica handig was b.v. de ventilatie en achterruitverwarming aan te zetten voordat de kabels weer worden los genomen. Door misverstand deed de bestuurder de auto uit toen ik zei doe maar weer uit. Maar direct daarna starte de auto gewoon weer op z’n eigen accu - met de nog ingeschakelde verbruikers.
Toen direct maar een rondje rijden om de accu te laden.
 
Laatst bewerkt:

Sjoerdb

Forumguru
Heb je gedacht aan de mogelijkheid, om de 1 a 2 weken, een tot van 1 uur te maken zonder verlichting aan zodat alle mogelijke energie in de accu gestopt wordt. Door houdt de banden ook in conditie, krijgen ze geen platte kant, wordt de olie lekker warm een verliest weer zijn eventuele opgenomen condens. Scheelt ook dat je er geen snoer voor hoeft uit te rollen, want die kan ook vergeten worden erg te halen na lange stilstand tijd.
 

Eltjo

Forumguru
1x starten en 10 km rijden met de toeren zoveel mogelijk boven de 2000 en start-stop en andere verbruikers uitgeschakeld, moet voldoende zijn om een flink ontlaadde accu weer aardig geladen te hebben.
 
Bovenaan Onderaan