Welk type brandstof

Bastiaan1977

Senior Member
Ik heb gezocht op het forum maar kan het niet vinden.

Ik rijd een superb uit 2010 met een 1.4 TSI motor. Nu heb ik al eens gehoord dat het type brandstof dat er in moet erg belangrijk is. In Nederland tank ik 95 maar wat moet ik in Duitsland of Frankrijk tanken.

Wie o wie heeft er een antwoord voor me.

Alvast dank
 

turboturbo

Forumguru
Wat zegt je boekje erover?

Je zou eens kunnen testen of ron98 lekkerder rijdt. Dan kan je iig alvast testen of je zelf verschil merkt.

Edit: oh in bet buitenland. Frankrijk heeft dacht ik met en zonder ethanol (alleen Ron98, geen 95) en Duitsland heeft dacht ik wel gewoon euro95?
 

Bastiaan1977

Senior Member
Is het schadelijk voor de motor als je verkkerde benzine tankt. Ik zal het na het weekend ook eens bij de dealer navragen maar hoor het ook graag van iemand van hier.
 

ertromp

Forumguru
Met m'n 1.4 TSI tank ik in Duitsland veel benzine met een octaangehalte van 98 of zelfs octaangehalte 100 (RON100) Deze benzine ligt zelfs nog op het prijspeil van de Nederlandse euro 95
 

Wilko

Senior Member
Met m'n 1.4 TSI tank ik in Duitsland veel benzine met een octaangehalte van 98 of zelfs octaangehalte 100 (RON100) Deze benzine ligt zelfs nog op het prijspeil van de Nederlandse euro 95

Volgens mij gaat het er hier niet om wat je tankt omdat het prijsgunstig is t.o.v. Nederlandse bradstofprijzen, maar wat de motor het beste (zuinigste of met het meeste vermogen).

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de 1.4 TSI motor bij 98 een eerder ontstekingsmoment heeft, en zodra er gemeten wordt dat je er 95 in hebt zitten dat moment later wordt gekozen, met als gevolg een ander verbruik en vermogen. Hetzelfde geldt overigens voor meer motoren uit de VW-stal, zoals de 2.0 FSI van onze O2.
 

s-line

Forumguru
Je kunt inderdaad allebei de brandstoffen tanken dus 95 en98!
Alleen heb je bij 95 iets minder vermogen maar dit staat zelfs ook in het instructieboekjes!
Ik zelf rij eigenlijk altijd 98 omdat ik vind dat de auto toch beter reageerd dan op 95.
Zeker als hij gechipt is of wordt, zal de tuner je ook aanraden om 98 te tanken omdat de prestatie's dan beter zullen zijn!:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
In het instructieboekje van de Octavia staat zelfs dat je RON91 uitzonderlijk/in geval van nood mag tanken maar dat je dan wel rekening moet houden met vermogensverlies.
 
In het instructieboekje staat: "Het soepel draaien, het vermogen en de levensduur van de motor worden in belangrijke mate beïnvloed door de kwaliteit van de benzine. Voeg aan de benzine geen toevoegingen toe"

Maar aan Vpower van Shell bijvoorbeeld zijn allerlei geheime zaken toegevoegd: "De exacte receptuur van onze brandstoffen is bedrijfsgevoelige informatie welke we vanwege concurrentieoverwegingen niet kunnen delen. Het zijn echter niet alleen de additieven waarmee de Shell V-Power brandstoffen zich onderscheiden van de zogenaamde basis brandstoffen. Zo heeft Shell V-Power benzine een hoger octaangetal dan reguliere Euro 95 brandstof, wat zorgt voor een betere verbranding van de benzine in de motor." http://www.shell.nl/nld/products-se...ntwoorden-betreffende-shell-brandstoffen.html

Dus wat is de beste benzine?
 
Bovenaan Onderaan