Welk systeem mee op vakantie?

Mies75

Forumguru
Volgende week gaan we naar zuid Frankrijk op vakantie.

We hebben nu voor het eerst een auto met navigatie en Android auto.

In een ver verleden plakte we een tomtom tegen de voorruit maar de laatste vakanties de mobiel.

Ik heb zelf veel ervaring met co-pilot waar ik ooit een levenslang abonnement heb gekocht voor een eenmalig bedrag.

Dit werkt eigenlijk prima.

Enigste nadeel is dat je voor live traffic een abonnement van 11,99 moet afsluiten en geen integratie met Android auto hebt.

Tomtom heeft een nav. App die wel de integratie met Android auto heeft maar ik heb hier verder geen ervaring mee.

Dan heb ik nog het columbus systeem met de meest recente update, ook hier geen ervaring mee.

Mijn keuze lijkt momenteel te gaan tussen columbus, tomtom of co-pilot.

Waar gaat jullie voor keur naar uit en waarom?

Wat zijn voor jullie de voor en nadelen van de bovengenoemde opties?
 

Rallye

Forumguru
Columbus werkt waarschijnlijk prima, zeker als deze wordt ondersteund met verkeersinfo van internet (met name op nieuwere auto’s). Mijn Amundsen (overigens met alleen TMC), waarmee ik gisteren naar Normandië ben genavigeerd, nam, tot mijn verbazing, de route die ik zelf ook bedacht had (Achterhoek-Aken-Luik-Bergen-Amiens), maar die door Google Maps (ook op Android Auto) niet bedacht werd. Ik heb mijn Amundsen wel laten ondersteunen door Flitsmeister op Apple Carplay. Voordeel van de Columbus is bovendien dat je op het scherm bij je teller info krijgt. Bij de andere mogelijkheden is dat niet zo.
 

Mies75

Forumguru
Ik heb het facelift model van 2017.

Hoe kan ik de verkeers Info via internet koppelen met de columbus, of gaat dit automatisch zodra je de mobiel via Bluetooth verbind met de auto?
 

CDK

Forumguru
Als je Android Auto hebt zou ik gewoon de telefoon gebruiken met Google Maps. Werkt vrijwel altijd probleemloos en heeft real time traffic info.
 

JeSko

Forumguru
Verbruik je dan niet heel veel data?

Neen, de route word berekend en dat kost je eventjes data, maar trekt niet continu data, enkel als er real time info doorkomt verbruik je even wat data, maar niets bijzonders. Ik rijd altijd op Waze en data, merk dat eigenlijk niet aan mijn abonnement, en dat is beperkt tot 4g internet per maand.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb altijd de hotspot aan op m’n mobiel, dan heb ik live verkeersinformatie op de Amundsen (zal bij de Columbus hetzelfde zijn).
Heel soms voer ik de bestemming in bij Flitsmeister, die geeft dan in de statusbalk wel aanwijzingen.
 

MRNX

Forumguru
Google maps via wireless android auto. Al moet ik zeggen dat de columbus in m'n O4 ook goed actueel is, zo lijkt het.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb altijd de hotspot aan op m’n mobiel, dan heb ik live verkeersinformatie op de Amundsen (zal bij de Columbus hetzelfde zijn).
Vergis ik me maar ik dacht dat je alleen als je een geldig Skoda Connect abonnement de actuele uitgebreide verkeersinformatie binnenkrijgt op de je Columbius of Amundsen. Zonder geldig abonnement zit je met TMC, werkt ook wel een beetje, maar aanmerkelijk minder goed dan live traffic. Overigens doe ik het ook zo, alleen heb ik m'n hotspot niet altijd aan staan. Via de "tasker" app (android, bestaat niet voor iOS) herkent m'n telefoon dat ik in de auto zit (bluetooth), en zet dan de hotspot aan.

En om op de vraag van de topic starter terug te komen, wat gebruiken jullie en waarom. Ik gebruik m'n Columbus, zit niet voor niets in de auto, netjes ingebouwd, geen kabeltjes, is meer dan voldoende up-to-date. Met Skoda Connect abonnement heb je ook de actuele en gedetailleerde verkeersinformatie, en hij bepaalt af en toe interessante omleidingen om een file heen.

Vorig weekend echter met de auto van mevr. Tucker op pad geweest, waar geen navigatie inegbouwd zit, en toen onze oude TomTom na 3 jaar uit de kast gehaald, afgestoft, zichzelf laten updaten, en aan de voorruit geplakt. Werkt minstens even goed, dat ding heeft life-time verkeersinformatie en updates. En ook dat werkte na 3 jaar nog steeds uitstekend, geen abonnement nodig, en ook een paar stevige files vermeden. Ik heb geen ervaring met navigatie op telefoons, maar de voor mij belangrijkste eis (zowel op vakantie als voor woon- werkverkeer, life traffic!).
 

Mies75

Forumguru
Ik heb geen skoda connect abonnement.
Denk dat ik zelf dan de tomtom op mijn telefoon ga installeren.

Deze kan je 30 dagen proberen,genoeg om heen en weer te gaan.

Heb dan live traffic, flits Info en de meest recente update en Android auto.

Als back up heb ik dan altijd nog co-pilot en het columbus systeem dus we zullen niet snel verdwalen

Bedankt allemaal voor de input!
 

hemi24

Forumguru
Is het alleen 30 dagen, of zit er ook nog een max. aan de km’s?
Was voorheen namelijk wel zo dat ie na 75 km ermee stopte...
 

Rallye

Forumguru
Doet TomTom aan Android Auto/Apple CarPlay? Anders heb je nog navigatie op je telefoon in plaats van het scherm.
 

Janno

Forumguru
Geeft het columbus systeem ook vaste flitslokaties aan?

Nee, maar je hebt wel sites zoals scdb waar je POI's van kunt downloaden en importeren in je Columbus navi. Kost je wel een tientje per jaar. Zelf geen ervaring mee, maar ga dat wel binnenkort eens proberen denk ik.
 

Herre

Senior Member
Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk altijd de columbus gebruiken en eventueel Waze als alternatief (is ook van Google). Geeft ook flitsers aan. Data verbruik heb ik zeker in de EU de laatste jaren niet meer op gelet. Bundel opmaken lukt toch niet.
 

Janno

Forumguru
Geeft Waze bij jou ook geen verbale notificatie? Dat mis ik wel.. of ik weet niet hoe ik het aanzet haha.
 
Laatst bewerkt:

Herre

Senior Member
Dat kan wel ja. Heb dat eigenlijk sltijd uitstaan omdat ik dat meestal storend vind, maar kan gewoon wel ja.
 
Bovenaan Onderaan