@cortrans Kun je er een foto van maken, en hier plaatsen? Tip voor een goede foto: plak een stukje tape in een kleur die contrasteert met je lak, naast de kras, en maak dan de foto. (de camera stelt dan scherp op de kleurovergang tussen lak en tape. Als je die foto maakt zonder contrasterende tape, stelt de camera vaak scherp op het spiegelbeeld, en krijg je de kras nooit goed op beeld.
Commandant en poetsmachine, zeker als dat zo'n hulpstuk op een boormachine of een poetsapparaat van Aldi/Lidl is, is vragen om overspuiten. Afhankelijk van de krasjes en de hardheid van je lak, kun je soms met handmatig polijsten al aardig wat weg krijgen, maar het beste is gewoon met een machine polijsten met de daarbij behorende polijstmiddelen. Afhankelijk van de lak (hardheid) en de gebruikte machine, moet je de polijstmiddelen en pads kiezen. Een combinatie die op de ene auto prima werkt, kan op een andere auto (lak) juist helemaal niet werken, of veel te agressief zijn.
Die Meguiar's Scratch X2.0 is een soort mix tussen TellSell en een product dat echt werkt: aan de ene kant zit er iets van (fijn) polijstmiddel bij, dus je vermindert de zichtbaarheid wel, maar zoals bij vrijwel alle Meguiar's producten, bevat het behoorlijk wat fillers die vooral de beschadigingen (tijdelijk) maskeren.
Een kras, is niets anders dan verdwenen materiaal (lak), en het oppervlak waar het verdwenen materiaal is afgebroken, is ruw. Alles wat ruw is, is wit van kleur (verstrooiing van het gereflecteerde licht), door de ruwheid ín de kras weer glad te maken (dus iets dieper in de lak, maar wel glad), verdwijnt het wit, en krijgt de kras weer de oorspronkelijke lakkleur, en is daardoor bijna onzichtbaar. Alleen doordat de wanden van de kras een andere helling hebben dan het normale lakoppervlak, blijft de kras wel enigzins terug te vinden.
Als je de kras hebt gepolijst, kun je 'm nog minder zichtbaar maken met een glaze (dat is dus zo'n filler-product zoals dat ook in vrijwel ieder Meguiar's product zit). Daarna kun je er gewoon wax of wat je wil overheen zetten, en je auto glanst weer. Overigens vóór je gaat polijsten, raad ik je aan om de auto eerst te 'kleien': hierbij verwijder je hardnekkig vuil dat er met wassen niet afkomt, maar met polijsten en poetsen vaak wel (en dan veroorzaakt het vaak krasjes).