Welk poetsmiddel werkt kleine krasjes het beste weg

cortrans

Forumguru
hallo Skoda vrienden,

Met welk poetsmiddel kan ik het beste kleine gebruikers) krasjes weg poetsen op een FII in de kleur "metal grey".
Met "commandant" cleaner heb ik het geprobeerd, echter dan blijft er in de krasjes een witte "lijn" van de cleaner zichtbaar.
Ooit heb ik eens iets gelezen over een poetsmiddel "in kleur", die dus de kleine krasjes "opvult".
Wie weet raad, en weet meer???
 

milanseegers

Forumguru
Ligt er aan hoe diep de krassen zijn. Over het algemeen bevatten de getoonde producten een soort vul middel die de kras maskeren. 2x wassen en hij is terug... mi is de enige remedie opnieuw spuiten..

Alleen zeer oppervlakkige krassen kun je verwijderen met polijst materiaal / middel.

Zonde van die alfa trouwens... mooi model!
 

Texas25

Actief lid
Om poetskrassen te verwijderen is er maar één echt goed middel, Mequiars Scratch X2.0.
Samen met de speciale Mequiars Microfiber Towel, super combinatie.
 

Jee13

Forumguru
Ja goede tip @Blackokkie2

en vergeet Commandant, zeker op een poetsmachine!!

Ik heb veel mensen gehad die zelf aan het klooien zijn geweest met commandant en meer verprutsten dan nodig was.
 

Cordoba

Forumguru
@cortrans Kun je er een foto van maken, en hier plaatsen? Tip voor een goede foto: plak een stukje tape in een kleur die contrasteert met je lak, naast de kras, en maak dan de foto. (de camera stelt dan scherp op de kleurovergang tussen lak en tape. Als je die foto maakt zonder contrasterende tape, stelt de camera vaak scherp op het spiegelbeeld, en krijg je de kras nooit goed op beeld.

Commandant en poetsmachine, zeker als dat zo'n hulpstuk op een boormachine of een poetsapparaat van Aldi/Lidl is, is vragen om overspuiten. Afhankelijk van de krasjes en de hardheid van je lak, kun je soms met handmatig polijsten al aardig wat weg krijgen, maar het beste is gewoon met een machine polijsten met de daarbij behorende polijstmiddelen. Afhankelijk van de lak (hardheid) en de gebruikte machine, moet je de polijstmiddelen en pads kiezen. Een combinatie die op de ene auto prima werkt, kan op een andere auto (lak) juist helemaal niet werken, of veel te agressief zijn.

Die Meguiar's Scratch X2.0 is een soort mix tussen TellSell en een product dat echt werkt: aan de ene kant zit er iets van (fijn) polijstmiddel bij, dus je vermindert de zichtbaarheid wel, maar zoals bij vrijwel alle Meguiar's producten, bevat het behoorlijk wat fillers die vooral de beschadigingen (tijdelijk) maskeren.

Een kras, is niets anders dan verdwenen materiaal (lak), en het oppervlak waar het verdwenen materiaal is afgebroken, is ruw. Alles wat ruw is, is wit van kleur (verstrooiing van het gereflecteerde licht), door de ruwheid ín de kras weer glad te maken (dus iets dieper in de lak, maar wel glad), verdwijnt het wit, en krijgt de kras weer de oorspronkelijke lakkleur, en is daardoor bijna onzichtbaar. Alleen doordat de wanden van de kras een andere helling hebben dan het normale lakoppervlak, blijft de kras wel enigzins terug te vinden.

Als je de kras hebt gepolijst, kun je 'm nog minder zichtbaar maken met een glaze (dat is dus zo'n filler-product zoals dat ook in vrijwel ieder Meguiar's product zit). Daarna kun je er gewoon wax of wat je wil overheen zetten, en je auto glanst weer. Overigens vóór je gaat polijsten, raad ik je aan om de auto eerst te 'kleien': hierbij verwijder je hardnekkig vuil dat er met wassen niet afkomt, maar met polijsten en poetsen vaak wel (en dan veroorzaakt het vaak krasjes).
 

cortrans

Forumguru
zo dan.... dat is een hele lap tekst (en werk volgens mij):D
Het zijn allemaal lichte krasjes rond de handgrepen en zo, tja een ex-lease auto he, dan interesseert het niemand:sterretjes:
Zal zo eens kijken voor wat foto's:thumbsup:
 

milanseegers

Forumguru
Ik heb ook die scratchx 2.0 aangeschaft. Aan gebracht conform de opgave in de eerste instantie bevredigend resultaat moet ik zeggen. Tot de auto een paar keer is gewassen, dan is het effect compleet weg. Geldt met name ook voor de oppervlakkige mini krasjes bij de handgrepen...

Ik hou van een mooie schone auto, maar iedere week dit soort spullen moeten gebruiken vind ik vallen in de categorie bezigheidstherapie. :facepalm:
 

Cordoba

Forumguru
Onder de deurgrepen, is een hoofdstuk apart: om daar goed bij te komen heb je een polijstcone of een polijstbal nodig:
Monello101167.jpg
Monello101539.jpg

Deze kun je op een accuboormachine plaatsen, en met bijvoorbeeld Mezzo polijstmiddel kom je een heel eind. Accuboor moet minimaal een koppel van 25 Nm leveren, liefst iets meer, en toch wel 600-1200 rpm kunnen draaien. Ik heb het een paar weken terug voor de 2e keer (in vijfenhalf jaar tijd) gedaan bij mijn Fabia. Volgens mij heb ik de 1e keer foto's in het topic van mijn auto geplaatst (voor en na), anders staan ze waarschijnlijk in het topic van een meeting, waar ik het net van te voren heb gedaan, zodat ie netjes op de meeting verscheen. (net ff gekeken, heb de gele polijstcone op 20 juli 2013 aangeschaft)
 

Cordoba

Forumguru
Die achterrand van de deur daar moet gewoon nieuwe lak op, de krasjes rondom de deurgreep (van de autosleutels?) kun je nog wel een heel stuk wegkrijgen, daar heb je overigens geen polijstcone of -bol voor nodig, omdat je niet in de kom onder de deurgreep hoeft te polijsten. Zo'n kegel of bol heb je nodig om tussen de deurgreep en het plaatwerk te kunnen komen, maar dat is hier niet nodig.

Ook op de laatste foto van schuifdak? Daar zie ik vooral afgebladderde verf, als je daar gaat polijsten worden de afgebladderde randen alleen maar groter.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan