Welk Navigatiesysteem

Ik twijfel tussen de Mio Moov 200 Europa en de Garmin Nuvi 250W Europa. Is er toevallig een van jullie in het bezit van 1 van deze 2? Hoofdzakelijk gebruik in vrachtauto (24volt) dus de vraag heb ik ook nog een andere sigarettenaansteker kabel nodig?
 
Ik heb een navman S90i en ben daar op zicht best tevreden over. (Als ik naar een onbekende bestemming moet komt die altijd aan).
De navman S90i heeft dezelfde software als de mio moov (alleen iets ouder).

Ik zelf heb geen ervaring met andere systemen maar dit zijn de mijne:

Een positief punt is dat de afslagen duidelijk worden vermeld met naam (heb ik gehoord van een collega die een ouder systeem gebruikt (pda met oude tom tom software).
Een vreemde gewoonte is dat ik altijd links moet rijden van het navigatie systeem. (op dordrecht A16, Rotterdam benelux tunnel A4). Er wordt dan geen rekening gehouden met de afslag die je erna moet nemen (bv bij Rotterdam kan dat makkelijk zijn).
Vervelender is dat als je de hoofdrijbaan moet volgen dit niet altijd genoemd wordt. In Nederland is dat niet zo'n probleem, in het buitenland wel. bv als ik van Eindhoven naar Geleen ga (afslag Geleen A76) zegt ie niet dat ik bij de verkeers lichten af moet (moet wel mag niet anders) maar rechts af en dat pas over 400 m. Of je rijdt in Frankrijk de autosnelweg op bij een druk verkeers knooppunt en je krijgt niet te horen welke baan je moet nemen (van de 3). Er stond dat ik over 40 km moest afslaan.

In Frankrijk de meeste negative ervaringen opgedaan:
1. Navigatie zegt rechts afslaan terwijl dat niet klopte (weg stond er wel op maar was gewoon niet goed)
2. In de stad (Marseille) niet de hoofd wegen volgen maar gewoon de meest korte route kiezen (het waren net geen winkelstraten waar ik doorheen moest). In Amsterdam hetzelfde meegemaakt.
3. Niet alleen in de stad trouwens, soms werd ik gewoon de landweggetjes opgestuurd ipv hoofdwegen. (was overigens niet sneller)
4.En soms wordt je gewoon in rondjes gestuurd. waarschijnlijk omdat de weg is aangepast en de kaart nog niet. Hierbij is het systeem een keer op de achterbank beland. (probeer dat maar eens met een columbus).

Samenvattend denk ik dat het grootste probleem met de navman (en dan ook de Mio) is dat er bijna geen keuze is om de wegroutes te bepalen, zeker met een vrachtwagen wil je niet op een landweg terecht komen. De keuze die er is (korte routes of snelle routes) werkt niet.
De geschatte aankomst tijd werkt ook niet. Het systeem gaat altijd van de maximum snelheid uit bij het berekenen van de tijd.

Ik ben benieuwd met ervaringen van andere systemen.
Ik heb overigens op een ander forum gelezen dat er ook systemen zijn speciaal voor vrachtauto's. Deze houden dan ook rekening met de hoogte van bruggen e.d.

Beide opladers werken ook op 24V.

Groetjes,
 

TL@

Forumguru
Ik heb een Moov200. Hardware is best goed, de software is vreselijk slecht. Je kan helemaal geen aanpassing aan de route maken, hij werkt traag, niet nauwkeurig en kaartmateriaal is triest.

Ik heb de mijne daarom unlocked en iGO8 erop gezwierd. Die heeft veel instelmogelijkheden, met bepaalde skins komt niet enkel het volgende manoeuvre maar ook dat daarna op het scherm (vooral handig wanneer er 2 handelingen snel op elkaar volgen), hij heeft een truck optie (doet niet veel meer dan de max snelheid op 90 zetten zodat de verwachte aankomsttijd beter klopt), je kan gratis flitspalen downloaden (bij Mio kan je deze enkel kopen met een abonnement)

Ik heb in de kennissenkring verschillende vrachtwagenchauffeurs en wat ik hoor is dat de Navigon toestellen de beste zijn (http://www.gpsshop.be/product/51660/navigon-pna-2110-max-europa-tmc.html) deze bijvoorbeeld. Is wel wat duurder dan de Garmin en Mio.
 
Bovenaan Onderaan