Welk kleur draden autoradio

HenkHenkHenk

Senior Member
Goedenmorgen,

Ik wil een auto radio inbouwen in de fabia,
De vorig eigenaar heeft zelf een iso stekker in elkaar geknutseld.

Radio krijgt wel spanning maar gaat niet aan. Ik vermoed dat ik wat stekkers moet switchten.

Weet iemand welk kleuren( origineel Skoda fabia kabels zegmaar) voor de voeding moet hebben ik vermoed dat de constant en de gewone voeding omgewisseld zijn.

De kleuren van de iso stekker kloppen met de radio maar ik vermoed dat dat de achteraf ingebouwde iso stekker niet correct is aangesloten

Het is verder een Caliber radio met Bluetooth
 

EdK

Forumguru
ik vermoed dat de constant en de gewone voeding omgewisseld zijn.
Als dat het geval is dan is het in algemeen zo dat de kabelboom van de radio een gele en rode draad heeft die een stekkerbaar deel in de kabelboom heeft en als je die twee omdraait dan wissel je de geschakelde en constante 12V namelijk
Dat is dus niet in de orginele Skoda bedrading
Ga daar ook nooit in knippen en breien
Koop dan een verleng setje wat je er tussen zet en ga daar in knippen en breien , maar dan blijft je orginele bekabeling altijd orgineel
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dan zou ik die persoon maar een draai om zijn oren verkopen de .......

Maar er is nog een forum met EU op eind ipv NL en daar in de download staan vele manuals van de FAB 1
Misschien als je daar het document zoekt met elektrische schema's dat je een stuk verder komt

Maar een universeelmeter kan ook wonderen verrichten, want meten is weten !:pardon:
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Ach, ik moet zeggen verder was de vorige eigenaar best wel netjes op zijn oude fabia. Voor zo een oude auto rijdt helemaal niet zo slecht.

Ik heb geen multimeter,maar merk ik dat ik vaker eentje nodig heb dan gedacht...het wordt tijd om eentje te kopen
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Cat 3 zal ik niet zo snel gebruiken :) ik kijk zo bij de bouwmarkt,ik zal hem toch alleen gebruiken 9 van de 10 keer voor mijn motorfiets .

Eerst andere klusje klaren nu. Vanmiddag Ff verder kijken naar de radio



7ECA9B74-AFF3-4441-A3DF-0AC91A51F66A.jpeg
 

EdK

Forumguru
12V DC hoor
op AC stand zal hij geen DC meten en visa versa !
ga er even van uit dat je dit weet , maar ik ga niet diegene te eten geven die dat niet weten........hou ik geen brood over voor mezelf
 
deze metertjes meten wissel en gelijkstroom. voor simpel huiselijk gebruik niks mis mee. je kan tot een 400 volt meten met die dingetjes
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Wat een bende zeg, ik weet niet hoe diegene zijn radio had aangesloten maar als iemand in zijn originele kabels knipt weet je al genoeg...

Niets klopte.. soms een tapje er en der...

de schade was toch aangericht ... alles gemeten een voor een en opnieuw aangesloten. Nu tijdelijk met stekkers, binnenkort microfoon netjes wegwerken en allen nestjes opnieuw solderen en kimpkous
 

Frup

Forumguru
Misschien helpt dit: even Googelen op "Fabia quadlock belegung".
Zo vond ik het aansluitschema (stekkers draden enzo) voor mijn radio (geen Fabia).
 

hemi24

Forumguru
Misschien helpt dit: even Googelen op "Fabia quadlock belegung".
Zo vond ik het aansluitschema (stekkers draden enzo) voor mijn radio (geen Fabia).

Volgens mij heeft de Fabia 1 nog geen Quadlock, maar 2 losse 8-pins ISO-stekkers...

pinbelegungxbsi6.jpg


577d1e18d8616_skoda_fabia_autoradioschacht.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

HenkHenkHenk

Senior Member
Vraag mij niet waarom, maar er werd de originele iso eraf geknipt, vervolgens een nieuwe iso vastgemaakt maar met de kleuren door elkaar ...
 

EdK

Forumguru
Vraag mij niet waarom, maar er werd de originele iso eraf geknipt
Misschien een gevalletje autoradio diefstal geweest !!??
En heeft die dief gewoon de schaar erin gezet en later de ISO stekker te water gegooid omdat hij op dat moment niet wist hoe zo'n stekker los te nemen..

Zeg maar een dief met linker handen.....:pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Het plaatje van @hemi24 is inderdaad wat je moet hebben, en bij de totale Vag-groep, dus ook jouw Fabia kruis je normaal de constante en de geschakelde plus, omdat dit net andersom zit in de auto, dan volgens de ISO-norm zou moeten. Microfoon zit origineel in de binnenverlichtingsunit bij de spiegel. Voor mijn Fabia I heb ik dat ook zo gedaan, en dan het snoertje net achter de voorruit boven het hemeltje leggen naar de linker A-stijl (zonneklep even los halen), dan achter de afdekkap voor de A-stijl wurmen, en dan zo richting zekeringkast en naar de achterkant van de radio.

Als je nog stekkertjes nodig hebt om in een ISO-blok te drukken, kun je die bij Rick Donkers bestellen.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
allemaal bedankt voor de tips !

radio is nu correct aangesloten, ik hoef niet meer te zingen in de auto. Ik zag verder dat de tweede iso connector alleen de tweede luidsprekers voor aan gaat sturen... een keertje ff verder hobbyen. eerst iets betere speakers voor
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn O2 is de iso stekker ook afgeknipt geweest..
De persoon die mijn Columbus wilde lenen had blijkbaar ook een ISO stekker nodig ...

Overigens heeft de dealer daarna de bedrading aangesloten, maar die snapte er werkelijk helemaal niets van ..
 
Bovenaan Onderaan