Welk groot licht??

TinusPlotseling

Senior Member
hallo forummers !!

ik heb nu bijna een jaar naar volle tevredenheid een setje xenon in de Fabia zitten. nu had ik voor het groot licht een setje gp thunderlampen erin gezet maar vind het toch niks. het is net wat te blauwig. zit te twijfelen om er Philips Whitevision of misschien osram Nightbreaker? jullie misschien ideeën?? wil juist niet het normale gele licht want dat vloekt zo met de xenon;) alvast bedankt voor jullie advies gr Tinus
 

TinusPlotseling

Senior Member
heb inmiddels via xenonlamp een setje h7 leds bestelt :D kijken hoe dat staat. deze leds heb ik ook in de mistlampen en drl.
 

turboturbo

Forumguru
H7 is toch een dimlicht lamp?

Ik kan me herinneren dat mijn Fabia I een aparte dim- en groot licht lamp had, resp. H7 en H1.

Een gecombineerde lamp is bijv een H4 fitting, die heeft als halogeen lamp een dimlicht gloeidraad en een extra gloeidraadje voor grootlicht, in één behuizing...
 

Smeeuwis

Donateur
Niet de fitting maar de reflector/lens bepaalt of het groot- of dimlicht is. H7 kan prima in grootlicht zitten. Onze privé Peugeot heeft H1 voor dim en H7 voor grootlicht. H1 komt vaak voor bij lenstechniek koplampen, H4/H7 zie je vaker bij reflectorlampen hoewel het zeker geen wet van Meden en Perzen is.

Ik heb slechte ervaringen met de levensduur van Philips WhiteVision en BlueVision in dimlicht, Osram Nightbreakers zijn veel duurder maar houden het langer vol. Omdat het hier om grootlicht gaat zal de levensduur minder een issue zijn omdat je die simpelweg minder gebruikt. Ik vind persoonlijk de Philips BlueVision de beste kwaliteit hebben als het gaat om de kleur van het licht en de hoeveelheid licht, de BlueVision is het witst en straalt het verst.

Maar de levensduur is dus naatje... Dat komt overigens doordat de gloeidraden heter moeten worden om witter en meer licht te produceren en dus simpelweg sneller slijten. De ene fabrikant heeft dat dus beter voor elkaar dan de andere, maar alle wittere gloeilampen hebben in mijn ervaring een kortere levensduur dan normale gelig/wit versies.
 

TinusPlotseling

Senior Member
bedankt voor het delen van je ervaring @Smeeuwis .ga kijken of de led ook mooi helderder groot licht geeft in combinatie met de xenon. rij veel s'nachts op donkere n wegen. vrijdag krijg ik ze binnen
 

Smeeuwis

Donateur
Snap ik, dat soort wegen hebben wij hier in Flevoland ook. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met LED, want ik denk er over om die in onze Peugeot te zetten. Nadeel is dat de lamp slecht toegankelijk is vanwege de lenstechniek. Ik krijg zo'n LED er bijna niet in zonder te demonteren. Het is wel goedkoper dan Xenon achteraf inbouwen. Daarom in de Skoda wel Xenon, maar dat is meteen bi-xenon dus geen gedoe meer. Suc6!
 

TinusPlotseling

Senior Member
heb trouwens in de Picanto van mijn vrouw Philips X TremeVision geplaatst. niet zozeer witter licht maar wel meer opbrengst
 

TinusPlotseling

Senior Member
komt goed! ik houdt je op de hoogte! ik geloof als je echte led dimlichten wilt plaatsen dat dat niet zomaar een lampje vervangen is maar ook een extra adapter of iets dergelijks. maar dat was me nog te duur en dat staat nog meer in de kinderschoenen en xenon is al zo passé :tegek:. staat wel mooi met de led mistlampen haha.
 

turboturbo

Forumguru
Waar heb led's geplaatst? Voor de dim licht units? Ben wel benieuwd naar je ervaringen en evt een foto.

Merk je iets van strooilicht zoals je dat bij Xenon in reflector lampen wel kan hebben?
 
Laatst bewerkt:

TinusPlotseling

Senior Member
Ik had begin dit jaar al leds in de mistlampen en drl geplaatst en nu dus ook in mijn grootlicht. In combi met de xenon geeft het mooi wit licht! Ik zal deze week ff een foto plaatsen in het donker. Kost wat maar dan heb je ook wat haha qua strooilicht moet ik het nog ontdekken omdat ik nog niet in het donker ermee gereden heb
 

andrehj

Forumguru
Strooilicht is bij grootlicht ook niet zo interessant. Veel belangrijker is dat de after-market Xenon in de dimlichten geen strooilicht geeft. Helaas is dat vaak (meestal) wel het geval.
 

TinusPlotseling

Senior Member
Scheelt dat ik mijn dimlicht een projectorlamp heb zitten, die geven sowieso minder strooilicht vergeleken met een reflectorlamp
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan