Wel of niet verlenging garantie voor fabia greenline

Wel of niet kopen van een verlenging garantie voor fabia greenline : zijn er mensen die het gedaan hebben , en is het de moeite voor 409 euro voor twee jaar ? Ik denk eraan om het te doen , aangezien ik toch wel veel leest over problemen EGR klep / kabelboom /storingslampjes en die herrie met koude start enz.enz.
 
los van of het hier wel of niet verstandig is, vind ik het zo'n onzin dat er extra garantie verkocht wordt.

Alsof een product (auto) van tig duizend euro (maar één van een paar honderd, denk aan wasmachine) er na de twee jaar verplichte fabrieksgarantie er ineens wel mee op mag houden.

Garantie bijkopen is iets waar tegenwoordig goud geld mee verdiend wordt, want als na 2 jaar je wasmachine ermee ophoudt terwijl hij er 10 mee hoort te gaan, heb je nog wel degelijk de mogelijkheid aanspraak te maken op tenminste een gedeeltelijke vergoeding van de herstelkosten. Namelijk zo'n 80%!
Zie ook:
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie >> "Soms kunt u bij een product garantie kopen. Dit lijkt handig, maar het is meestal niet nodig. U hebt namelijk volgens de wet recht op een goed product, ook als u geen garantie hebt bijgekocht"
en
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Extra_garantie_bijkopen

Je moet je dus afvragen of je het bijkopen van de garantie op vind wegen tegen het zelf betalen van een deel van de kosten indien het (net) buiten de garantie periode kapot gaat. Tevens zit er verschil tussen wie moet aantonen hoe een product (of onderdeel) defect geraakt is. Tijdens de garantie is dat de verkoper/fabrikant, buiten de garantie ben je dat zelf.


Al met al denk ik dat je de keuze zelf moet maken, maar laat bovenstaande iig meewegen in het maken van je keuze.

Succes
 

Skoody Boo

Actief lid
Wil je snel zonder gezeur geholpen worden dan kan je het doen. Maar ik vind het wel veel geld.

Ik heb een goede rechtsbijstandverzekering, en daarmee kan je veel mogelijke problemen te lijf, niet alleen met je auto. Zonder garantie moet je wel bereid zijn om het hard te spelen en een lange adem hebben soms. Want in geval van een probleem kan het dan zijn dat je langs de rechter moet. En even nadenken en zowel technisch als juridisch advies inwinnen voor je acties onderneemt in geval van een probleem is dan vaak ook belangrijk voor het verdere verloop.
 
Zoals je al aangeeft, zit er inderdaad helaas wel een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Ik vind het altijd wel leuk (ach ja een mens moet een hobby hebben) om dat soort dingen (die lange adem hebben) te doen, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die daar absoluut geen behoefte aan hebben en daarvoor een stukje gemak (en dus eigenlijk service) kopen.
 

piair1982

Forumguru
De coulance regeling gaat verdwijnen, waarmee je dus bijna verplicht wordt de uitgebreide garantie te kopen.
 

Skoody Boo

Actief lid
De coulance regeling gaat verdwijnen, waarmee je dus bijna verplicht wordt de uitgebreide garantie te kopen.

Ik snap niet wat je hier mee bedoelt. Vooral het woordje "de". Welke coulance? Is coulance afhankelijk van een vastgestelde regeling? Bedoel je iets wettelijks? Is dat iets bij Skoda? Wanneer verdwijnt dat? En hoezo kan een importeur na dat verdwijnen geen coulance meer verlenen?
 
Ben ook benieuwd wat je met de coulance regeling bedoeld...
Een product zal immers altijd een verwachte levensduur hebben.
 

piair1982

Forumguru
Tussen de twee en vier jaar heb je geen garantie maar een coulance regeling.

Bijvoorbeeld onderdeel is vergoed maar de arbeid niet, die moet je betalen.

Of bijvoorbeeld een Skoda logo, daar zit tot een jaar of 6 ook coulance op.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar wat bedoel je met "de coulanceregeling gaat verdwijnen"? De coulanceregeling is namelijk een codificatie van een wettelijke regel, namelijk dat een product een bepaalde redelijke/ minimale levensduur heeft. Als consument mag je eroop vertrouwen dat artikel x een bepaalde tijd meegaat, en als dat niet zo is kan je de leverancier daarop aanspreken. Dat is wat in de volksmond de coulanceregeling wordt genoemd. En die gaat niet verdwijnen, die zal eerder sterker worden nu consumentenbescherming een steeds belangrijker onderdeel van allerlei wetgeving wordt.
 

Noord26

Forumguru
Tussen de twee en vier jaar heb je geen garantie maar een coulance regeling.

Bijvoorbeeld onderdeel is vergoed maar de arbeid niet, die moet je betalen.

Of bijvoorbeeld een Skoda logo, daar zit tot een jaar of 6 ook coulance op.

Je kunt, aldus de skoda site, je fabrieksgarantie verlengen. Dat is toch incl arbeidskosten? Of zie ik het verkeerd?
 

piair1982

Forumguru
Je kunt kiezen om de fabrieksgarantie te verlengen naar 4 jaar of 3. Dat is een keuze. Wil je dat niet even goede vrienden, maar uit de garantie is aan ook helaas pindakaas. Zelf betalen.

Let maar op dit gaat gebeuren. Fabriek zal zeggen je hebt de keus gehad om de garantie te verlengen.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar dat staat helemaal los van de wettelijke regeling die in de volksmond "coulanceregeling" wordt genoemd. Daar heeft de fabriek niets over te zeggen, dat bepaal je met je dealer (of, indien nodig, bij de rechter).
 
Idd wettelijk gezien heb je een contract met de dealer en niet met de fabrikant. Je zult in dat soort gevallen dus altijd bij je dealer terecht moeten, hoewel een verkoper vaak doorverwijst naar de fabrikant ondanks dat dat dus niet terecht is. (weet niet hoe dat bij auto's zit, of dat een dealer je bijv doorverwijst naar Skoda Nederland oid, lijkt me van niet maar goed.
 

Canon-Eye

Forumguru
MarcoO2:
wettelijke regeling die in de volksmond "coulanceregeling" wordt genoemd

Volgens mij is er juist sprake van coulance als de dealer of de importeur verder gaat dan zijn garantie- of wettelijke verplichtingen hem voorschrijven. Anders gezegd: waar hij je toch tegemoet komt, al heb je er strikt genomen geen recht op.
 

Skoody Boo

Actief lid
Volgens mij is er juist sprake van coulance als de dealer of de importeur verder gaat dan zijn garantie- of wettelijke verplichtingen hem voorschrijven. Anders gezegd: waar hij je toch tegemoet komt, al heb je er strikt genomen geen recht op.

Nee, niet. Juist daar waar je garantie en wettelijke verplichtingen op 1 hoop gooit klopt je opmerking niet. Er is sprake van coulance als de dealer of importeur verder gaat dan de overeengekomen garantie. Dat woord coulance is verraderlijk, omdat je dit niet alleen maar coulant is. Want ook al valt het niet onder de garantie, het kan wel vallen onder de wettelijke verplichtingen. Alleen is die wettelijke verplichting vrij algemeen geformuleerd, en bij een verschil van inzicht hangt het af van de rechter of die jouw zaak ook blijkt te vallen onder die algemene formulering. Dat kan in grensgevallen een beetje een black box zijn. Toch ben je bij grondstoffelijke problemen bij een auto van 3 tot 4 jaar oud wel beschermd, en volgens mij haal je dat bedrag voor die extra garantie er niet uit.
 
Bovenaan Onderaan