Wel of geen spacers o3

:jaja::nono:
Kan iemand mij zeggen of het verstandig is om spacers te monteren onder een Octavia TDI 2013 combi?
Je hoort verschillende meningen of de wiellagers hier tegen bestemd zijn
 

HarrieSkoda

Forumguru
Het zal er nooit goed voor zijn. Daarbij speelt het ook nog een rol hoe breed je wilt gaan.

Ik heb spacers van 20mm liggen die ik tijdens de winter-zomer wielen wissel ga passen.

Ik heb ET51 wielen en wil de spacers aan één kant van de auto gaan proberen, omdat ik niet weet of ik zowel vóór als áchter 20mm breed wil gaan ivm. vulling van de wielkast. Op die manier kan ik dat mooi vergelijken met links en rechts.

Ik heb de montage zonder lange bouten. Maw. de spacer bout je vast op de naaf, en het wiel bout je weer vast op de spacer. Helaas hebben ze spacers met specifiek die montage niet smaller dan 20mm.
 
Het zal er nooit goed voor zijn. Daarbij speelt het ook nog een rol hoe breed je wilt gaan.

Ik heb spacers van 20mm liggen die ik tijdens de winter-zomer wielen wissel ga passen.

Ik heb ET51 wielen en wil de spacers aan één kant van de auto gaan proberen, omdat ik niet weet of ik zowel vóór als áchter 20mm breed wil gaan ivm. vulling van de wielkast. Op die manier kan ik dat mooi vergelijken met links en rechts.

Ik heb de montage zonder lange bouten. Maw. de spacer bout je vast op de naaf, en het wiel bout je weer vast op de spacer. Helaas hebben ze spacers met specifiek die montage niet smaller dan 20mm.

Nou ik ben benieuwd hoe je dit straks ervaart want ik heb 17” eronder zitten maar het lijkt wel 15”.
 

Rallye

Forumguru
Een OEM-oplossing, in ieder geval achter, zou het monteren van de remschijven van een O3 FL kunnen zijn. Die hebben “ingebouwde” spacers.
 

Rofffel

Forumguru
Wat is iedereen toch bang voor spacers.
Ik heb spacers gemonteerd, 25 achter en 20 voor.
Dit maakt dat we wielen precies goed staan.
De origineel VW wielen hebben een bescheiden uitstraling maar door de spacers staat het wel sportief.
Dit icm de juiste verlaging maakt het de Octi net wat meer 'auto'.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Angst voor spacers is echt ongegrond naar mijn mening. Koop gewoon kwaliteitsspullen van een Duits merk met Tüv keurmerk, H&R / Eibach und so weiter ;) Het gaat ten koste van de levensduur van je wiellagers zegt men en dat zal vast waar zijn, alleen heb ik in de 22 jaar dat ik zelf een auto bezit nog nooit een wiellager moeten vervangen..... De Kodiaq bijvoorbeeld staat 5 centimeter per kant breder dan origineel ;)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Effe wat anders; zou de wagen opnieuw uitgelijnd moeten worden?

Zoals ik die kerel van het filmpje hoor praten, veranderen er wat waardes bij de ophanging, klinkt plausibel, vandaar!
 

Rofffel

Forumguru
Ik vraag me overigens wel sterk af of (in dit filmpje) die 10mm spoorverbreding per zijde (20 op de as) daadwerkelijk ook merkbaar is. Dat lijkt me namelijk wel heel knap.
Enige realistisch onderzoek moet dan plaatsvinden met 2 auto's (1 zonder en 1 met spacers) en dan meerdere chaufs (zonder weet te hebben van welke auto spacers heeft) die hun bevindingen presenteren.
 

Antera

Donateur
De verbreding heb ik al op vele auto's gemonteerd. Je merkt niks aan overmatige slijtage. De stabiliteit van de auto gaat omhoog en ook de looks word beter. Meer gevulde kassen. Voor de 03 is 20mm achter en 15mm voor mogelijk zonder problemen. Heb zelfs gezien dat zelfs 25mm nog word gebruikt.

@Rofffel je gaat 20mm totale spoorbreedte wel degelijk merken. De O3FL heeft al fabrieks af een bredere achteras gekregen dan de 03PFL had.
 
Wat is iedereen toch bang voor spacers.
Ik heb spacers gemonteerd, 25 achter en 20 voor.
Dit maakt dat we wielen precies goed staan.
De origineel VW wielen hebben een bescheiden uitstraling maar door de spacers staat het wel sportief.
Dit icm de juiste verlaging maakt het de Octi net wat meer 'auto'.
Kun je Miss wat fotos laten zien ben wel benieuwd hoe dik dit staat bij jou.
 

Rofffel

Forumguru
Voorbeeld:
360.jpg

360.jpg

360.jpg


Resumé:
Voor 7.5J ET 51 met 20mm spacers (ET31)
Achter 7.5J ET 51 met 25mm spacers (ET26)
Perfect fit, wel iets meer kans op steenslag aan de zijkant, daar het voorwiel goed aansluit.
 
Bovenaan Onderaan