Wel/geen airco tijdens koude dagen

damnsharp

Nieuw lid
Zet je de airco aan of juist uit tijdens koude dagen (zoals afgelopen maanden)?
Ik merk in ieder geval dat de Skoda Fabia minder snel warm wordt dan onze vorige auto (VW Golf 1.9TDI) en ik merk niet of het nu verschil heeft airco aan of airco uit.
Wel natuurlijk voor het vocht. Nu doe ik eerste 5 km airco aan en later uit. Maar wat is wijsheid?
Thanks!
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik zet hem alleen aan als de ramen beslaan. Gaat bij Yeti trouwens automatisch als je de regelknop op "raam" zet. Zou niet weten waarom hem anders aan te zetten in dit jaargetijde.
 

Tallguy

Forumguru
Let er wel op dat <4 graden de airco het niet doet. Dit is een automatische beveiliging omdat de condensor (ik geloof dat het de condensor is) kan stukvriezen als het buiten <4 graden is. De condensor zelf wordt nl ook super koud. Zoiets was het vlgs mij.
 

Constant

Erelid
Ik dacht dat het zelfs <6C was dat de airco niet meer werkt.

Overigens is bij koud weer de luchtvochtigheid van de buitenlucht vrij laag.

TDi's geven (dankzij hun efficientie) weinig warmte af. Daarom hebben sommige modellen een electrische bijverwarming. Ik durf niet te zeggen wie wel en wie niet. Aangezien het energievreters zijn, ben ik bang dat Greenliners het wellicht niet hebben. Wie weet meer?
 

jan49

Actief lid
Wat ik weet is dat de Airco niet meer werkt als de temp laager is als 5 graaden het is wel verstandig als de temp boven het vriespunt is de airco af en toe toch een keer aan doen dat is goed voor de pomp
En ik doe altijd voor ik bijna thuis bent de aico uit dan droog tie zo heb je ook geen stank
Dit is wat mij een keer verteld is

gr jan:koffie:
 

Rosinfield

† In Memoriam
idd, 1 x pm wordt vaak geadviseerd. 1 x pm zijn m'n ruiten wel beslagen, dus gaat dat vanzelf goed. En uitzetten voor ik vlak voor thuiskomst doe ik ook, maar meer uit een besparingsmotief. Als het heel warm is en de auto heeft in de zon gestaan, zet ik hem ook nooit meteen aan. Eerst een stukje rijden met de ramen open, zodat de warme lucht er uit kan.
 

damnsharp

Nieuw lid
Ah mooi, reacties waar ik wat aan heb. Inderdaad, bij warmte even met ramen open dat is een goed plan. Leuk dat mijn dealer in de sleutel geprogrammeerd heeft dat als ik langer de "open" knop ingedrukt hou de ramen automatisch open gaan.
Airco uit voordat ik thuis aankom heb ik nooit gedaan, zal het eens proberen.
Dat het lang duurt voordat de Skoda warm wordt vind ik wel een gemis. Hm, extra das aan in de winter :)
 

jan49

Actief lid
Wat denk ik ook help is aan de binnen kant van de radiateur een karton die de rijwind wat tegen houd niet hellemaal afdekken hoor en wat ook help is de kachel eerst op koud dan gaat er een klep dicht dan word het ie sneller warm er is ook een site die moet ik even op zoeken stond ook ergens hier op de forum je kan een dichte gril kopen voor boven een onder

heb het gevonden op deze forum http://www.superskoda.com/Skoda/FABIA-II/Fabia-II-07-10-winter-grille-cover

gr jan:koffie:
 

Ron467

Actief lid
Toch doet de airco wel degelijk iets bij koude.
Ook bij mijn fabia gaat de airco automaitsch bij als ik de lucht op de voorruit zet.
De condens verdwijnt dan best rap. Als ik de airco dan zelf uitdruk (lucht nog steeds op de voorruit), beslaat de boel weer (of ontwasemd in ieder geval een stuk minder).

Ergo; de airco doet ook bij (heel) lage temperaturen iets. :ahum:

De TSI doet er trouwens ook behoorlijk lang over om warm te worden :smirk:
 

FILIP

Nieuw lid
Oei, ik laat de airco altijd aan (warm of koud).
Is climatronic.

Heb ooit problemen gehad met vorige wagen (Ford S-max) omdat mijn vrouw de airco te weinig had aangezet.

Advies van de dealer : altijd aan.
 

Pendragon

Forumguru
Ik heb de airco (climatronic) ook altijd aan. Ik heb ook geen last van stank. Als je een Eco knop hebt dan kun je die ook gebruiken ipv de airco helemaal uit te zetten 5 minuten voor je thuis bent. De Eco knop zet namelijk de aircompressor uit en blaast hij alles droog. Ik vergeet het meestal te doen want ik ben aan het rijden :)
 

piair1982

Forumguru
Ik heb de airco alleen in de zomer aan. Geen stank en nergens last van. Mijn tsi is wel snel warm. Temperatuur staat ook altijd op 22 graden.
 

damnsharp

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties, ik gebruik voornamelijk airco, laatste weken wat minder. Garage heeft ook gezegd regelmatig toch airco gebruiken.
 

Constant

Erelid
Die zit op je climatronic. Als je de Eco knop niet kunt vinden, dan heb je zeer waarschijnlijk geen climatronic in je auto.
 

Wik

Lid
Huh? ik heb wel degelijk een Climatronic, maar echt geen ECO knopje?
Kan wel de AC ON/OFF zetten, en een AUTO aan/uit.
Maar geen ECO knopje in de Fabia Greenline.


Die zit op je climatronic. Als je de Eco knop niet kunt vinden, dan heb je zeer waarschijnlijk geen climatronic in je auto.
 
Bovenaan Onderaan