Wel en wee Citigo eIV laadt niet op

Me Zelf

Forumguru
Om verdere vervuiling in het Bijzonderheden Citigo eIV topic te voorkomen maar even een eigen topic gestart.

Recap: na 2 weken rijplezier wilde mijn Citigo eIV niet meer laden. Het begon met een melding op het dashboard “auto laadt niet op” oid die af en toe opflitste tijdens recuperatie, maar dat leek geen invloed te het recupereren zelf: auto remde nog sterk af op de motor, dus hij was wel aan het laden. Tijdens insteken van de laadkabel bleek de auto inderdaad niet te willen laden: rood lampje bij aansluiting en op de laadpaal. Een commerciele laadpaal geprobeerd met hetzelfde resultaat, al kreeg ik toen nog de additionele melding dat de laadkabel nog vastzat terwijl hij echt al losgekoppeld was. Dan kun je dus helemaal niets meer met de auto (op slot doen en zachtjes huilen was nog wel een optie natuurlijk...). Middels een reset-truuk de boel werkend gekregen en op 14 juli de auto bij de dealer gezet.

De dealer kwam er niet uit en toen is na wat gedoe uiteindelijk de auto in Leusden bij PON neergezet op 27 juli. Na een werkweek waarin volgens ŠkodaConnect geen handelingen met de auto zijn gedaan (geen bewegingen, deuren bleven ontgrendeld) op die maandag na heb ik op vrijdag het voorstel gedaan om de leenauto (aftrapte benzine Up) in te leveren en het leasecontract voorlopig op te schorten. Tot nu toe geen reactie daarop gehad, niet geheel verrassend gezien de informatievoorziening in de periode hiervoor.

Sinds maandag gebeuren er wel dingen: de auto wordt geladen, maar alleen als de deuren ontgrendeld zijn. Het was me zelf al opgevallen dat bij vergrendelen het laadproces gelijk gecanceld werd, anders duurde het even. En er wordt mee gereden, en niet een beetje ook. De auto wordt ‘s avonds in een woonwijk in Putten geparkeerd en ook in de omgeving ervan worden tot laat in avond nog ritten gemaakt. Met hoge snelheid vermoed ik want 20KW/100 km verstoken moet je wel wat voor doen. Ondertussen is er al ruim 200 km mee gereden (ter vergelijking: ik zelf nog maar 730 km).

Volgens de dealer is dat normaal... de monteurs gebruiken hun woon-werkverkeer voor testritten zodat ze geen sleuteltijd kwijt zijn overdag. :sterretjes: Stel dat dit normaal is, dan wel graag in overleg met de klant denk ik dan.

Verder lijken ze nog niets te zijn opgeschoten. Zoals te doen gebruikelijk word ik niet op de hoogte gehouden en mag ik er elke keer zelf achteraan bellen. Het lijkt trouwens wel een redelijk unieke storing te zijn (U bent de eerste hiermee is natuurlijk wel een veelgehoorde kreet): ik kan ook op het duitse Goingelectric.de forum niets vergelijkbaars vinden, kan ook aan mijn moeizame Duits liggen natuurlijk.

Een heel verhaal om even mijn ei kwijt te zijn. Bij nieuws wordt dit topic aangevuld.
 

Bulletdodger

Senior Member
Inderdaad een trieste zaak vooral op het feit dat de monteurs vrolijk in je auto rondkarren met hoge snelheden als ik je verbruiksopgaves zie.

daar zou ik niet echt blij van worden, en dit lijkt me niet alleen woon-werk verkeer.

ik neem aan dat de gereden kilometers niet ten koste gaan van je jaarkilometrage?
 

Twardt

Lid
Dus ze moeten proefrijden vanwege een laadprobleem? Bijzonder, ik dacht dat het laden altijd gebeurde bij stilstaan.

Ik vraag me af of dat fiscaal wel mag. De monteurs gebruiken een auto die door hun werkgever ter beschikking wordt gesteld voor prive km's.
 

JeSko

Forumguru
De haren komen recht in men nek als ik weet dat zo'n mechanieker in MIJN auto keihard zit rond te knallen, witheet word ik enkel bij de gedachte alleen al:mad: Nooit geweten dat auto's van klanten als prive vervoer voor personeel gebruikt mag worden, wat bij een ongeval? Wat bij verwaarlozing, misbruik of mishandeling van de auto ( want toch niet van mij ), neen absolute no go.
 

Duijzer

Donateur
Mmmm, 200 kilometer met de auto van een klant rijden. Ik vind daar iets van. Hij laadt wel of niet toch? Dus als hij laadt en je koppelt hem af, rijdt 3 km, koppelt hem weer aan, dan kun je toch ook testen? En dan 0 communicatie. Daar zou ik inderdaad nog eens een pittig gesprek over voeren.
 

EdK

Forumguru
Volgens de dealer is dat normaal... de monteurs gebruiken hun woon-werkverkeer voor testritten zodat ze geen sleuteltijd kwijt zijn overdag. :sterretjes: Stel dat dit normaal is, dan wel graag in overleg met de klant denk ik dan.
Ongehoord door je wagen af te raggen onder mom van testritten....
En wat nu als ze flitsend langs een flitspaal rijden en de rekening bij jou binnenkomt ?
Dan is de dealer ook lekker goedkoop uit om jou wagen te gebruiken voor woon werk verkeer !
Sleuteltijd.... pffffff
Sleutelen word in de werktijd gedaan en daar horen ook de testritten bij
En een testrit is een 10 Km , maar niet dagelijks woonwerk verkeer...

Tsja ik vermoed dat het mijn laatste bezoek daar geweest zou zijn en zou ik naar een fatsoenlijke dealer gaan zoeken , al moet ik me E wagen er naar toe duwen vanwege een lege accu
 

Cordoba

Forumguru
Dit is absurd. Ik kan nog begrijpen dat een monteur een auto mee naar huis neemt in het geval de klant de uren moet betalen en er een lastig te ontdekken of te reproduceren probleem is. Maar hier heb je een probleem dat je stilstaand kun reproduceren, en is het zonder twijfel een garantiegeval. Als ze de accu per ongeluk een keer volledig opgeladen krijgen, kun je de accu ook via een belasting weer laten ontladen, daar hoef je geen meter voor te rijden. Een hoog verbruik per km kan overigens ook door andere omstandigheden komen, zoals bijvoorbeeld continue versnellen en afremmen, of stilstaand energie gebruiken. Als ze de auto als zelfrijdende audio-installatie in de garage gebruiken, of op een andere manier elektrische verbruikers inschakelen tijdens stilstand, krijg je per gereden km toch een hoog verbruik.
 

hemi24

Forumguru
Los van wat we er allemaal van vinden: ik denk dat je een harder punt kunt maken als het een auto is in eigendom, dan dat het bijvoorbeeld een (private)lease wagen is...
Hoe dan ook blijft het gewoon een absurde manier van omgaan met een klant.

Je zou morgen maar thuis komen en de hypotheekadviseur van de bank staat gezellig in jouw tuin achter je Weber te BBQ-en met z'n vrouw en kinderen...
 

Me Zelf

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties! Goed om te zien dat ik niet de enige ben die het vreemde gang van zaken vindt. Ik probeer nu via de Skoda customer care nog opheldering te krijgen, “grappig” genoeg kunnen zij ook niet direct contact opnemen met PON technical centre (of iets wat zo klinkt).

Nieuws is wel dat de auto gerepareerd schijnt te zijn en nu bij de dealer staat. Nu nog horen of ik nog iets van compensatie kan krijgen van Skoda Nederland (blijkt niet via de leasemaatschappij te gaan). En anders mogen ze hem naar mijn vakantieadres brengen in Drenthe.
 

Me Zelf

Forumguru
Pon is nog steeds niet schuldbewust: het is een volkomen gebruikelijke procedure om auto’s van klanten mee naar huis te nemen... hoog verbruik zou komen doordat alle stroomverbruikers aan stonden. Jaja.. 21 KW/100 km voor motorverbruik, en 1,1 voor de AC en 4 KW/100 km recuperatie geeft ŠkodaConnect aan. Das gewoon hard rijden. 19 KW/ 100 km is mijn max (met moeite), meestens kwam ik zo rond de 14-16 uit. Pon heeft geen manier om te ontladen zonder ermee te rijden zeggen ze :sterretjes:. Lijkt me tijd om daarin te investeren dan denk ik. En ze wilden graag alles goed testen, zodat ze zeker een goed gerepareerde auto konden overhandigen. Ik heb me laten vertellen dat Pon ook een lucifer en een wc-papier afdeling heeft waar ze ook alles eerst uitproberen voor het naar de klant gaat :jaja:.

Dealer geeft aan dat ze gecommuniceerd zouden moeten hebben met mij dat er met de auto gereden ging worden en dat ik daar toestemming voor zou hebben moeten geven. Met excuses. Er zou ook nog een goedmakertje zijn als ik de auto weer terugkrijg, ik ben benieuwd! Nu nog 2 weken van mijn vakantie genieten, ik ga me er niet meer druk over maken met dit warme weer.
 
Laatst bewerkt:

bokirules

Senior Member
We zijn in elk geval gewaarschuwd over bepaalde handelingen van bv Pon en of andere die er wat mee moeten.

Geniet nog van je vakantie...en heel en gezond weer thuis om dan weer van de Citigo te genieten.
 
Bovenaan Onderaan