weinig koppelingsdruk

Als ik een tijdje 160 rij, zoals gisterenavond, en ik moet de koppeling weer gebruiken dan heb ik bijna geen koppelingsdruk. Na een paar keer pompen komt hij weer op niveau. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Wat me opvalt is dat dit alleen gebeurd bij koude buitentemperaturen. Begin dit jaar terugkomend van de wintersport en nu gisteravond weer. Ik rij zo'n 55000 km per jaar en het is nu 2 a 3 keer voorgekomen.

Gieliovd

Forumguru
Hmmm.... heeft weinig te maken met je snelheid denk ik zomaar.

Je hebt te weinig druk dus er zit iets fout in je hoofcilinder (je pedaal) of bij de werkcilinder (bij je koppeling). Verlies je ook vloeistof? Zo nee, misschien is je reservoir vervuild?

Zo nee, dan is het vreemd dat het zo sporadisch voorkomt gezien lekkage van het systeem toch consistente gevolgen moet hebben.

Lucht is ook een boosdoener.

daarom begrijp ik het ook niet. Ik rij normaal gesproken de maximum snelheid +20. Dan heb ik het tot nu toe nog niet eerder meegemaakt. Maar rij ik eens iets harder, constant, dan neemt de druk af.

Hij lekt geen druppel. Het is ongeveer begin dit jaar gebeurd, toen was het ook kouder. En afgelopen weekeinde gebeurde het weer... Het rare is dat ik het hele jaar door geen verminderde druk heb gehad. Ik zal eens vragen bij de garage...

Gieliovd

Forumguru
Tja, theoretisch veranderd de vloeistofeigenschap naarmate het kouder wordt, viscositeit, dus dat kan de oorzaak zijn.

Maar goed, dat geloof ik niet.

Gieliovd

Forumguru
Hey Purk, waar ik dan benieuwd naar ben is de reden! Wat is er aan de hand dat het slechts zo sporadisch voorkomt? Ik snap niet wat het verschil is tussen de ene keer en de andere keer dat je je koppeling intrapt.

Als je rubbers gaar zijn is het consequent. Zo ook voor andere oorzaken lijkt mij.

purk

Senior Member
de kauw, als ik morgen in de gelegenheid ben zal ik het eens na lezen. ik moet zoveel onthouden dat ik vaak dingen door elkaar haal. maar dat het zo is twijfel ik niet aan.

Daar ben ik dan ook weer benieuwd naar.

Ik heb net de garage gebeld en zij zeggen dat het wel eens voor wil komen dat de cilinder bij het pedaal niet helemaal naar functioneren werkt. Het blijft toch vreemd, het hele jaar door geen last en nu wel weer. Het komt volgens de garage niet erg vaak voor.

purk

Senior Member
het kan meerdere oorzaken hebben, in het ergste geval is je motor de veroorzaker zijn.
Dat laaste is een duur geintje, axiaal lager van de krukas kan defect zijn waardoor het teveel zijdelinkse speling is.

Goedkoopst is een defecte comando cilinder, die geven soms problemen die met dit weer zich vooral voordoen.

Ook kan het zijn dat er in de drukgroep scheuren zitten, en die kunnen dit ook veroorzaken.

De dealer zou hiervan op de hoogte moeten zijn. ( vw Dealer )

succes.

Octavia32

Forumguru
Ik heb zelf ook zoiets, bij mij blijft de koppelingspedaal plakken krijg hem soms niet uit de 1e versnelling. Ben bij de garage geweest en die zeggen dat de onderste koppelings cylinder misschien stuk is.
Maar nou komt van mij ook een vraag wanneer worden de koppelings okaten vervangen? mijn auto heeft nu 198000km gelopen maar zit door al deze problemen te denken om het hele setje te vervangen
Koppelingspedaal
Drukgroep
Koppelingsplaat
en 2 massa vliegwiel
ong €1800 bij de dealer
Heb nog geen slippende koppeling of trillingen tijdens het rijden

Ik heb eenzelfde soort probleem. Na lange tijd met constante snelheid gereden te hebben (meer dan een uur) werkt mijn koppeling ook bijna niet meer. Hij blijft dan onderin plakken. Afgelopen week op weg naar de wintersport wilde hij uiteindelijk helemaal niet meer. Dus op de vluchtstrook en een aantal malen pompen waarna hij weer voldoende druk had om te schakelen.
Ik heb ergens op internet gevonden dat het waarschijnlijk een intern lek is in een van de 2 cilinders die hier al genoemd zijn. Binnenkort wordt de hulpcilinder vervangen, mocht dat niet helpen, dan is de hoofdcilinder aan de beurt (stuk duurder). Ik zal iig laten weten als het probleem verholpen is

Ik heb hetzelfde. Gestrandt langs de Duitse autobahn na een flink stuk 150 km/h. De ADAC vertelde dat ik er lucht in de koppeling zat en dat ik elk kwartier even de auto in zijn "vrij" moest zetten en een paar keer de koppeling in moest trappen om weer druk te krijgen. En op deze manier ben ik toch vanuit Italie weer thuis gekomen. Eenmaal thuis heb ik de koppeling laten ontluchten en voor een tijdje werkte alles weer prima. Helaas stak het euvel weer de kop op en is de koppeling nogmaals ontlucht. Maar nu weer na enkele weken geen koppelingdruk meer. Eerst nam de druk af na een snelwegrit van minimaal 3 uur, maar nu was het al niet meer mogelijk om van Almere naar Lelystad te rijden zonder dat het pedaal op de bodem ligt en je met je tenen het pedaal probeert op te wippen zodat je er weer wat druk in kan trappen. Gisteren zijn de werkcilinder en de commandocilinder vervangen. Kosten incl nieuwe APK 398,-

Octavia32

Forumguru
Ik weet wat mij nu te doen staat gewoon de cylinders vervangen...Maar wat is nou een gebruikelijke stand voor het vervangen van de koppelingsplaten ik heb er 198000 op zitten.

32, dat is toch afhankelijk van rijstijl en belasting? Zolang het koppelingspedaal niet trilt bij het opkomen en er geen hoor-en voelbare slip is zou ik ze lekker laten zitten. Mijn 02 heeft 174.000 (1.9 TDI) gereden en volgens mij zijn de koppelingsplaten nooit vervangen.

Bovenaan Onderaan