Wegschrijven sensoren

Topic in 'VAG-COM' gestart door HDW, 21-06-2021.

  1. HDW

    HDW Senior Member

    Weet iemand of je ook Lamda sensoren of foutmeldingen daarvan makkelijk kan wegschrijven met apparatuur die sommige forumleden hier in hun bezit hebben, of moet je hiervoor naar een chiptuning bedrijf of dealer?
    Na het monteren van een Downpipe met 200cells kat krijg ik de foutmelding : “kat low efficiency”
     
    Angel4141 vindt dit leuk.

  2. Tees

    Tees Forumguru

    Ik weet het niet 100% zeker, maar het lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Die lambda sensoren zitten er namelijk niet alleen om een beetje te zien wat de kat doet, maar om de inspuiting van de motor bij te sturen naar de ideale lucht/brandstof verhouding. Zonder lambda sensoren rijdt de motor op standaardwaarden (noodloop dus), verlies je dik vermogen en ga je ook nog eens niet door de APK heen komen.

    Ik denk dat een tuner hier wel t eea mee kan, maar dan heb je t wel over serieuze aanpassingen aan de ECU software.
     
  3. HDW

    HDW Senior Member

    Bedankt voor je reactie.
    Het gaat voornamelijk om de sensor na de kat.
    Deze controleert alleen de werking van de kat en die heeft niks met de lucht/brandstofverhouding te maken.
    De vraag was ook niet OF het kan, maar waar ik dat het beste kan laten doen.
     
  4. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Ook de sensor na de katalisator stuurt zijn gegevens naar de ECU, en die regelt de inspuiting en ontsteking mede op basis van die gegevens.
    Wanneer die gegevens niet aankomen, gaat de motor in noodloop, of stopt er helemaal mee.
    Uit/weg-schrijven zal zeker niet lukken, de data manipuleren waarschijnlijk wel, maar vermoedelijk niet blijvend: de ECU 'leert'.
    Maar je kunt 't proberen.
    Succes!
     
  5. Tees

    Tees Forumguru

    Je vraag was toch echt of het kan met VCDS, mijn antwoord: lijkt me niet.

    Een dealer zal je hier absoluut niet mee helpen, en zoals ik al hierboven antwoordde zal je bij een tuner terecht moeten. Genoeg bekende adresjes hier op t forum, VAGtechniek, JD etc. Je kan ze eens een mail sturen met je vraag en of ze dat kunnen.
     
  6. HDW

    HDW Senior Member

    Er zijn er genoeg die zelfs een downpipe monteren ZONDER cat, het lijkt mij toch sterk dat al die motoren in de noodloop gaan. Je kunt ze gewoon uitprogrammeren voor zover ik weet, er is genoeg over te vinden op internet
     
  7. HDW

    HDW Senior Member

    @Tees ; Je hebt gelijk, de vraag was inderdaad of hier iemand dat kon.
    Zal eens gaan kijken bij de bekende tuners
     
  8. Tees

    Tees Forumguru

    Eventjes gegoogled, ik vind al zo een aantal (Engelse) tuners die een Lambda removal doen. Vereist inderdaad herschrijven van de ECU software.

    Let wel even op dat je straks problemen kan krijgeb bij de APK (viergastest). Want je hebt duidelijk wel een minder goed werkende katalysator erin zitten nu, en als je de tweede lambda dan ook nog laat verwijderen, regelt je motor dus helemaal niets meer wat betreft katalysatorwerking.
     
    HDW vindt dit leuk.
  9. HDW

    HDW Senior Member

    Ben ondertussen wat wijzer geworden na het nodige aan informatie te hebben vergaart bij de bekende VAG chippers.
    Momenteel zit nu fout P0420 erin, deze wordt weggeschreven zodat hij door de EOBD test komt, in dat geval vervalt de
    4 gastest.
     
  10. Timmer

    Timmer Forumguru Donateur

    Neen, niet met vcds of ovd11.
    Dealers gaan je niet helpen, die gaan echt niet hun vingers branden aan het aanpassen van de uitstootnormen.

    Je kan er ook zo een adaptertje tussen draaien of een extra opzetstukje met een minikat.

    Anderzijds, ik ben geen fan de-cat setups, maar das een heel ander verhaal.
     
  11. HDW

    HDW Senior Member

    Dat dealers dit niet doen lijkt me nogal wiedes inderdaad.
    En ik heb ook geen de-cat setup, er zit weldegelijk een cat tussen alleen vind mijn ecu deze niet goed genoeg, dus laat ik VAG techniek de parameters aanpassen zodat de ecu hem wel accepteert.
     
    Timmer vindt dit leuk.
  12. Tees

    Tees Forumguru

    Interessant, wist dat niet van de EOBD. Lijkt me een bijzonder fraudegevoelig systeem, zoals uit deze casus ook wel een beetje blijkt.
     
  13. HDW

    HDW Senior Member

    Klopt, in theorie zou je zelfs een auto met een lege cat door de keuring kunnen laten komen.
    Keurmeester hoeft alleen te controleren OF er een cat onder zit, niet of deze zijn werk doet.
    Dus als je de cat helemaal leeg haalt en je laat de parameters aanpassen door een specialist zoals VAGtechniek of JD dan komt hij door de EOBD check en hoeft hij niet aan de Viergas test, want bij die test val je natuurlijk direct door de mand.
     

Deel deze pagina