Wegenwacht opzeggen?

CaseyBasey

Actief lid
Nu ik een nieuwe Skoda met mobiliteitsgarantie heb, vraag ik me af of ik de ANWB Wegenwacht op kan zeggen. Ik ga ook een keer of twee per jaar naar het buitenland.
Wat vindt men hier op dit forum?

Roel

Lid
Ik heb nog gewoon wegenwacht erbij. Waarom weet ik ook niet. Zeg maar een dubbele veiligheid.

corsaar

Senior Member
Twee jaar geleden heb ik hem opgezegd. (nieuwe auto)
Daarvoor 30 jaar lid inclusief reis en credietbrief.
nog nooit van de wegenwacht gebuik gemaakt.

GJS

Senior Member
Zou hem erbij houden, als je door omstandigheden een keertje 1000 km over je beurt heen bent willen ze je niet meer helpen als je met pech staat, dat is tenminste bij Audi zo, dus zal voor Skoda hetzelfde zijn dat is tenslotte ook VAG.

EdK

Forumguru
Ben nog nooit een ANWB lid geweest, maar moet er wel bij vertellen dat doordat ik mijn verzekering via de KNMV heb lopen en daar al 25 jaar lid ben ik een soortgelijk iets heb.
Als ik met pech kom te staan dan kan ik gewoon van de rijkswaterstaatpalen gebruik maken waarna er een sleepdiens komt en mij naar de gewenste dealer brengt
en dat 2x per jaar.
En nu met de mobiliteits garantie erbij vind ik dit prima zo.

PC-fre@k

Banned
Zelfde vroeg ik me ook af. Voordeel van ANWB is dat het niet auto gebonden is. Nederland service van anwb lijkt me dan ook niet geheel overbodig. Europa misschien niet omdat de kans kleiner is dat jij in de auto van een ander pech krijgt in het buitenland.

FredV

Banned
Je zult beide voorwaarden moeten vergelijken en dan voor jezelf bepalen welke je belangrijk of minder belangrijk vindt. M.n. de repatrieringsservice bij ziekte e.d. van de ANWB gaat dacht ik verder dan bij de mobiliteitsservice en de ondersteuning.
Maar t is zoals alle verzekeringen, je hebt ze nooit nodig tot je ze opzegt, dan heb je spijt.
En vaak bieden reisverzekeringen ook autodekking voor die gevallen die niet onder de mobiliteitsgarantie vallen.
Ik heb momenteel een doorlopende reisverzekering en ANWB, en beperkte hulpverlening bij mn huidige auto. Maar a.s. woensdag als ik mn nwe auto heb, zal waarschijnlijk de ANWB Wegenwacht eruit gaan.

Wimus

Actief lid
moet ieder voor zich weten, maar denk er wel aan dat niet alle gevallen van immobiliteit ook door de mobiliteitsgarantie worden afgedekt.
Wegenwacht is als een verzekering, je betaald ervoor, maar hoopt ze nooit nodig te hebben.
In de 34 jaar dat ik auto rij heb ik de ANWB 3x nodig gehad, waarvan 1x in Polen, en daar was ik maar wat blij dat de ANWB alles voor mij regelde.

Constant

Erelid
Lekke band valt bijvoorbeeld niet onder de mobiliteitsgarantie en wel onder de wegenwacht pechhulp.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb ANWB ook erbij gehouden. Zoals laatst dat ik naar Slovenie ging, dan ben je toch tegen een ruimer aantal vervelende zaken ingedekt, bv repatriering van mijn zoon en auto, als mij iets was overkomen. Is natuurlijk zoals meestal met deze dingen, je betaalt jaren maar maakt er meestal nooit gebruik van en gelukkig maar.

wat je kan overwegen : neem een doorlopende reis- en annuleringsverzekering met pech-hulp in het buitenland.

kost 2x de prijs van ANWB, maar hebt veel en veel meer. Prijs heb je er zo uit.

corsaar

Senior Member
Lekke band los ik zelf wel op, heb ik echt geen ANWB voor nodig.
gelukkig de laatste 30 jaar geen lekke band gehad. krijg ik er wel een dan moet ik echt goed zoeken .
waar zitten de punte voor de krik hoe moet het wiel eraf.
Allemaal verleerd. dus gok maar op het geluk. zo niet dan de handen uit de mouwen.

FredV

Banned
gelukkig de laatste 30 jaar geen lekke band gehad. krijg ik er wel een dan moet ik echt goed zoeken .
waar zitten de punte voor de krik hoe moet het wiel eraf.
Allemaal verleerd. dus gok maar op het geluk. zo niet dan de handen uit de mouwen.
De opkrikpunten staan toch wel in de handleiding? en anders zie je ze wel, de versterkingen onder de dorpelbalk.
En eerst de wielbouten licht losdraaien voor je de auto opkrikt.
En handvast aandraaien op de krik, dan auto laten zakken en de wielbouten kruislings natrekken.

EdK

Forumguru
FredV je vergeet het belangrijkste ! Het omwisselen van het wiel !!:grin:

En de punten waar je krik onder moet staat angegeven met een driehoek gestanst in de dorpel
En sta je op een onverharde weg, zorg er dan voor dat je een tegel of een stuk hout tusssen wegdek en krik legt

En leg tijdens wisselen altijd je reserve wiel en na wissel je lekke band met velg onder de dorpel van je auto.
Valt de wagen van de krik om welke reden dan ook, dan valt de wagen op het wiel en kun je niet beklemt raken of andere schade's aan je wagen krijgen.

FredV

Banned
Hele goede extra tips EdK.
Wat voor de één vanzelfsprekend is, is voor de ander nieuw en dan vergeet je snel iets.
Ik leg ook meestal iets voor en achter een op de grond staand wiel, zodat ook de auto niet zomaar weg kan rijden en van de krik afschuift.
En is je band gerapareerd, zet die dan weer terug (gelijke slijtage en profieldiepte) en ook ivm mogelijke rijrichting van de band .
Een band heeft een rijrichting en als je die als reservewiel hebt, kan je mogelijk die aan de kant moeten monteren waardoor de looprichting verkeerd is, Dan dus zeker snel terugplaatsen! (zelfde geldt natuurlijk voor degenen die 's zomers een wineterband als reserve hebben en andersom in de winter:)

PC-fre@k

Banned
voor ik iets verkeerd zeg :ot:

Handige tip om je band eronder te leggen EdK! heb nu speciaal 2 van die kleine bokjes, die kan ik ook gebruiken als ik 2 wielen tegelijk wil wisselen met 1 krik.

Nog een tip, om te voorkomen dat de boel aan wandel gaat. Plaats de krik haaks op de auto, afhankelijk van het systeem ken het je auto vooruit of achteruit duwen als je het niet doet.

Zo deed mijn vader dit van het weekend, eerste krik links, 2e rechts zowat in verlengde van de auto.. valt de eerste bijna om omdat de auto zich 3 cm vooruit duwde (blij dat die bokjes eronder stonden). [hij wilde voor en achter omwisselen]

ertromp

Forumguru
Wanneer je vaker naar het buitenland gaat is de ANWB aan te raden.
Zo valt vervoer vanuit het buitenland van een defecte auto niet onder de mobiliteitsgarantie van Skoda. Helaas heb ik dit zelf al 1x mogen ondervinden in het buitenland en dan ben je maar wat blij met je ANWB lidmaatschap en het dan geregelde vervangend vervoer.
Ook de vervangende auto is bij de anwb max. 30 dagen beschikbaar tegenover Skoda 3 dagen.
Als je alleen in Nederland rond rijdt zie ik niet gelijk het voordeel van de ANWB en voldoet de Mobiliteitshulp van Skoda.

CaseyBasey

Actief lid
N.a.v. de reacties hier heb ik besloten de ANWB nog maar even aan te houden. Met name omdat we minimaal 2x per jaar naar het buitenland gaan.

Constant

Erelid
Ook de vervangende auto is bij de anwb max. 30 dagen beschikbaar
Dat zal misschien in uitzonderingsgevallen zijn, zoals bij een vakantierondreis.

Ik weet niet beter dan 3 dagen voor vervangende auto in NL, dat is hetzelfde als de mobiliteitsgarantie. En de auto die ik uitgereikt kreeg in Frankrijk moest ik na thuiskomst (de volgende dag) gelijk inleveren, toen stond mijn defecte Golf nog in Frankrijk. Overigens was het een flinke uitgaaf voor de ANWB, want die huurauto moest ook weer terug naar Frankrijk en dat berekent de verhuurder door (rekening van 500 Euro) en de repatriering van de Golf zal ook niet goedkoop geweest zijn.

Verder is vervangend vervoer in het buitenland geen garantie bij de ANWB. Als er geen dringende reden voor terugkeer is en de auto kan redelijk snel gerepareerd worden, dan kan de ANWB ook beslissen dat je in een hotel overnacht totdat je auto is gerepareerd.

Bovenaan Onderaan