Wegenbelasting

Steady

Lid
Van mijn oude Skoda Faab I (benzine) waar ik 133 per kwartaal betaalde naar Skoda Fabida Diesel uit 2011 waar ik nu 273 euro voor ga betalen, is dat niet teveel? Ik heb nooit een diesel gehad dus weet dat niet. Ik hoop dat de belasting een foutje heeft gemaakt? :D

kansberg

Forumguru
Voor een diesel betaal je (bijna) het dubbele dan een benzine uitvoering. Daarbij zal je huidige Fabia een stukje zwaarder zijn dan je oude Faab. In dat licht bezien valt € 273,00 dan best mee, al blijft het belastinggeld natuurlijk.

turboturbo

Forumguru
Vandaar dat mensen het hebben over het zgn. 'omslagpunt'.

Wanneer je maar weinig kilometers maakt, ben je relatief duur uit met een diesel auto. Wat er in de tank gaat, is peanuts, maar wat je maandelijks of per kwartaal aan wegenbelasting betaald is geen grapje.

Dat is ook de reden waarom veel voorheen belastingvrije diesels al vrij jong op de markt komen: de gemiddelde particuliere eigenaar schrok zich rot toen de wegenbelasting kassa weer begon te rinkelen voor deze diesels. Een dikke duizend euro per jaar zit je zó op ipv nul.

Canon-Eye

Forumguru
Dat is ook de reden waarom veel voorheen belastingvrije diesels al vrij jong op de markt komen: de gemiddelde particuliere eigenaar schrok zich rot toen de wegenbelasting kassa weer begon te rinkelen voor deze diesels. Een dikke duizend euro per jaar zit je zó op ipv nul
Achteraf blijken er in de praktijk helemaal niet zo veel te zijn 'opgeruimd' als toen werd gevreesd.
Veel Greenline-eigenaren hebben blijkbaar, net als ik, nog eens even goed gerekend en daarbij het volgende vastgesteld:
  • Zolang je boven het omslagpunt zit met de jaarkilometrage is er weinig aan de hand. Gewoon houden. Ik raakte weliswaar het belastingvrij voordeel kwijt, maar daar had ikinmiddels een paar jaar van geprofiteerd dus dat pikken ze niet meer af.
  • Zelfs als je onder het omslagpunt zit, is het niet handig om de auto overhaast weg te doen: er werd relatief weinig voor teruggegeven in de (niet uitgekomen) verwachting dat er een golf van die dingen op de markt zou komen, waardoor de stap in euro's naar een benzineauto navenant groter werd - en dat ga je dus in geen jaaaaaren terugverdienen.
  • Bovendien waren de auto's ook bpm-vrij verkocht, dus ze waren ofwel relatief goedkoop of je had meer auto voor hetzelfde geld. Wil je een andere auto van vergelijkbaar formaat en uitrusting, dan maakt dat de stap van het vorige punt ook weer groter.
Zelf zat en zit ik nog steeds ruim boven het omslagpunt, dus hij mag blijven zolang er geen andere reden ontstaat om 'm te vervangen (total loss, trekkrachtprobleem na de softwareupdate, e.d.). En mocht vervanging aan de orde komen, dan moet er weer gerekend worden: boven het omslagpunt wel voordeliger per km, maar ga ik daarmee de hogere aanschafprijs binnen een redelijke termijn terugverdienen? Zo nee, dan benzine. En anders graagweer een diesel, want het rijdt wel errug lekker, vind ik.

Skoda-MAN

Forumguru
En anders graagweer een diesel, want het rijdt wel errug lekker, vind ik.
Ik had ook altijd graag een diesel i.v.m. koppel bij lage toeren en het voordeel bij veel km's per jaar.
Als je de mogelijkheid hebt om een keer met een 1.4 TSI te rijden dan ben je helemaal van het dieselen af als de km's per jaar het toelaten. (ik kom nu ongeveer op 16.000 km/jr)
Bijvoorbeeld een rotonde neem ik meestal in 3e versnelling en laat ik het motortje gerust vanaf 1250 omw/min weer optrekken. Betreffende het motorkarakter van de huidige benzinemotoren hoef je geen diesel meer te kopen.
Brandstofverbruik heb je voor een groot deel zelf in de hand, ehh voet bedoel ik, samen met verkeersinzicht en zelfbeheersing.

Steady

Lid
Ach ik houd hem maar.. Diesel rijdt inderdaad heel erg lekker alhoewel ik wel nog bij lage snelheid de koppeling intrap als ik de bocht om ga terwijl dat niet meer nodig is. Kwestie van wennen. Het geluid vind ik ook cool :yeehaa:
En inderdaad, als ik hem verkoop krijg ik er niet zoveel voor terug, dus hij mag blijven.

turboturbo

Forumguru
Grappig; ieder zo z'n voorkeur. Ik rijd liever een benzine auto zolang dat kan.

Een fijne diesel kent zo z'n liefhebbers kennelijk :)

Bovenaan Onderaan