Dat is ook de reden waarom veel voorheen belastingvrije diesels al vrij jong op de markt komen: de gemiddelde particuliere eigenaar schrok zich rot toen de wegenbelasting kassa weer begon te rinkelen voor deze diesels. Een dikke duizend euro per jaar zit je zó op ipv nul
Achteraf blijken er in de praktijk helemaal niet zo veel te zijn 'opgeruimd' als toen werd gevreesd.
Veel Greenline-eigenaren hebben blijkbaar, net als ik, nog eens even goed gerekend en daarbij het volgende vastgesteld:
- Zolang je boven het omslagpunt zit met de jaarkilometrage is er weinig aan de hand. Gewoon houden. Ik raakte weliswaar het belastingvrij voordeel kwijt, maar daar had ikinmiddels een paar jaar van geprofiteerd dus dat pikken ze niet meer af.
- Zelfs als je onder het omslagpunt zit, is het niet handig om de auto overhaast weg te doen: er werd relatief weinig voor teruggegeven in de (niet uitgekomen) verwachting dat er een golf van die dingen op de markt zou komen, waardoor de stap in euro's naar een benzineauto navenant groter werd - en dat ga je dus in geen jaaaaaren terugverdienen.
- Bovendien waren de auto's ook bpm-vrij verkocht, dus ze waren ofwel relatief goedkoop of je had meer auto voor hetzelfde geld. Wil je een andere auto van vergelijkbaar formaat en uitrusting, dan maakt dat de stap van het vorige punt ook weer groter.
Zelf zat en zit ik nog steeds ruim boven het omslagpunt, dus hij mag blijven zolang er geen andere reden ontstaat om 'm te vervangen (total loss, trekkrachtprobleem na de softwareupdate, e.d.). En mocht vervanging aan de orde komen, dan moet er weer gerekend worden: boven het omslagpunt wel voordeliger per km, maar ga ik daarmee de hogere aanschafprijs binnen een redelijke termijn terugverdienen? Zo nee, dan benzine. En anders graagweer een diesel, want het rijdt wel errug lekker, vind ik.