Weer terug naar een Octavia

Rudger

Lid
Na verandering van werkgever helaas de lease Golf niet mee kunnen nemen. Ook bij de nieuwe werkgever weer de mogelijkheid van een lease auto, maar in eerste instantie eerst een auto welke vrij is gekomen.

De keuze tussen een O3 '14 combi 1.6 tdi DSG of een O3 '15 HB 1.6 tdi handbak. Omdat ik eerder een Octavia combi dsg heb gereden, die gekozen voor de ruimte en de dsg.

Het is een DSG-7 ambition businessline met wat opties, oa. DAB+, half leer met stoelverwarming, dimmende en klapbare buitenspiegels, sunset, 17" velgen, reservewiel, chroom dakrailing en sierlijsten en de kleur capuccino beige.

image.jpeg

Helaad geen xenon+led en groot navi, dat zat op de Golf wel, anders was hij helemaal af. Net 100k gelopen, dus kan nog 1,5/2 jaar vooruit.

Heb de auto nu een maandje en inmiddels zo'n 4000km verder. Enkele zaken die opvallen zijn:

Helaas heeft deze DSG-7 last van schokken, vooral in de 3e versnelling merk je het goed. Het terugschakelen gaat niet altijd soepel en bij wegrijden ook niet zo soepel als ik gewend was. Binnenkort toch weer een beurt nodig, dit (hopelijk) meteen laten verhelpen.

Al 2 keer een foutmelding gekregen van de bestuurdersdeur. De foutmelding zie je heel kort op het dashbord, maar blijft niet staan.

Met de 17" velgen merk je meer van het wegdek, maar ziet er wel mooier uit. Wie mooi wil zijn...

Laat bij de beurt meteen de bochtverlichting aanzetten en als het kan het laten zakken van de rechterspiegel bij achteruit.

Als er een update is over bovenstaande punten, zal ik het even melden.
 

hemi24

Forumguru
Rechter spiegel kan geprogrammeerd worden, al heb ik gemerkt dat hij niet altijd goed terugkeert (was bij '14 O3C Ambition).
Leek alsof deze maar voor 95% terug gaat naar de oorspronkelijke stand. Je merkt het pas op na een aantal keren de achteruit gebruikt te hebben.
Bochtenverlichting kun je toch via het instellingen-menu aan- of uitzetten..?
 

oco1979

Forumguru
Die dsg aanpassing zal in garage niet echt opgelost geraken of het zou mechanische slijtage zijn.
 

Okki

Donateur
Gefeliciteerd met deze fraaie auto

, vooral in de 3e versnelling merk je het goed. Het terugschakelen gaat niet altijd soepel en bij wegrijden ook niet zo soepel als ik gewend was

Ik merk ook verschil tussen een oude en nieuwe DSG, geen idee wat het is maar mijn auto uit 2009 schakelde beter dan mijn huidige uit 2016, zelfs na aanpassen van de DSG
 

B.Stuurder

Forumguru
Waarschijnlijk omdat de klemkracht van de koppeling af fabriek is aangepast, om versleten koppelingsplaten te voorkomen, wat vroeger vaak een punt was al na weinig km's. Ik merk dat bij mijn dsg, als ik vol gas geef en hij moet terugschakelen, dan voel je dat hij aangrijpt, wat goed is, anders zou de koppeling slippen. Na de aanpassing (o.m. nog meer klemkracht dus) slipt hij dus ook niet meer, wat daarvoor nog wel was onder extreme belasting. (bij 180 pk)
Dus vroeger voelde je hem niet, maar ging hij wel kapot.
 

Rudger

Lid
Rechter spiegel kan geprogrammeerd worden, al heb ik gemerkt dat hij niet altijd goed terugkeert (was bij '14 O3C Ambition).
Leek alsof deze maar voor 95% terug gaat naar de oorspronkelijke stand. Je merkt het pas op na een aantal keren de achteruit gebruikt te hebben.
Bochtenverlichting kun je toch via het instellingen-menu aan- of uitzetten..?

Ik kan de bochtverlichting niet aanzetten in het menu, dat was bij mijn vorige Octavia ook niet. Beide zijn Ambition, misschien daarom niet standaard aan. Vind het vooral makkelijk als ik mijn oprit oprij in het donker, krijg je daar meteen wat licht. De vorige keer heeft de dealer het bij de beurt ook aangezet. Kleine moeite voor hen om het aan te zetten.

Bij mijn Golf 7 werkte de rechterspiegel wel goed, in die 2,5 jaar ging hij nog steeds goed terug naar de oorspronkelijke staat. Bij de O3 even afwachten of het geprogrammeerd kan worden en hoe het werkt.

Die dsg aanpassing zal in garage niet echt opgelost geraken of het zou mechanische slijtage zijn.

Bij mijn O2 is toen de hele koppeling vervangen, bleek iets te zijn met de druk op een plaat ofzo. Daar was het schokken vooral als je wegrijdt. Heb al wat gegoogled en het schijnt wel iets te zijn met 1 van de 2 platen, vooral omdat het in de oneven versnellingen goed te merken is. Dealer kende het probleem ook al, maar de monteur vond het nog meevallen.
 

hemi24

Forumguru
Bij mijn Golf 7 werkte de rechterspiegel wel goed, in die 2,5 jaar ging hij nog steeds goed terug naar de oorspronkelijke staat. Bij de O3 even afwachten of het geprogrammeerd kan worden en hoe het werkt.

Zo kende ik het ook niet anders van de Golf7...
 

Rudger

Lid
Het is al weer even geleden, maar hoop dat het probleem met de DSG morgen opgelost is als de bak vervangen is. Mag ook wel na 1,5 jaar en 70dkm verder.

Zoals eerder aangegeven schokt de DSG bij oneven versnellingen. In de tussentijd is de koppeling en mechatronica vervangen en is er meerdere malen door de dealer e.e.a. afgesteld, maar zonder resultaat. Inmiddels 180dkm op de teller en nu wordt de DSG bak vervangen. Dat zou de oplossing moeten zijn voor het slecht schakelen en schokken in diverse versnellingen.

Afgelopen vrijdag is de dealer aan de klus begonnen en eind van de dag bleek het niet klaar te zijn. Volgens de dealer was de bak af fabriek al niet goed afgesteld. Daarom hadden ze nu moeite om de nieuwe bak werkend te krijgen. Blijkt een lastige storing te zijn dus.

Hopelijk is morgen de auto klaar en dan hoop ik dat de auto wel goed rijdt. Houd jullie op de hoogte.

Zijn er andere forum leden die hetzelfde mee hebben gemaakt?
 

Rudger

Lid
Die had ik (niet alle 500) ook gelezen, klopt aardig met wat mijn probleem met de DSG IS. Was meer de vraag of mede forumleden hetzelfde verloop hebben gehad met het oplossen van het probleem (koppeling/mechatronica/bak vervangen) en de daarbij hetzelfde lange adem nodig hebben voor een oplossing.
 

Antera

Donateur
Welkom terug de dealer zal vermoedelijk de aanpassingen niet kunnen of willen doen. Je zal daarvoor de auto aan VCDs moeten hangen om dit voor elkaar te krijgen. Mocht je daar interesse in hebben......
 

Rudger

Lid
Antera, bij mijn vorige Octavia heeft dezelfde dealer wel de aanpassingen gedaan. Dus ze zouden het wel moet kunnen.

Nu hoeft de Octavia nog maar 20dkm mee, dan ga ik de moeite niet meer nemen ;)
Maar, ik ben er bekend mee dat bij jou aanpassingen kan laten doen

Bij mijn vorige auto, de Golf 7, heeft Erik de aanpassingen netjes gedaan. Was dichter in de buurt voor mij.
 

Rudger

Lid
Even een update over mijn DSG problemen. Het zou een simpele klus worden, oude DSG bak er onderuit en nieuwe erin.
Dagje werk volgens de dealer, maar uiteindelijk heeft het 1,5 week geduurd. Ze hadden problemen om de nieuwe bak goed werkend te krijgen, maar na 3 dagen werk hebben ze het opgegeven. Er is weer een nieuwe bak besteld, maar ook deze bleek niet goed te werken.

Veel overleg gehad met de fabriek en bleek iets te maken hebben met het inleren/afstellen met de auto. Leek erop dat de oude bak af-fabriek al niet goed was ingeleerd/afgesteld.

Uiteindelijk hebben ze het voor elkaar gekregen en heb ik nu een DSG automaat welke soepel schakeld en geen brr-brr-brr geluid geeft in de oneven versnellingen. Het heeft wat voeten in aarde gehad om het probleem op te lossen, maar is dan toch gelukt.

Kan ik de laatste 20dkm van de leasetermijn soepel schakelen :yeah:
 

Rudger

Lid
Even een laatste update over de Octavia. Bij 199.800km is deze eruit gegaan.
Vanaf het vervangen van de DSG bak is het helaas niet zorgeloos geweest.

Heb nog een keer stil gestaan omdat, bleek achteraf, de koppeling vast bleef zitten....
Ik gaf gas en er kwam een bak herrie uit het vooronder. Ook in de N bleef de herrie.

Skoda mobiliteit gebeld en de auto is met de ambulance naar de dealer gebracht.
Wel mooi bijna 2 weken in een Leon 150pk rond mogen rijden, niet vervelend.

De reden waarom de koppeling vast is komen te zitten weet ik niet. Denk zelf dat er met het in/uitbouwen van de bak iets fout is gegaan.

Dus de nieuwe eigenaar heeft nu ook een nieuwe koppeling en vliegwiel gekregen.
Helaas nu geen Skoda meer, maar een Ford Focus 1.0 125pk titanuim business. Even wat anders dan een VAG product.

In de familie nog een Yeti en Kodiaq, dus ben nig wel regelmatig op het forum.
 

JeSko

Forumguru
Best een dramatische auto geweest, geluk dat het maar leas is, anders zou dit echt iets zijn waardoor ik compleet afhaak bij een merk en het nooit meer wil hebben. Dat heb ik nu ook met Opel, nooit meer.
 
Bovenaan Onderaan