Weekendje rijden in een O-3 1.4 TSI

De Stip

Forumguru
Afgelopen weekend kreeg ik van onze dealer (AMES in Gorinchem) een spiksplinternieuwe O-3 mee. Een zilvergrijze sedan in de meest luxe uitvoering. Een leuke geste van Pedro en omdat hij weet dat ik auto gek ben, kon hij me daar wel mee plezieren.

Het is een fijne auto en de gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit. De ruimte achterin is wel degelijk groter en mijn zoon was blij met die extra centimeters.
De auto voelt meteen vertrouwd aan en dat bleek wel uit het feit dat ik bij het arriveren op de bestemming, vergat om te schakelen en te koppelen. Een hillarische situatie die ik gelukkig nog op tijd kon manipuleren, want het zou toch dom zijn om Pedro na amper 30 minuten te moeten bellen met de mededeling, dat ik de auto in kwestie tegen een slagboom zou hebben geparkeerd :shamefullyembarrased:

Alles werkt naar behoren en ook het parkeersysteem, wat eerder op mijn kritiek als zijnde nutteloze gadget kon rekenen, blijkt in de praktijk een waardevolle optie.
Reken daarbij de verwarmbare voorruit en het betere geluidssysteem Canton en je kunt spreken van een fijne wagen.

Pedro was benieuwd wat ik van de nieuwe motor zou vinden (in vergelijk met de 1.8 TSI, waarmee mijn O-2 is uitgerust). Het is een prettige motor die goed oppakt en ik denk als je er ook een DSG aan koppelt, dat het zeker een prima alternatief is voor mijn huidige auto.
Het verbruik is in orde en met een gemiddelde van 1 op 14 met gemiddelde rijstijl (stad/binnenwegen/snelwegen) niet eens zo verkeerd. Bij het bedienen van de boordcomputer was ik in eerste instantie al erg optimistisch, want daar gaf deze aan dat regelmatig 1 op 18 werd verbruikt. In de praktijk (en de pomp liegt helaas niet), blijkt de zilveren beauty toch wat meer te lusten.

De bagage ruimte is dik in orde en zoals gezegd, alles is keurig afgewerkt. De meerwaarde van dat bakje in de middentunnel zie ik niet echt. Je kunt er je telefoon insteken, maar daarvoor in de plaats heb ik er een potje met kauwgum staan en regelmatig een thermo mok met koffie. Je hebt immers al een mooi afsluitbaar bakje voor je GSM, recht voor de versnellingspook.
Mijn rechterknie begon zeer te doen aan de harde rand die aan de middentunnel zit. Die had van mij wel met dat zachte materiaal mogen worden bekleed, zoals die ook in m'n O-2 zit.
Jammer is het, dat de lampjes die gebruikt worden op de unit waarin de DVD en SD cardjes passen, rood zijn. Ja, leuk om te knipogen naar bijvoorbeeld VW en Audi, maar behoudt gewoon je eigen identiteit en gebruik wit of groen.

Of ik er nu ook een wil? Ik zou zowiezo weer voor een wagon gaan en heb die onlangs in Oberammergau gespot. Maar ik ben nog erg gelukkig met onze huidige auto en zou niet weten waar ik nu als particulier zomaar weer een dikke €15.000,- vandaan moet halen om iets nieuws te rijden :greedy:

Al met al een prima ervaring en bedank Pedro nogmaals voor de mogelijkheid. Het is zeker een auto die het overwegen waard is, indien ik weer aan de beurt ben.
Maar de optie van een hoge instap auto, die ik voor de O-2 gewend was, staat ook nog open.
 

VEEJAY

Forumguru
Leuke review en fijne dealer dat ie jou dit gunt. Ze bestaan dus nog die dealers/verkopers.

Het automatisch inparkeren heeft mijn vrouw ook op haar 208 en ik moet zeggen dat het boven verwachting presteert. Het parkeert in ieder geval beter in dan haar :wink:
 

Badnews

Senior Member
Uitparkeren is wel handig, als iemand je heeft ingesloten.
Dit is zelf een doodvermoeiende taak met stuurdraaien, schakelen, gas etc... dan wordt in ieder geval stuurdraaien uit handen genomen. Was een leuk filmpje over ergens op een UK site, beide kanten 30cm speling en hij kwam eruit :)
 
Bovenaan Onderaan