JeSko

DIY Wazige koplampen weer helder maken. 2021-04-12

Geen toestemming om te downloaden

JeSko

Forumguru
JeSko heeft het volgende item in de kennisbank geplaatst:

Wazige koplampen weer helder maken. - Wazige koplampen weer helder maken.

Mijn linker koplamp vertoonde itt de rechter een wazige schijn, niet altijd makkelijk te zien, maar wel hinderlijk en niet mooi, op HBM heb ik daarom een setje gekocht waarmee je twee koplampen kan herstellen, alles wat je nodig hebt zit erin, al raad ik wel aan om een accu schroefmachine te hanteren, met de hand polieren gaat ook, maar duurt heel wat langer en is fysiek zwaarder.

Benodigdheden.

- twee microvezel doeken
- accu schroefmachine ( manueel kan ook)
- koplamp herstel kit, hoeft...

Lees verder over dit item in de kennisbank......
 

JeSko

Forumguru
@PizzaPieter

Er zit een bijgeleverd koppelstukje in de doos, deze draai je vast in je accukop, daarop draai je dan je schijfje met velcro/klittenband vast, op dat schijfje kan je vervolgens je schuurpapier of waxpads vastmaken. Werkt prima :)

20210412_144250_copy_1674x1667.jpg
 

Tees

Donateur
Das helemaal niet duur! Ik vraag me alleen af hoe duurzaam die UV coating is. Ik heb zelf een soortgelijke set (maar dan met handmatig wet sanden), in combinatie met een spuitbus primer en 2-componenten lak speciaal voor koplampen (gekocht bij CROP)
Heb ik qua duurzaamheid iets meer vertrouwen in. Heb overigens nog niet de tijd gevonden om m'n koplampen aan te pakken, als dat wel een keer zo is zal ik ook t eea aan foto's posten
 

Cordoba

Forumguru
Wat opmerkingen over de set die @JeSko heeft gebruikt:
- P800 is behoorlijk grof, als je koplampen niet melkwit zijn, heb je deze stap eigenlijk niet nodig
- de steunplaat voor het schuurpapier (80 mm diameter?) is behoorlijk groot, als je een koplamp hebt met rondingen van links naar rechts, en rondingen van onder naar boven, gebruik je maar een heel klein deel van schuurschijf, en is het dus lastig om dit een beetje homogeen te doen.
- normaal gesproken is het advies om het schuren handmatig te doen, dan kun je namelijk de eerste stap alleen in horizontale richting schuren (en krijg je dus alleen horizontale schuurkrassen), en dan de volgende fijnere stap in verticale richting. Het voordeel bij deze manier van werken is dat je zo kan zien of je de schuurkrassen van de vorige stap helemaal hebt weggehaald. Dit voorkomt dat je er aan het eind achterkomt, dat je de krassen van de eerste grove schuurstap niet helemaal hebt weggeschuurd.
- Voor het afplakken zou ik afraden om gewone schildertape (crepetape) te gebruiken: vaak heeft die niet al te veel kleefkracht, kan lijmresten achterlaten als ie te lang blijft zitten, en is mechanisch niet zo sterk (met kans dat je door de tape schuurt, en de lak meeneemt). Ik zou adviseren om een tape te gebruiken zoals die veel voor autodetailing wordt gebruikt, bijvoorbeeld de blauwe tape van 3M, of de lichtgroene Colad tape (in diverse breedtes te koop), of een goed alternatief van de Action: IMG_20201212_213229 resized.jpg

Zelf heb ik jaren terug bij mijn Fabia I de koplampen met een kit van Mothers aangepakt. Voordeel was dat daar voor de laatste stap een polijstbol voor op de accuboor of gewone boormachine bij zit (kun je altijd mee uit de voeten), nadeel is dat bij die set er geen beschermlaag bij zit, en die set iets van 35 euro kost.
 

JeSko

Forumguru
Neem allen de adviezen van @Cordoba maar ter harte, uiteraard is hij als detailer veel bekender met dit soort zaken, het zit er mooi op momenteel maar het kan zomaar zijn dat het niet lang mooi blijft, of toch niet helemaal goed gegaan is, maar dat zal ik pas na X tijd kunnen vertellen.
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Mogelijk dat de coating overgebleven krassen vult, en daardoor (definitief) verhult. Het is trouwens aan te raden om na iedere stap even de koplamp(-en) schoon te vegen, dan kun je checken of je al ver genoeg bent voor de volgende stap.

Hier wat foto's van mijn koplampsessie: (staan ook met tekst in het topic van mijn F1)
pict1805-jpg.14477


pict1806-jpg.14478


pict1807-jpg.14479
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan