Waterpomp vervangen

Janine1989

Nieuw lid
Vandaag onderweg ging het rode lampje van de koelvloeistof aan. Meteen gestopt en het lekte koelvloeistof, hele plas water op de grond. ANWB gebeld want wist mij geen raad. Deze vertelde mij dat de waterpomp kapot is.

Ik heb een nieuwe waterpomp gekocht maar vraag me af of het wel de goede is.

Ik heb den skoda fabia 2002 1.4 mpi AQW

Bij heuts gaven ze mij WP8295 waterpomp.

Een kennis van mij die een beetje verstand heeft zegt dat dit waarschijnlijk de verkeerde is omdat deze voor een auto met distributie riem is. Klopt dit?

En is het veel werk om de waterpomp te vervangen?
Ik heb de auto maandag nodig voor werk dus morgen gaat hij naar een 'Spoed garage ' uurtarief 45 euro per uur.

Zijn er nog andere dingen die mee vervangen moeten worden?
 

hendrik38

Forumguru
Prima uurtarief trouwens. Bij de VW dealer zat ik laatst op 120 euro in de BTW per uur. Succes morgen.
 

verhulstr

Forumguru
Jammer dat de pomp toen niet meteen is mee vervangen..... word in algemeen wel meteen gedaan..


En daar heb je gelijk het probleem....bij motoren waar een distri ketting is gemonteerd wordt er vaak vanuit gegaan dat deze nooit vervangen hoeft te worden tov een riem. Dus als er niet naar een ketting of riem gekeken hoeft te worden...wordt er ook niet naar een waterpomp gekeken.....ja ...als het te laat is.
Zo kan het wel eens gebeuren dat bij een Aqw de pomp er bijvoorbeeld al 3 ton op ligt en dan pas vervangen wordt i.p.v. een riem die bij ongeveer iedere 100k kilometer gewisseld moet worden, waar dan ook vaak de pomp wordt mee vervangen...
 

verhulstr

Forumguru
Vandaag onderweg ging het rode lampje van de koelvloeistof aan. Meteen gestopt en het lekte koelvloeistof, hele plas water op de grond. ANWB gebeld want wist mij geen raad. Deze vertelde mij dat de waterpomp kapot is.

Ik heb een nieuwe waterpomp gekocht maar vraag me af of het wel de goede is.

Ik heb den skoda fabia 2002 1.4 mpi AQW

Bij heuts gaven ze mij WP8295 waterpomp.

Een kennis van mij die een beetje verstand heeft zegt dat dit waarschijnlijk de verkeerde is omdat deze voor een auto met distributie riem is. Klopt dit?

En is het veel werk om de waterpomp te vervangen?
Ik heb de auto maandag nodig voor werk dus morgen gaat hij naar een 'Spoed garage ' uurtarief 45 euro per uur.

Zijn er nog andere dingen die mee vervangen moeten worden?

Opzich is het te doen...is jou auto voorzien van een airco?
Mijn vorige Faab had ook een Aqw motor en heb daar ook een waterpomp vernieuwd.....en nog veel meer...

Ik heb de pomp even opgezocht die je aangeeft....de WP8295 is de goeie....die moet er op passen, deze pomp wordt en kan niet aangedreven worden door de distributie riem omdat simpelweg de Aqw geen distributie riem heeft.
De waterpomp wordt aangedreven door de krukas dmv de riem die de dynamo en de eventuele airco aandrijft....
 
Bovenaan Onderaan