Waterpomp defect na 74.000 km, is dat normaal?

Hallo allemaal. Stond deze week stil vanwege lekkende koelvloeistof. Wat bleek bij de dealer: kapotte waterpomp. Advies dus verfvangen, niet meer mee rijden (ik moet een week wachten vanwege de drukte) en meteen distr riem vervangen. OK, moest sowieso op 90.000 km, maar dit is toch wel erg snel! Wat vinden jullie, moet ik hierover klagen? Zou ik beroep moeten doen op coulance of iets dergelijks?

RobPG

Lid
Tja, is een slijtageonderdeel, maar 75k lijkt me aan de vroege kant. Er is overigens vaak wel een samenhang met de vervangingscylus met de distributieriem, ofwel dat ze gelijktijdig worden vervangen (100 - 120k).

Tja, is een slijtageonderdeel, maar 75k lijkt me aan de vroege kant. Er is overigens vaak wel een samenhang met de vervangingscylus met de distributieriem, ofwel dat ze gelijktijdig worden vervangen (100 - 120k).

Gelijktijdig ja, daar rekende ik al op, maar zo vroeg? Vorige O1 pas tegen de 100.000

The bone collector

Senior Member
Dat de pomp al na 74.000km (en 4 jaar?) kapot is, dat lijkt mij niet normaal. Uit voorzorg wordt de pomp meegenomen bij het vervangen van de riem, maar niet omgekeerd. Die pomp moet dus wel voorzien zijn om 90.000km en een jaar of 6 te draaien. Dat is eigenlijk het minimum.

Of je recht hebt op garantie of iets dergelijks, dat weet ik niet. Als de dealer er zelf niet mee aankomt, vermoed ik dat hij zal zeggen: auto is toch al 4 jaar oud, blabla, blabla. Denk dat het een moeilijk verhaal wordt. In een ideale wereld zou de dealer moeten zeggen, eigenlijk mag die pomp niet kapot zijn, maar ja....

Je hoort trouwens wel meer dat waterpompen te vroeg defect gaan, maar ik dacht dat dit vooral bij de 1.8 TSI was.

bobby45

Actief lid
ik denk dat pon dit toch moet vervangen.
oude tt 18 v20 hadden plastic inpallers ( schoepen in de waterpomp)deze gingen stuk
vervanging onderdelen waren van messing dus beter

The bone collector

Senior Member
Inderdaad, plastic schoepen breken gemakkelijker. Maar ik geloof dat VAG die (naast dat het wel goedkoper zal zijn) officieel gebruikt(e) omdat deze minder hitte genereren en veiliger zijn voor het geval er toch iets mis gaat. In elk geval moeten deze ook langer meegaan.

Pollewop

Forumguru
Een waterpomp is een nogal slijtage gevoelig onderdeel. Het kan dus voor komen dat de ene waterpomp, door welke reden danook, wat sneller defect raakt dan een andere. Je hebt de pech dat het buiten de garantietermijn gebeurt. Het is trouwens normaal dat binnen de levensduur van een auto de waterpomp een keer wordt vervangen. Het positieve is volgens mij dat dat nu dus alvast gebeurd is... ;)

Ja, maar onderhoudsinterval zegt 90dkm, dan moet hij dat toch zeker redden. Om dit aan pech te wijten gaat me echt te ver. En het recht van een cosument/koper gaat toch echt verder dan alleen de garantietermijn. Wat kun je redelijk verwachten van een auto.

Skoda heeft mij inmiddels benaderd en mij een tegoedbon van 70 euro aangeboden. Dat heb ik geaccepteerd. De handelingen van de ANWB t.a.v. het bijvullen van de koelvl. met water bij -15 graden (!) wordt nog onderzocht. Waterpomp is slijtage-onderdeel, maar valt niet zoals distr. riem onder ondehoudsinterval van 90dkm.

Bovenaan Onderaan