Waterpomp BFQ motor

pansaebr

Actief lid
Hallo,

Is het mogelijk om de waterpomp te vervangen zonder de distributieriem te vervangen of is het niet aan te raden motor heeft 70k gelopen sinds de laatste distri-wissel.
Motor blijft mooi op 90graden en geen witte wolk achter de wagen maar speel een kwart liter kwijt na een 200 km.
is de 1.6 met 75kw zou volgens het serviceboekje een BFQ code zijn.

Groeten.
 

Testedoene

Forumguru
Ik vrees dat beiden samen moeten gebeuren. Als de pomp lekt zou ik deze toch vervangen want als ze ermee stopt zijn er serieuze kosten aan je motor.
 

TomT

Nieuw lid
Al eens af laten persen om te kijken waar je lekkage zit?

Tuurlijk kan het vervangen van de waterpomp zonder het vernieuwen van je riem, maar dan moet je je afvragen of je het wilt? Voor de kosten hoef je het eigenlijk niet meer te doen, misschien €100 maar dan kan je de komende tijd wel weer toe.
 

pansaebr

Actief lid
TomT,

Ik zie nergens sporen van een lek, kan pas zaterdag in de garage terecht voor eens te laten afpersen. Een aantal waterdarmen zijn een jaar geleden vervangen wegens een verstopping en verduren aan de klemmen.
 

Tees

Donateur
250 mL op 200 km, das wel een serieuze hoeveelheid! Daar hoef je bijna niet voor af te persen, dat zou je zo ook wel kunnen zien...
Maar als het de waterpomp is die lekt, dan is vervangen van de distributie wel verstandig. Los moet ie toch, en als er koelvloeistof op de riem gekomen is, is dat bepaald niet bevorderlijk voor dat ding. En zoals gezegd, de kosten zitten in de arbeid, niet in de materialen.
 

TomT

Nieuw lid
Als hij zou lekken op je waterpomp, dan zou je dit van buiten moeten zien.

Als je aan de buitenkant van je blok niks ziet, dan moet het lekken naar de binnenkant. Stijgt je oliepeil? Om het te lekken naar je verbrandingskamers hoef je geen witte rook te zien als het maar minimaal genoeg is.

Geen natte plekken in je interieur of beslagen ramen?
 

pansaebr

Actief lid
Allen , even een update , ben bij de garage geweest is de waterpomp toch viel niet zo op omdat hij thuis en op het werk op kiezelterrein staat. Is nu opgenomen in de planning , distri set met waterpomp en multiriem wordt vervangen.
 
Bovenaan Onderaan