Water na vervangen speakers

fraction1

Nieuw lid
Had zelf een water lekkage in mijn Fabia 3 uit 2015 1.2 TSI 90 pk
Dit kwam binnen via het rechter en linker voor portier, het water liep via de rubbers onder de matten door.

Bij de dealer het probleem aangemeld, en men heeft de raam rubbers vervangen en de deur rubbers binnen garantie vervangen, echter hiermee was t probleem niet verholpen. Na een regenbui lag er weer water op de matten (zowel bestuurderskant als bijrijderskant).

Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar de firma waar men de nieuwe speakers had vervangen enkele maanden geleden, en wat blijkt.... het water loopt via de ramen achter t deurpaneel naar beneden
het water kletterde op de nieuwe speakers (welke 2 cm langer zijn dan de originele speakers)
en via deze speakers vond het een weg naar binnen.
full


Inmiddels zijn de speaker ringen geseald en de speakers zelf voorzien van cups (zoek op; speaker baffles)
hier bewegend beeld waar er water op t raam werd gegoten, en wanneer je in de ring kijkt zie je t water neerdalen

Lekkage naar binnen toe is hiermee opgelost, dit is hoe t uit zag:
https://giphy.com/embed/WQ6aLP0ypZThUnBtXt

na contact te hebben gezocht met enkele specialisten blijkt dat de hoeveelheid water dat wordt doorgelaten normaal blijkt te zijn. Hou er evt rekeningen mee mocht je je speakers willen vervangen
 
D

Deleted member 26486

Ik vind het geluid van de standaard speakers (ik heb ze ook achter laten monteren bij aankoop) niet verkeerd, maar overweeg wel eens een upgrade. Dat is een goede om rekening mee te houden!

Heb je enkel andere speakers, of heb je meer gedaan? Is het verschil groot met de standaard speakers?
 

fraction1

Nieuw lid
Persoonlijk is het een hele verbetering tov de standaard.
Speakers zijn uiteraard een complete set dus met tweeters etc, de tweeters pasten niet in de deur (op de originele plaats) dus ze zijn op de kappen gemonteerd.
full


De geluidskabels bij de speakers zijn gesoldeerd (omdat ze eerder uitvielen en dus niet gesoldeerd waren)
Verder een versterker met subwoofer en aangepaste bekabeling etc en daarnaast demping in de deuren.

Overweeg alleen nog om de standaard radio : Fabia Swing = LG L41SK2)
full


te vervangen voor 'n Pioneer, zijn meerdere mogelijkheden blijkbaar, echter ik twijfel ivm de opties die dan vervallen zoals t uitlezen van de gegevens vd auto en instellingen vd sensoren / verlichting etc.

Verder zijn de originele speakers vast gezet met popnagels, even erop letten dat wanneer ze verwijderd worden, de dopjes niet in de afwaterings gaten blijven liggen.

Ik heb dit allemaal niet zelf gedaan overigens maar door de inbouwspecialist laten inbouwen.


Bij het verwijderen van het deurpaneel (of het terugzetten) moet er verder goed opgelet worden dat je het tweeter kapje niet kapot maakt , mocht t wel gebeuren is dit het onderdeelnummer:
full


De kabel welke bevestigd zit aan de deurgreep vh deurpaneel, voorzien van een kunststof dop, en deze breekt blijkbaar makkelijk af, allemaal zaken om rekening mee te houden.


Tot slot, bij het afspelen van MP3 via usb stick, wil de standaard radio (Fabia Swing) nog wel eens het nummer afkappen na een paar seconden, blijkbaar hebben sommige MP3's een Variable Vit Rate, dit staat dan ook in het scherm van de Swing aangeduid als VBR.
Tegenwoordig zet ik ze om naar een hoge kwaliteit CBR (constant bit rate) en is dit issue ook niet meer
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 26486

Bedankt voor de tips! Klinkt alsof je wel weet waarover je praat, ik weet er dus weinig van. Ik zal eens gaan zoeken naar een bedrijf dat dit voor mij kan doen, maar juist met zo’n klus moet je eigenlijk van te voren heel gied weten of je met een secuur werkend bedrijf te maken hebt..

Een ding wat ik me afvraag: voor z’n klasse vind ik de Fabia redelijk stil, op de snelweg wel vrij aanwezig motorgeluid, maar in het algemeen niet verkeerd. Maar is de auto eigenlijk niet te rumoerig om echt mooi hifi-geluid in de auto te krijgen?
 

Cordoba

Forumguru
Bij een first edition is het misschien nog te doen om de Swing te vervangen, bij mijn Joy uitvoering (modeljaar 2017), lopen er zoveel autogebonden functies via de Swing (instellen CH/LH, bekijken wanneer ie aan een beurt toe is, resetten bandenspanning, anti-hijack instelling, hoeveel deuren er openen bij ontgrendelen, instellen verlichting dashboard om er maar een paar te noemen), dat het voor mij reden is om hier niet aan te beginnen. Ook een upgrade naar een Columbus is voor mijn modeljaar niet zonder risico: al een paar keer gelezen/gehoord dat VAG-auto's een upgrade van audio/navigatie hebben gedaan, nieuwe audio aangemeld bij de ECU, en vervolgens binnen een aantal uren het complete systeem dat niet meer werkt.
 

fraction1

Nieuw lid
Helaas weet ik eea doordat ik ongewenst ervaringsdeskundige ben geworden ja. Dus kan niet meer dan de info delen met andere. Van alle testritten welke ik ondernomen had was deze Fabia III een van de stillere in mijn beleving en is er voor mij geen nadelige invloed op de audio waarneembaar.


Wat betreft die auto gebonden functies, het zijn er nogal wat ja voor de Swing, vooralsnog is het mij echt niet waard om deze opties te vervallen voor een nieuwe radio
full


Electronische Stabiliteits Controle
banden spanning >
bestuurdershulpsysteem
parkeren en manoeuvreren
licht
spiegels en wissers
openen en sluiten
instrumentpaneel
tijd en datum
eenheden
service
fabrieksinstellingen
 
Bovenaan Onderaan