water lekkage

robm84

Actief lid
Beste mensen,

na de regenbuien van afgelopen weekend (wel de hele heftige, bij kleine buien niet), heb ik last gehad van waterlekkage aan de bijrijderskant.

Onder het dashboard kastje zit een piepschuimen plaat, op deze plaat lag een plas water, kwam er pas af bij het optrekken.
Maar nu de vraag, hoe komt hij daar?? Lekkage via ventilatie systeem?? Zit bij de inlaat van de lucht buiten bij de voorruit afwaterings gaatjes? Zouden die verstopt kunnen zijn?
Lekkage via een niet goed geplaatste voorruit?
Volgensmij is deze namelijk vervangen, zie in de condens nog 4 grote zuignappen staan. En het is een imitatie ruit.

Ik heb nog een maand of 4 garantie op de auto, maar doe graag zelf ook even wat voorwerk.


Tevens heb ik last van een windruis aan de rechterkant. Als ik de ruiterwisser aanzet is dit weg zodra de bladen bewegen.
Het kan dus een valse trek zijn van de bladen.
Zie dat hij op het buitenste puntje niet helemaal tegen de ruit aan licht, in beneden stand.
Daaronderdoor kan hij fluiten.
Maar het kan natuurlijk ook door een niet goedgeplaatste ruit komen. Dat de luchtstroom anders is bij een wisser in beweging.

Heeft iemand enig idee wat de oplossingen kunnen zijn voor mij problemen??

Alvast dank
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou proberen uit te laten zoeken of de lekkage via de voorruit komt. En dan hopen dat dat zo is, zodat er een nieuwe ruit geplaatst moet worden.
En dan met de glaszetter / verzekeraar proberen te bespreken dat je nu een originele ruit wilt (evt. tegen kleine meerprijs)
Maar misschien is die imitatie ruit niet per - se slecht, maar alleen verkeerd geplaatst.

Edit: er zijn wel draadjes hier te vinden over lekkage in de cabine als gevolg van verstopte afvoer gaatjes in de paravaan dinges [verdraaid hoe heet dat ook al weer] parafaan bak waardoor het regenwater erin blijft staan en bij het 'volgende gat' iets hogerop een uitweg zoekt.
 

robm84

Actief lid
Die heb ik eruit gepakt na, moest eerst rijden (100km) en die was toen droog(gewaaid).
Maar op dat punt zou toch nooit water mogen komen? Weet niet hoe het systeem loopt.
 

robm84

Actief lid
Als de ruit niet goed geplaatste is, dan is het gewoon garantie bij de dealer vandaan waar ik hem gekocht heb.
Heb de auto 2 maanden en nog 4 maanden garantie :) Morgen even met hem bellen!
 

Joske

Forumguru
Nou soms vind je wel bladeren op zo een filter... ;)

En sluit het portier nog wel goed af? Heb je snel aangedampte ruiten als het regent?
 

robm84

Actief lid
Nu een klein beetje, maar dat komt omdat het vocht er nu al in zit. Maar omdat het water op de piepschuim plaat lag, kan het niet via een deur komen. Heeft de fabia 2 daar ook last van dan? Las net wel dat het een kwaal is van een fabia 1 is.
 

Joske

Forumguru
Ohja.. Weten we alles van, de F1 met waterplasjes..

Dan weet ik het ook niet meer. Vast nog wel iemand met een idee :)
 

Cordoba

Forumguru
Toevallig een open dak? (verstopte afvoer van schuifdak, is nogal eens de oorzaak van een dergelijk probleem)
 

guitar_billy

Senior Member
een zoekopdracht leert dat de F2 geen grote problemen met lekkage heeft, ik kwam 1x water in een knipperlicht, 1x lekkage door een slecht afgesteld portier en wat lekkende dakramen tegen.


Hopelijk heeft de F2 niet hetzelfde als de O1 : Verstopte waterafvoer naar je wielkasten. Als dat op den duur dicht gaat zitten door bladeren enzo kan het water er maar op 1 manier uit, Via je interieur filter/ventilatie bij de bijrijder achter/onder het dashboard kastje.

Controleren van deze afvoeren is simpel, giet een beetje water over de voorruit aan beide zijkanten. Komt het er niet na een seconde onder de auto uit, dan zitten de afvoeren verstopt.

Dit is simpel op te lossen door de afdekking in de wielkasten aan de kant van de voorruit open te halen. Het kan helpen om het stuur iets te verdraaien. Na het losdraaien van een paar schroeven (niet alles hoeft los !) zie je de opgehoopte troep van bladeren, takjes en modder wel zitten. Even schoonmaken/spoelen en voila.
 

skodaboy

Forumguru
om het deksel van de parafan bak af te halen moet je ff de ruitenwisserarmen demonteren..
ook moet je die lange rubber die op dat 'plastiek' rooster zit los trekken,en dan kan je dat 'plastiek' rooster wegnemen.
 

robm84

Actief lid
Zo, even niks van me laten horen meer.
Maar de auto is vorige week terug geweest bij de garage waar ik hem gekocht heb.
De parafaan deksel zat los. Waarschijnlijk is dit niet goed terug gezet bij het monteren van een nieuwe voorruit.
Deze is goed terug geplaatst en het wind gesuis is hierdoor verholpen.
Direct hebben ze de afwaterings gaatjes bekeken die het water onder de voorruit vandaan moet afvoeren naar de straat.
Hier lag vuiligheid in de buurt. Dit hebben ze schoongemaakt en tot op heden is de lekkage verholpen.
Maar moet nog wel hierbij zeggen dat ik geen vergelijkende regenbui heb gehad als waar het probleem zich bij voor deed.

Ik hou jullie op de hoogte als dit niet het probleem mocht zijn!!
 
Bovenaan Onderaan