water blijft liggen op de achterbumper

Thijs4motion

Forumguru
Gister belde vrouwlief, de kofferbak gaat niet meer open.
Terwijl het dashboard aangaf dat deze wel open was.

naar huis gereden met de klep op een kier en de kachel op standje spanje,
eenmaal thuis de klep open gekregen, ben iets lomper aangelegd dan vrouwlief.
Bleek dat de achterklep was vastgevroren.

(kleine toelichting ik woon in Zweden, aflopen week heeft het wat gedooid.
maar op het moment van typen is het weer -18)

er lag een laag ijs van ruim een centimeter op de bumper, in een soort geultje.
Zijn er meer mensen met dit probleem?

moet er wel bij zeggen dat ik een soort scout uitvoering heb die niet in alle landen geleverd heb.
heb er een foto bijgeplakt van de locatie waar de ijsophoping was. (online gevonden
zal kijken of ik morgen een foto bij onze eigen auto kan maken

1672000854543.png
 

Tees

Donateur
Bij m'n O2c ligt daar altijd water, mijns inziens is dat normaal en logisch. Tis tenslotte een horizontaal vlak (naar mijn idee zelfs iets aflopend richting de voorkant), dus daar blijft vanzelf water staan. Niet iets om zorgen over te maken, maar wel vervelend bij zulke omstandigheden...
 

Japanese Power

Donateur
Heb je wellicht ook een beschermstrip op je bumper geplaatst? Daar kan ook nog wat water achter blijven staan…
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Nee nooit last van gehad, maar zou het ook geen probleem vinden. Gewoon ijslaagje verwijderen met ijskrabber en klaar. Ik denk dat je in Zweden wel ergere ongemakken hebt met strenge vorst.
 

eriktv

Forumguru
Daar zit volgens mij wel een afvoer, aan de zijkanten onder het deel waar de klep overheen valt. Wellicht zit die dichtgevroren, net als dat je soms hebt bij dakafvoeren bij een plat dak bij dooien en dan weer vorst. Anders dan er met een föhn bij gaan staan of de auto droog zetten kun je er weinig aan doen lijkt me.. Of verhuizen naar Spanje ;)
 

hemi24

Forumguru
Denk dat het probleem niet het water is geweest, maar dat je koffer gewoon niet goed in het slot heeft gezeten en vervolgens is vastgevroren…
Misschien niet goed dicht gedaan, of per ongeluk de ontgrendelknop op de afstandsbediening ingedrukt?
 

EdK

Forumguru
Wat ik algemeen doe met vorst en dat ik dan een deur of klep moet openen, dan druk ik hem eerst zeg maar in zijn rubbers.
Daarna ontgrendel ik en dan open ik pas de deur / klep.
Op die manier breek je eventueel ijs alvast en trek je niet je rubbers of andere dingen kapot.
En sloten even inspuiten met siliconen of kruipolie werkt ook in algemeen goed !
Maar goed dat is uit ervaring in NL met max temperaturen van minus 10 graden want de minus 40 zoals in USa dit weekend dat kennen we hier (nog) niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
dan hebben wij geluk met maar min 22,
eigenlijk altijd is de standkachel wel aangeweest, dus de deuren openen wel gewoon
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Thijs4motion

Forumguru
Denk dat het probleem niet het water is geweest, maar dat je koffer gewoon niet goed in het slot heeft gezeten en vervolgens is vastgevroren…
Misschien niet goed dicht gedaan, of per ongeluk de ontgrendelknop op de afstandsbediening ingedrukt?
ik zal morgen een foto proberen te maken, maar ik heb ruim een halve centimeter ijs eruit gehaald,
over de gehele breedte
 

EJS

Forumguru
Zal het geen combinatie zijn van vriezen, dooien, vriezen enz waardoor er bijv van je achterruit of dak water loopt (door verwarming) en daardoor steeds meer ijs ophoopt op het liggende deel wat relatief koud blijft tijdens gebruik van je auto.
 

Cordoba

Forumguru
Trucje zoals EdK beschrijft: eerst dicht drukken en dan pas trekken, pas ik zonodig ook wel eens toe.

Wat het dichtvriezen van de kofferklep betreft: als je een bumperbeschermstrip hebt, en aan de uiteinden ligt wat sneeuw/ijs dan loopt dat water achter de beschermstrip niet weg, en kan dat dus langzamerhand op gaan vriezen en kan de achterklep dus vastvriezen.
 

Thijs4motion

Forumguru
bij deze de lang beloofde foto, excuses
de temperatuur maakt het niet aantrekkelijk om even een foto te maken
maar uiteraard zat deze weer vastgevroren.
het 'hoge' gedeelte is geen los gemonteerde strip maar echt een geheel met de bumper

1672248388504.png
 

Canon-Eye

Forumguru
Is het niet zo dat (regen)water bij temperaturen boven nul wel gewoon wegloopt, maar dat sneeuw die ertussen waait gewoon blijft liggen en tot ijs opbouwt? Daar is niet zo gek veel tegen te doen vrees ik...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
En de klep zit op deze foto rechts toch? Het probleem hier is volgens mij dat de bumper afloopt richting de klep. Normaal zou het water dus weg moeten lopen tussen de klep en de bumper (daar zit een klein kiertje) maar als het sneeuwt en vriest, kan dat wel eens dicht gaan zitten kan ik me voorstellen.
Het enige wat ik kan bedenken daartegen is het insmeren met t een of ander. Wax zou misschien kunnen helpen, ik weet ook dat er in dit soort gebieden soms benzine ergens op gegoten wordt om vastvriezen van zaken te voorkomen.
 

EdK

Forumguru
Het is een plek die je schoon moet houden is mijn ervaring.
Heb op de RR en de Yeti ook zo'n beschermstrip gehad.
Heb nu op Fabia de doorzichtige plakfolie genomen die maar een 1mm dik is.
Maar mijn ervaring was dat met de strip die jij hebt er zomers altijd vuil ( stof ) ophoping achterbleef die ik na een ritje wasstraat evengoed nog handmatig moest verwijderen.
Maar ook met regenachtige ( natte ) dagen was het ertussen nat.
En verbaast me dus niet echt dat de boel vastvriest. Natte wegen of door sneeuw rijden zorgt er toch voor dat er water ( vocht ) tussen komt te staan. En ja in de nacht bij stilstand zal dit lekker snel en vlug aanvriezen....
 

Thijs4motion

Forumguru
@EdK , het is dus geen losse strip die erop zit.

vandeweek de auto maar eens mee naar het werk helemaal laten ontdooien
en evt 2 afwatergaatjes maken in de hoeken
 

eriktv

Forumguru
Terugkomend op de gaatjes voor afwatering, die zitten aan beide kanten. Meest logische verklaring lijkt me afwisselend dooien en bevriezen waardoor de afwatering vol zit met ijs.

7EF52F42-D968-4CF7-9D78-656A06293983.jpeg
 
Bovenaan Onderaan