Wat zou je kiezen: Greenline 14% HB of Greentech 20% Combi

Wat zou je kiezen: Greenline Businessline 14% HB of Greentech Elegance Businessline 20% Combi


  • Totaal aantal stemmers
    45
  • Opiniepeiling gesloten .

Arnoldotje

Forumguru
Het is weer zover, ik moet weer een nieuwe leaseauto gaan kiezen.
Ik heb nu een Greentech Ambition Business combi.
Super auto met lekker veel ruimte, welke goed van pas komt aangezien we een jonge zoon hebben.
En tevreden als ik ben met de Octavia, wordt de volgende sowieso een Octavia.

Maar ja, welke kies ik dan?
Ik ben gewend aan de ruimte en wil dus graag een station.
Maar nu ze net die 14% hebben, welliswaar als hatchback, bestaat er de mogelijkheid om 100 euro per maand goedkoper te rijden dus (4800 euro over 4 jaar looptijd). En daarmee kun je hele leuke dingen doen. Maar ga ik dan geen spijt krijgen dat ik geen station heb genomen (helemaal als er nog een tweede spruit bij komt)?

Kortom, ik zit met een dillematje.

Ter info, de keuze is tussen:
- Octavia Greenline Businessline Hatchback, met alle opties, afneembare trekhaak en volledig leer.
- Octavia Greentech Businessline Combi, met sunset, drive set up, lane assist en bagagepakket, incl afneembare trekhaak.
 

Canon-Eye

Forumguru
Leer en allerlei andere dingen kan ik goed missen - ruimte is vaak erg belangrijk gebleken (met vakantie, op de parking van Ikea of de bouwmarkt, etc.). Dus ik zou bij de combi blijven.
 

RoelF

Forumguru
In mijn geval is het al makkelijk: Vriendin, baby, twee honden en ik wil zelf ook nog mee. De combi dus...
In jouw geval zou ik ook voor de combi gaan, die 100 euro p/m heb je echt niet gespaard over 4 jaar en is ook gewoon weg.
 

richie29

Nieuw lid
Ik heb me hetzelfde afgevraagd.

Wat me opviel is dat er heel erg weinig verschil in bagageruimte zit en ook de bereikbaarheid van die bagage is meer dan prima bij de hatchback variant, juist omdat het een hatchback is.

Ik kan het vooral niet laten om de combi te bestellen omdat die toch echt mooier is..en we toch al gewend zijn aan dit leasebedrag. (blijft tenopzichte van de huidige auto vrijwel gelijk)
En die 14% uitvoering zal ERG moeilijk te verkrijgen zijn, want er komen er maar ongeveer 800 naar Nederland. Sommige leasemaatschappijen hebben er 80 besteld...en krijgen er 32.
 
Grappig, ik stond voor dezelfde keuze om exact dezelfde redenen en heb uiteindelijk de 2.0 combi gekozen (zelfde uitvoering alleen geen drive set up) ! Niet alleen vanwege de ruimte maar ook vanwege de looks (vind de combi een stukker mooier) en de niet te versmaden 2 liter 150pk...
 

Blacky

Forumguru
Het is wel erg om weer een leaseauto te mogen kiezen. :) Je bent nu gewend aan de ruimte en dat je makkelijk alles er in krijgt. Met eventueel een tweede, zou ik gaan voor een combi Heb je ze allebei al eens naast elkaar gezien? Ik rij al jaren combi en ik lease niet voor mij geen HB.
 

D_R1978

Senior Member
Is de combi de EBL of de ABL?

Ik zou overigens in beide gevallen voor de combi gaan, maar het maakt nog wel iets uit in termen van opties.

Punt van richie29 was voor mij ook wel een beetje de reden om mijn huidige versie te kiezen: was gewend om maandelijks een vergelijkbaar bedrag aan mijn auto te besteden. Dus kan me voorstellen als je voor de combi 100 euro per maand meer gaat betalen het dan een moeilijke beslissing is.
 

Arnoldotje

Forumguru
OK, leuke reacties tot nu toe en unanieme stemmen.

Antwoord op een aantal vragen:
Het gaat in beide gevallen om de 1.6 tdi. De greenline heeft weliswaar 5 pk meer en een 6 bak.
Bij de combi gaat het om een Elegance Businessline, dus ook tutti lampioni.

De vergelijking op bagage-inhoud gaat een beetje mank. Op papier is het maar 20 liter verschil.
Maar de norm waarmee dit gemeten wordt gaat uit van de ruimte tot aan het raam, oftewel de afdekrol.
En dan heeft de combi daarboven toch echt meer te bieden dan de hb.

En inderdaad ga ik niet meer betalen dan ik nu al doe, dus ik ben gewend aan het bedrag wat ik nu kwijt ben.
Maar 100 euro in de maand klinkt wel erg aanlokkelijk. Ik ben alleen donders bang dat ik spijt ga krijgen van hb als ik de ruimte nodig heb.
 

Rickink

Nieuw lid
Ik heb de 14% ook nog even doorgerekend, maar eigenlijk niet serieus overwogen. De Hb spreekt me qua uiterlijk gewoon niet aan. Heb zelf voor een combi ebl gekozen (en ben hiermee al een stapje teruggegaan in eigen bijdrage en bijtelling).

Succes met de keuze, het blijft persoonlijk. Als je de Hb wel mooi vindt is 4800 cash meer uitgeven best veel geld natuurlijk
 
Ik zou naast de rationele overwegingen zeker ook de emotionele mee laten wegen. Van welke verschijning gaat je hart sneller kloppen, de HB of de Combi? Het wordt tenslotte wel je auto voor de komende paar jaar...
 

Bakkertje

Forumguru
@roelf, ik rijd momenteel in een Superb hatchback/sedan en daar gaan 2 volwassenen 3 kids en 2 honden in. Zonder hoedenplank heeft de hond (een golden retriever, dus ook niet de kleinste, de andere is eeb boomer die een stuk kleiner is) voldoende ruimte om te liggen / zitten etc. Enige nadeel is dat je de hond erin moet tillen (of je moet de krassen op je bumper voor lief nemen). Ja het is iets minder praktisch, maar het gaat best en zeker gezien de keren dat de hond meegaat (ik denk 2 a 3x per jaar).

Ik zou persoonlijk voor de HB gaan. of toch de combi... Hmm lastig..
 
Persoonlijk zou ik de combi kiezen. Heb zelf een jong gezin (2 kids, oudste 5 jaar) en ongemerkt sleep je erg veel als je eens een weekend weg gaat. Daarnaast vind ik de laadruimte erg makkelijk om een keer grotere verpakkingen mee te nemen zoals bij de IKEA. Dit lukt niet altijd met een hb (eigen ervaring). Je bent al gewend aan het maanbedrag en zoals al eerder is aangegeven geef je deze zo uit en spaar je die niet op
 

Bakkertje

Forumguru
@Beatle, ik ben net terug van een midweek met 3 jonge kids en één van de 2 honden (de golden retriever). De hond neemt de helft van de kofferbak in beslag zo'n beetje. De rest met kleding e.d. ging prima en ik heb echt niks gemist tijdens ons verblijf. En de kofferbak van een Superb is echt niet zoveel groter dan die van een Octavia..
Voor de ruimte hoef je het echt niet te doen. Ook wij komen wel eens bij de ikea en ik heb nog altijd alles meegekregen, wat veel mensen vergeten is dat de hoedenplank er gewoon uit kan en dan heb je enkel de aflopende daklijn wat je aan ruimte inlevert ten opzichte van een combi. En mocht het echt niet lukken leen (huur a 15 euro) je gewoon een aanhanger voor 2 uur. (als je een family card hebt zelfs 3 uur). En ook daarvoor geldt dat dat niet iedere week voorkomt.
99% van de tijd is het rolgordijn van een combi gewoon dicht. Ik heb hiervoor een O2 combi gehad en die was alleen tijdens de vakantie afgeladen, voor de rest praktisch nooit (ja tijdens het verhuizen)..

Een hatchback is overigens ook stiller van binnen en biedt achterin meer ruimte in de breedte op schouderhoogte. Dat was voor mij de reden om een S2 sedan te kiezen, daar krijg je wel 3 kinderstoelen met rugleuning in, in de combi niet.

Onze oudste is tegen de tijd dat ik opnieuw mag gaan bestellen de stoelen ontgroeid en dan ga ik waarschijnlijk toch voor een combi, niet voor de ruimte, maar omdat ik die simpelweg mooier vind dat een sedan. Maar voor de ruimte hoef je het echt niet te laten, tenzij je dagelijks combi-size voorwerpen moet vervoeren..
 
De HB is echt wel groot genoeg, maak je daar maar niet druk om.
De 6-bak zou voor mij ook een reden zijn om een 14% te nemen.

Misschien dat je niet alle opties kan bestellen en dat daar voor mij het manco zou zitten. En natuurlijk de onzekerheid of je wel degelijk een 14% auto kunt krijgen.
 

Okke

Lid
Ik ken het helemaal. In mijn geval was het de Octavia Combi of de Fabia Combi. O3 was nog te lang wachten. Rationeel nagedacht. Hoe vaak gebruik je echt de ruimte? Ik heb nu een karretje voor de vakantie, kan er nog meer mee. Bespaar 130,- per maand. Ik vind dat veel, maar dat is absoluut gezien voor ieder anders. De komende jaren leg ik 100 euro in (ja, echt) om een extra centje voor de studie van mijn kinderen (tweeling, 7 jaar) te sparen. Da's toch echt een goed begin!
 
@Okke: Ik begrijp wat je bedoelt, maar de keuze tussen een Fabia/Octavia of Octavia HB/ Octavia Combi is m.i. een stuk minder grote consessie.
 

Bandit489

Nieuw lid
Ik stond ook voor deze keuze, wilde eigenlijk voor de combi gaan, maar helaas komt die er dus niet in 14%. Ik heb de knoop doorgehakt, en ga nu voor de HB, scheelt me gewoon teveel, in mijn geval elke maand weer € 85,= en dat 60 mnd lang... Is een hoop geld. Ik heb wel ongeveer elke mogelijke optie erop, ben blij met mijn keuze!
 

sitechris

Donateur
Als ze dezelfde power hebben, kies ik voor de 14%bijtelling. Scheelt toch 100 euro per maand. De HB is groot genoeg om alles mee te krijgen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Zoveel mensen zoveel meningen, ik ben in principe wel een combi-fan, maar 100 euro per maand, jarenlang is toch best wel echt geld. Ik zou eerst eens kijken of ik ergens anders op zou kunnen bezuinigen (lane-assist, drive-setup vind ik persoonlijk pure onzin, maar ook hier zullen de meningen wel over verschillen). Maar daar ga je waarschijnlijk geen 100 euro per maand mee besparen.

Ik zou dan denk ik toch voor de HB gaan, met pijn in m'n hart, maar die 100 euro per maand wel oormerken om er iets echt leuks van te gaan doen, niet zo maar laten verdwijnen. En ik zou vervolgens ook wel zenuwachtig worden van het idee dat er door de regering zomaar beslist kan worden die regels te veranderen tijdens de looptijd, zodat je voor die HB alsnog 20% gaat betalen.
 
Bovenaan Onderaan