Eltjo
Forumguru
Ik oriënteer me vast op een opvolger van mijn S2 Elegance met nu 390 dkm wanneer een relatief grote investering nodig is om te herstellen (turbo, ....?).
De DPF, de EGR en de achterschokbrekers zijn nu minder. Verder rijdt de auto prima en gaat die als een raket met de Stage 1 tuning (180 pk?).
Het is ruim 10 jaar terug een prima keuze gebleken deze vanuit België te importeren; krachtige motor die geen druppel olie verbruikt en waarvan de verstuivers tot nu toe heel blijven, gem. 1:19 dieselverbruik en geen DSG of elektrische achterklep die defect konden gaan. Wat je toch niet opsteekt van dit forum...!
Een Octavia 3 of 4 spreekt mij erg aan als opvolger van de huidige S2.
De ruimte en houderschapsbelasting (S2 € 170/maand) mogen minder en de Octavia (<€ 60/maand) is ook gegroeid sinds model 2010.
Een late O3 lijkt me voor een lang probleemloos leven een betere keus dan een jonge O4. Een benzine Superb is alleen in de houderschapsbelasting € 800 duurder en is wat ruimte niet nodig.
Ik rij ca. 20-25 dkm/jaar en weer een diesel aanschaffen lijkt me gezien het huidige diesel pesten niet handig.
Een hybride lijkt me wat overdreven; ik sta niet dagelijks in de file en dubbele techniek is wellicht ook dubbele problemen en kosten.
Verder heb ik slechts 300-400 kWh jaarlijks zonne-energie over; te weinig voor een steker-hybride.
Ik ben 1,98 meter lang; ik zit in de huidige S2 met elektrische stoelverstelling goed maar als het stuur dichterbij kon had ik dat gedaan zodat de stoel weer wat verder naar achter kan voor mijn benen. De spiegel zat voor mij toen te laag; ik heb toen een spiegelverlager aangeschaft. Complete auto's van rechts verdwijnen achter de binnenspiegel en ik ervoer die dode hoek naar voren als gevaarlijk. Ooit ook een 626 (1990) kapot hierdoor kapot gereden.
Bij de O3 zit de spiegel volgens mij een stuk hoger dan bij de O4 waar er omheen de ruit niet doorzichtig is. Heeft iemand een oplossing om de spiegel hoger te zetten? In een O4 wil ik nog een proefrit gaan maken.
Vrijdag in deze O3FL 1.0 TSI handbak uit 2020 gereden https://www.autocentrumkrimpenerwaard.nl/occasions-kopen/49031472-koda-octavia-1-0-tsi-sport
De motor vindt ik prima tot zo'n 80-100 km/uur, maar als je dan in het gas intrapt in z'n 6 gebeurt er toch een stuk minder dan in de huidige 2.0TDI.
Een DSG zou direct terugschakelen en zou daarbij helpen, maar is dat net zo betrouwbaar en praktisch onderhoudsvrij als een handbak?
Of moet ik zoeken naar de veel minder voorhanden 1.5TSI (met handbak)? Wederom uit België of Duitsland?
En hebben jullie tips mbt aankoop? Zwakke punten, software en hardware van het mediasysteem O3/O4?
Uitrustingstype? Is hier een overzicht van? Ik merk dat er diverse zaken (o.a. achteruitrijcamera) in de gereden O3 niet zaten die ik de S2 wel heb.
Alle tips en links welkom! Bedankt!
De DPF, de EGR en de achterschokbrekers zijn nu minder. Verder rijdt de auto prima en gaat die als een raket met de Stage 1 tuning (180 pk?).
Het is ruim 10 jaar terug een prima keuze gebleken deze vanuit België te importeren; krachtige motor die geen druppel olie verbruikt en waarvan de verstuivers tot nu toe heel blijven, gem. 1:19 dieselverbruik en geen DSG of elektrische achterklep die defect konden gaan. Wat je toch niet opsteekt van dit forum...!
Een Octavia 3 of 4 spreekt mij erg aan als opvolger van de huidige S2.
De ruimte en houderschapsbelasting (S2 € 170/maand) mogen minder en de Octavia (<€ 60/maand) is ook gegroeid sinds model 2010.
Een late O3 lijkt me voor een lang probleemloos leven een betere keus dan een jonge O4. Een benzine Superb is alleen in de houderschapsbelasting € 800 duurder en is wat ruimte niet nodig.
Ik rij ca. 20-25 dkm/jaar en weer een diesel aanschaffen lijkt me gezien het huidige diesel pesten niet handig.
Een hybride lijkt me wat overdreven; ik sta niet dagelijks in de file en dubbele techniek is wellicht ook dubbele problemen en kosten.
Verder heb ik slechts 300-400 kWh jaarlijks zonne-energie over; te weinig voor een steker-hybride.
Ik ben 1,98 meter lang; ik zit in de huidige S2 met elektrische stoelverstelling goed maar als het stuur dichterbij kon had ik dat gedaan zodat de stoel weer wat verder naar achter kan voor mijn benen. De spiegel zat voor mij toen te laag; ik heb toen een spiegelverlager aangeschaft. Complete auto's van rechts verdwijnen achter de binnenspiegel en ik ervoer die dode hoek naar voren als gevaarlijk. Ooit ook een 626 (1990) kapot hierdoor kapot gereden.
Bij de O3 zit de spiegel volgens mij een stuk hoger dan bij de O4 waar er omheen de ruit niet doorzichtig is. Heeft iemand een oplossing om de spiegel hoger te zetten? In een O4 wil ik nog een proefrit gaan maken.
Vrijdag in deze O3FL 1.0 TSI handbak uit 2020 gereden https://www.autocentrumkrimpenerwaard.nl/occasions-kopen/49031472-koda-octavia-1-0-tsi-sport
De motor vindt ik prima tot zo'n 80-100 km/uur, maar als je dan in het gas intrapt in z'n 6 gebeurt er toch een stuk minder dan in de huidige 2.0TDI.
Een DSG zou direct terugschakelen en zou daarbij helpen, maar is dat net zo betrouwbaar en praktisch onderhoudsvrij als een handbak?
Of moet ik zoeken naar de veel minder voorhanden 1.5TSI (met handbak)? Wederom uit België of Duitsland?
En hebben jullie tips mbt aankoop? Zwakke punten, software en hardware van het mediasysteem O3/O4?
Uitrustingstype? Is hier een overzicht van? Ik merk dat er diverse zaken (o.a. achteruitrijcamera) in de gereden O3 niet zaten die ik de S2 wel heb.
Alle tips en links welkom! Bedankt!
Laatst bewerkt: