Wat lastig om in de eerste versnelling te zetten...

O3-Rider

Senior Member
Onze Citigo bevalt al een week of 3 uitstekend. Echter valt het op dat het soms wat lastig is om hem in de eerste versnelling te zetten. Met name als je eerst achter uit rijdt en dan in de 1 wilt zetten zonder versnellingspedaal los te laten.

Is dit een Citigo feature of toch even naar de garage terug?
 
Ik heb geen klachten hierover (2013 / 65.000km) - wel dat je in verhouding veel gas moet geven om van de plek af te komen. Maar dat kan ook mijn 50.000 km per jaar in mijn TDI Octavia liggen ;)
 

AndreM

Forumguru
Ik heb geen klachten hierover (2013 / 65.000km) - wel dat je in verhouding veel gas moet geven om van de plek af te komen. Maar dat kan ook mijn 50.000 km per jaar in mijn TDI Octavia liggen ;)

De vraag gaat over een Citigo, zit in de Octavia dezelfde versnellingsbak dan?
Denk UT niet, de O3 heeft 6 versnellingen en de Citigo 5. :banghead:

Terug naar de topic: mijn vrouw heeft een nieuwe Citigo sinds 2 maart en heeft dit probleem niet. Ik herken het probleem wel, dat je dan de koppeling nogmaals op laat komen en moet indrukken en dan gaat het schakelen wel.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Als het wel lukt na tussentijds in vrij (neem ik aan!) even de koppeling te laten opkomen, dan lijkt er iets niet helemaal in orde met de synchromesh van de eerste versnelling.
Of is dat iets van vroegah en zit het tegenwoordig allemaal heel anders in elkaar? :pieker:
 

Orange860

Senior Member
Is inherent aan de up, mii en Citigo. Helaas Uit kostenoverwegingen zijn de eerste versnelling en de achteruit niet gesynchroniseerd. Tandwielen kunnen dus wel eens niet lekker in elkaar vastgrijpen. Even tikkie gas geven in z'n vrij en dan opnieuw proberen.
 

O3-Rider

Senior Member
Kijk dat verklaart de feature.

Dank. Gas had ik nog niet geprobeerd.
Gaan we eens doen komende tijd.
 
Bij mijn vorige auto was de achteruit niet gesynchroniseerd, en daarbij hielp het vaak om de koppeling een heel klein beetje op te laten komen met een heel lichte druk op de pook (in de richting voor het inschakelen van de versnelling). Vraagt uiteraard wel om beleid, maar is ook bruikbaar wanneer tijd een factor is als je bijv. de hele straat ophoud.
 

Rofffel

Forumguru
Ietwat spelen met de koppeling moet dan afdoende zijn. Gas geven met de koppeling in heeft niet veel meerwaarde boven het stationair lopen.
Als je de koppeling iets laat opkomen gaat deze meedraaien en heb je een nieuwe kans dat ze gelijk staan.
Rare kostenbesparing.
 

Rallye

Forumguru
@Orange860 Dat de achteruit niet gesynchroniseerd is klinkt logisch (zie ook https://uk.motor1.com/reviews/137458/2017-skoda-citigo-review/, waar de eerste versnelling niet genoemd wordt, terwijl dat -als er op de 1 inderdaad geen synchromesh zit- nog opvallender zou zijn). Dat de eerste versnelling dat niet zou zijn klinkt erg jaren ‘60. Heb je een link?

Ik lees ook dat het wel eens aan de kabels van de versnellingsbak zou kunnen liggen, zie http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=1579&start=20
 

turboturbo

Forumguru
Ook in deze video wordt dit probleem benoemd (6:07)
Deze garagist meld dat er een modificatie voor is om dat op te lossen.
 

O3-Rider

Senior Member
Hmm boeiend. Benieuwd wat die modificatie is...... En wat die grap dan weer moet gaan kosten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan