Wat kan deze lekkage zijn?

Mai

Lid
Mannen wie o wie, maandagavond zette ik hem even weg voor een ander en donkere plek. Alvast dank voor antwoord.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Mijn eerste idee zou zijn dat er koelvloeistof lekt. Heb je eraan geroken? Koelvloeistof zou zoetig moeten ruiken.
Waar lekt het dan, dat is even de vraag. Gezien het aan de kant van de multiriem is, zou het de waterpomp kunnen zijn, maar als je even post welke motor je hebt kunnen we dat verder verifiëren.
 

Tees

Donateur
Je hebt gelijk Frank, lijkt idd een 1.2 TSI (had niet goed genoeg gekeken :bloos:). Hoe is het koelvloeistofpeil? Iig niet maximaal zo te zien aan de foto's. Nu lek je misschien geen liters, maar als dit al even gaande is, dan zal het koelvloeistofpeil toch wel gedaald moeten zijn.
 

Tees

Donateur
Hmmm, als ie lekt bij een slang is t goedkoop op te lossen. Maar als t de waterpomp is, ben je toch al snel een paar honderd euro kwijt, de multiriem moet eigenlijk ook vervangen worden (en is dan toch al los), want die houdt niet zo van koelvloeistof. Precieze prijs weet ik niet, ik heb bij mijn 1.2 TSI de waterpomp gelukkig nog niet hoeven vervangen, en bij m'n vorige wagen was de multiriem tegelijk met de distributieriem gedaan (want die zitten naast elkaar).
 

ertromp

Forumguru
Dat "bakje" is de plek waar de brandstof leidingen vandaan komen.
Een probleem bij de 1.2 TSI is dat mensen vaak last hadden van getik in de motorruimte tegen de carrosserie. Daarom werd er vaak foam / plastic achter de benzine leidingen gedrukt. Dat is wat je daar zie bij die rode pijl
 

Tees

Donateur
Net even bij m'n eigen 1.2 TSI gekeken, voor zover ik t kan overzien van bovenaf tenminste, en volgens mij is de bovenste-achterste aangedreven rol die van de waterpomp. Zie daar namelijk direct achter 2 dikke koelslangen naar toe lopen. Zou ook overeenkomen met de natte plekken die op jouw foto te zien zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken de situatie bij jouw auto niet, maar de kosten zullen niet in de nieuwe keerring zitten, maar in de arbeidskosten. Grote kans dat er een heel stuk van de aandrijflijn los moet om de keerring te kunnen vervangen, en dat is dan geen klus van 1 of 2 uurtjes. Dit is ook precies de reden dat je vaak ziet dat op het oog nog prima werkende onderdelen (zoals rubberringen) bij een dergelijke operatie gelijk worden vervangen. Als het toch los is, kost het weinig extra tijd, de onderdelen kosten ook niet veel, maar als na de reparatie zo'n onderdeel alsnog vervangen moet worden, wordt het wel duur (en eigenlijk is bij alles wat je loshaalt en zo weer in elkaar steekt, zonder schoonmaak/vervanging de kans groot dat het na de reparatie een nieuw probleem wordt).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
garage brug huren bij een doe het zelf garage kan natuurlijk ook een optie wezen...
 

Cordoba

Forumguru
Ik was er even vanuit gegaan dat je het echt in redelijk korte tijd (1-2 dagen) voor elkaar wilde hebben. als een paar weken geen auto geen bezwaar is, kan dat verschil maken. Ik verwacht dat dit een zo goed als onmogelijke opgave is onder een auto bij alleen assteunen/oprijbruggen, zowel vanwege de benodigde sleutelruimte als omdat bijvoorbeeld de complete versnellingsbak er mogelijk af moet. Ik heb liever dat iemand iets meer geld uitgeeft en het veilig is, dan dat er iemand bij een sleutelklus gewond raakt of mogelijk zelfs overlijdt. (Ieder jaar is er wel een geval van iemand die is omgekomen omdat ie bij een sleutelklus klem is komen te zitten onder de auto)

Ik weet niet in welke regio je woont, maar een DHZ-garage waar je met ondersteuning kunt sleutelen kan een goed alternatief zijn. Een linkje om DHZ-garages te vinden (niet elke garage heeft begeleiding)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
als het de keerring aan de linkerzijde is, dan is dit wel te doen op assteunen
simpelweg omdat je er zo bij kunt.
de rechterzijde is een ander verhaal omdat je dan achter de motor door moet

als is een hefbrug wel altijd makkelijker werken, bijv als je da bak moet bijvullen

begin er alleen aan als je mensen beschikbaar hebt die je kunnen helpen
en beschikking hebt tot al het mogelijke gereedschap.
voor de rechteras bij de superb moest ik een verlengstuk hebben van circa 50cm
om het inbusje van de aandrijfas los te krijgen
let op als je de keerring vervangt, dat je deze op de goede plaats terugzet.
en ook opletten dat je as niet beschadigd is op de plek waar de keerring komt.
is dit wel zo dat de keerring iets dieper of minder diep plaatsen
 
Bovenaan Onderaan