Wat is jullie olieverbruik? 1.2 TSI

Hallo Allemaal!

Eerste 700 kilometer zitten al onder het rechtervoetje.
Ik houdt altijd voor alle auto's het olieverbruik goed bij, zeker bij 'nieuwe' auto's.

Auto uit 2017 heeft 44K gelopen en heeft bij aankoop een beurt gehad met nieuwe olie.
Ze hebben er wel iets teveel olie in gedaan, ik gok zo'n 200 tot 250 ml. Streepje zit iets boven max.
Na 700 kilometer even oliepeil gecheckt en volgens mij is er al wat olie uit.
Natuurlijk veel te vroeg om conclusies te trekken en het zal niet schrikbarend zijn, maar als er nu zo'n 100 ml olie uit is (gokje) dan betekend dat, dat hij 1 liter olie op 7000 kilometer verbruikt.

Kan het ook zijn dat de auto even meer verbruikt omdat ik anders rijd dan de vorige eigenaar? of heeft ie misschien wat hoger verbruik omdat het peil iets boven max is?

Ik dacht dat olieverbruik bij de TSI'tjes helemaal geen issue meer was tegenwoordig?

Wat verbruiken jullie 1.2 TSI blokjes?
 

EdZ

Donateur
Goeie vraag. Mijn vorige 1.2TSI 105pk had geen verbruik tussen de 15k-beurten door. Mijn huidige 110pk (zal de jouwe ook zijn?) weet ik eigenlijk niet. Gekocht met 45.000km en na een paar duizend km inclusief Oostenrijkse bergen was er geen verbruik en sindsdien kijk ik eigenlijk niet meer. Ik wissel de olie elke 15k km. Ik zal morgen eens kijken.
 

hemi24

Forumguru
Is volgens mij niks bijzonders dat de hoeveelheid olie boven het max peil “verbruikt” wordt.
Meeste wagens hebben een bepaald niveau tussen max en min waar het verbruik zich op stabiliseert.
 
Ok! maar dat hoeft dus niet per se op max te zijn? Kan dus ook halverwege stabiliseren?
Kun je technisch verklaren waarom het olie boven max verbruikt wordt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Mijn 1.2 TSI heeft ook bij aanschaf (45k km) een beurt gehad, en 23k later nog geen verbruik kunnen constateren.
 
Dat is voor mij een onlogische vergelijking. Ieder glas is binnen 10 minuten leeg :-) Hopelijk houdt mijn olie het langer vol.. hahahah!

Maar ik snap wat je bedoeld!
 

turboturbo

Forumguru
Om een goed beeld van het verbruik te krijgen is eerst een goede meting nodig. Om die te krijgen zou je het echt eerst langere tijd trouw elke zoveel km (bijv 2.000) of elke zoveel maanden (bijv 2) moeten peilen. En evt bijvullen nauwkeurig bijhouden (hoeveel ml en bij welke km stand) Het zou idd kunnen dat het verbruik zodanig vermindert dat het stabiliseert.

Er zijn er, die adviseren om niet tot max te vullen maar tot precies tussen min en max in. Wacht daar dan eerst mee tot het niveau het min bereikt heeft en vul dan in stappen van 500ml max per keer bij (heb eens gelezen dat het verschil tussen min en max 1L is dan zou 500ml al voldoende kunnen zijn)

Het is niet ondenkbaar dat je nooit dat min niveau bereikt en dan heb geen noemenswaardig olie verbruik...
 
Laatst bewerkt:
Rapid 2016 1-2 tsi 90 pk. LL OLIE; oliewisseling doe ikzelf op ongeveer 20000 km. Tot nu 2 x . ik kom toe met mijn bus van 5 liter. Dus een verbruik van 1 liter op 20000 km
 

brepus13

Forumguru
Dat is serieuze tjoening!!

heb zelf na een kleine 10k nog geen olieverbruik. Dit was incl berg kilometers dus de auto is wel aan het werk geweest.
 

V-Strom

Actief lid
Fabia III 1.2 TSI 110 pk ongeveer 90.000 km op teller, verbruik ongeveer 0.75 tot 1.0 ltr. Beurt om de 30.000 km met als olie Total 5W/30 Longlife.
Iedere verbrandingsmotor verbruikt min of meer olie tijdens zijn gebruik. !!
 

EdZ

Donateur
Net gekeken met koude motor (doe ik vrijwel altijd), staat nog op max. Laatste beurt iets van 5000km terug volgens mij.
 

Fabiola347

Actief lid
Tot nu toe heeft mijn Fabia 55xxx gelopen en is het op ca 16000 km iets minder dan een halve liter wat hij verbruikt.
Voor zover ik weet, niks om me zorgen over te maken.
 
Bovenaan Onderaan