Wat hoort er in de kofferbak? ;-)

pkrijgsman

Actief lid
Skodabroeders,

Onder de mat van de kofferbak trof ik 3 gapend lege ruimtes aan...zo heb ik wel n compressortje (is dat wat, kwalitatief gezien?), maar geen verbanddoos, schuimbusje als je lek rijdt etc...
Ik heb ff n foto gemaakt. Wat zou er allemaal missen? Dan kan ik het aanvullen voor wanneer ik op vakantie ga.
Ps. De foto is van het deel dichtst bij de achterbank. De 2 rechthoekige ruimtes zijn extra bergruimte, denk ik?

Bedankt!

Bijlagen

• 20240727_120438.jpg
    20240727_120438.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 33

hemi24

Forumguru
Bus met bandendichtvloeistof, of hoe dat ook mag heten lijkt te missen.
Wat verder handig kan zijn, maar niet (altijd) standaard wordt meegeleverd:
- gevarendriehoek;
- veiligheidshesjes;
- reservelampen (incl. zekeringen);
- verbanddoos;
- flacon motorolie.

Coled

Senior Member
Buiten dat spul wat je moet gebruiken als je band lek is mis je volgens mij niet zo heel veel.
Ik heb laatst dat piepschuim bewerkt en er dit van gemaakt:
f088dd434c197bbd42b453f60a5411df.jpg
63cedbeb1cbe857189b224f8e67eae31.jpg

hemi24

Forumguru
Brandblusser erbij kan geen kwaad.

U is Belg?

Altijd al behoorlijk kansloos gevonden, die babyblussertjes waar je amper een sigarettenpeuk mee uit kunt krijgen…!
Neem dan een goede blusdeken, meer kans dat je het daar wel mee uit gaat krijgen!

EdK

Forumguru
Rij nu al 20 jaar met een blusser in me bedrijfswagen omdat we dit verplicht zijn...
Wel als ik daar een auto mee moet blussen dan mag die wel 5x groter zijn in inhoud.
Maar in die wielbak moet je zo en zo die vulbus met bende hebben ! Gebruik hem alleen nooit want het is en blijft bagger.
En hou de houdbaarheids datum in de gaten ! Vandaar dat je hem waarschijnlijk mist....
En hesjes en gevaren driehoek behoren er nog in en een doosje met lampjes omdat je LED verlichting hebt ....
EHBO doos heb ik nog nooit bij me wagen geleverd gekregen ( prive of zakelijk )
Maar een doosje pleisters is in algemeen afdoende , als je meer nodig hebt dan heb je in algemeen 112 ook nodig...

Tees

Donateur
Hetzelfde geldt voor een brandblusser, die moet onder handbereik zijn. En idd hebben die blussers vaak weinig nut, ze zijn dan ook bedoeld voor een zéér beginnende brand. Alles wat bij een voertuig niet meer in de allereerste fase is, is voor een professional om te blussen. Een grotere blusser zou i.t.t. wat veel mensen denken eerder meer dan minder gevaar opleveren, want dan ga je langer dicht bij die al te grote brand staan.

Canon-Eye

Forumguru
Het bluspoeder richt op zichzelf vaak al zoveel schade aan, zeker bij een "bedradingsbrand" in de cabine, maar ook onder de motorkap, dat je de boel haast net zo goed kan laten affikken. Besteed de paar seconden die je hebt liever aan het redden van de inzittenden en zoveel mogelijk spullen.

De BCF-blussers van vroegâh*) waren wel heel effectief zonder de cabine of motorruimte te verpesten met residuen, maar die zijn al heel lang verboden vanwege het broeikaseffect. En je kon er goed hoofdpijn van krijgen als je het gas inademde.

*) ik heb er nog wel eentje in mijn garage hangen :rolleyes: - het wijzertje staat nog steeds in 't groen, dus hij zou nog moeten werken.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Precies de reden waarom ik een schuimblusser heb! Wellicht minder effectief, maar niet de bizarre nevenschade van poeder.

Captain Hook

Forumguru
Ik heb hier nog een tweetal halonblussers staan.
Die zijn pas effectief! En geen residu-schade.
Meters staan ook nog in het groen. Ooit 'overgehouden' bij het leeghalen van een computerruimte. ;)

Maar niet zo goed voor milieu en mens (nemen alle zuurstof weg)

Canon-Eye

Forumguru
Halon is een andere benaming voor het Broom-Chloor-Fluor gebaseerde blusgas dat ik hierboven noemde.
Werkt inderdaad zeer effectief, maar is niet zo goed voor de atmosfeer... meer info hier.

Voordat ze verboden werden (2003-2004) hadden we BCF-blussers in de cabines van vrachtwagens die moesten voldoen aan de ADR-keuringseisen (voor het vervoer van gevaarlijke stoffen). Bedrading in de cabine wilde nog wel eens gaan smeulen door kortsluiting. Het recept was dan simpel: blusser activeren, ramen en deuren sluiten en buiten rustig afwachten. Na een paar minuten beide deuren open om lekker te laten doorwaaien, daarna kon de monteur aan de slag. Met een poederblusser kan dat niet zonder eerst een boel vervuiling op te ruimen, bovendien was er dan nog flinke kans op gevolgschade door de bijtende inwerking van poederresten.

pkrijgsman

Actief lid
To blus or not to blus... even serieus, dank voor de reacties, kan ik mee verder! Zelf denk ik dat je idd weinig begint met n blussertje, tegen de tijd dat er een brandje geconstateerd wordt is het wellicht te laat. Maar ieder voor zich natuurlijk wat je ervan vindt en of je een blusser wil hebben. Misschien iets om over na te denken iig...

Polvo

Actief lid
Het bluspoeder richt op zichzelf vaak al zoveel schade aan, zeker bij een "bedradingsbrand" in de cabine, maar ook onder de motorkap, dat je de boel haast net zo goed kan laten affikken. Besteed de paar seconden die je hebt liever aan het redden van de inzittenden en zoveel mogelijk spullen.

*) ik heb er nog wel eentje in mijn garage hangen :rolleyes: - het wijzertje staat nog steeds in 't groen, dus hij zou nog moeten werken.
Ik heb een blusser ingeleverd die 22 jaar oud was, wijzer ook in het groen, maar brandblusser keuring mag niet ouder dan 15 jaar zijn.
Aangezien de keuring duurder is dan een nieuwe worden ze dan meestal vervangen.

Precies de reden waarom ik een schuimblusser heb! Wellicht minder effectief, maar niet de bizarre nevenschade van poeder.
Schuimblussers zijn niet vorstbestendig, dan heb je in de winter weer een probleem.
Ik heb nu helemaal geen blusser meer in de auto, in het buitenland rij ik nooit en hier is het niet verplicht.

Tees

Donateur
Er zijn ook vorstbestendige schuimblussers, zo eentje heb ik dus in de auto liggen. Thuis een grotere die niet vorstbestendig is, want nergens voor nodig binnenshuis tenslotte.

@leon-cupra die is vrij makkelijk te pareren gelukkig: "het was voor mijn eigen veiligheid niet verantwoord een bluspoging te ondernemen". Regel nummer 1 bij reddingsacties: eigen veiligheid eerst.

Overigens dwalen we wel erg af :angel:

leon-cupra

Forumguru
@Tees , bij heel veel wagens zit de brandblusser onder de zetel. Kan je dus direct nemen en beginnen “blussen”.
Verzekeringsagent zei ooit tegen mijn vader “gewoon leeg spuiten langs de kant, je moet voor bepaalde maatschappijen gewoon kunnen aantonen dat je hem “gebruikt” hebt”.

Bovenaan Onderaan