Wat ga jij tanken na 1 oktober?


  • Totaal aantal stemmers
    92

EdK

Forumguru
Tsja Erik duur spul, maar ga er vanuit dat onze inkoper het wel weer ergens scherp inkoopt per pallet.
Maar goed daartegen hebben we sindsdien wel stukken minder problemen met het gereedschap.
Voorheen hadden we nog wel dat aggregaten die we mee hadden het dag A prima deden en dag B het vertikte om te starten.
En als je dat dan overkomt zit je uiteraard aan andere kant van NL en moet je weer naar een boels voor een huur apparaat
En als je dan al die tijd bijeen telt dan zijn dat ook kosten.
Dus tsja mag dan duurder zijn, maar uiteindelijk hebben we stukken minder problemen en is het dus uiteindelijk goedkoper als bedrijf....:pieker::D
 

Hans Ridderkerk

Nieuw lid
Het oude werkpaard van de familie, Skoda Fabia 1.4, heb ik nog maar kort in bezit.
Toen ik de auto op ging halen in het midden van het land, moest ik wel tanken.
Ik koos voor E10 bij Tinkr. Bij aankomst in Ridderkerk begon het lampje van het motormanagement te branden.
Mijn garagehouder heeft de auto doorgemeten en vroeg mij of ik E10 getankt had en waar.
Beide, E10 en Tinkr, vond hij niet zo'n goed idee. Daardoor ging mijn lampje branden. Ik stap nu over naar E5.
Voor m'n oldtimer van 1968 deed ik al E5 tanken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jessedew

Senior Member
Tot nu toe nog E10 getankt, rijd de Octavia prima op. Echter ik had V power in mijn motorscooter gedaan en daar lijkt hij toch 10 procent zuiniger door te rijden tov E10. Dan is dat net zo duur en ga ik daar dus zeker voortaan V Power mee tanken.

Ik ga het met de Octavia ook maar proberen, zeker omdat het ook zuiniger is dan E10 is de meerprijs er niet of nauwelijks.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

avpy

Senior Member
ik tank ook altijd 98, want heb een paar keer E10 geprobeerd en dan loopt hij niet zo lekker. Vind dat hij tijdens de opwarmfase soms stottert bij constant 80km/h rijden. Pas als hij volledig op temperatuur is is dit voorbij.
dus geen E10 meer voor mij. Dat vind de V6 beter naar mijn idee
 

lovely305

Forumguru
Begint me nu wel op te vallen dat de prijzen voor de premium brandstof flink omhoog gaat nu steeds meer mensen dit tanken. Of zie ik spookjes :thumbsdown::stop::nailbiting: :pardon::tegek:
 

Arent Schaap

Actief lid
Wie weet nu het duidelijke verschil tussen Shell V-power en Ron98 (E5)?

Via de website's die ook al wel op dit forum te vinden zijn
Prijzen van tankstations
Wat wordt er aan de pomp geleverd

Ben ik aan het zoeken geweest en bij mij in de buurt kost de V-Power 1.78 en de Tamoil 1.68 per liter.
Beide eigenlijk E0 (Ethanol vrij) maar die kennen we niet in Nederland.

De verschillen die ik kan vinden is dat BP ultimate, Esso synergy supreme en V-power de motor "schoner" houden door hun speciale toevoegingen. Maar is dat nodig en is het die € 0,10 per liter waard?
 

turboturbo

Forumguru
Je vraagstelling klopt volgens mij niet.
Je vraag klinkt als: ‘wie weet het verschil tussen een appel en fruit’.

Kortom de Shell V power is een Ron98 E5 brandstof.

Grappig dat die site een E0 classificatie heeft bedacht. Dat is voor ons die willen weten of er nou wel of niet ethanol in de peut zit, handige info.
Strikt genomen klopt de aanduiding E5 helemaal, want er wordt mee bedoeld dat er TOT 5% ethanol in mag zitten (dus 0% valt er ook onder)
Zo geldt voor E10 dat er TOT 10% ethanol in mag zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Dat schoner houden van de motor is een beetje kolder. Waar komt brandstof? Vanuit de tank door de leidingen door de pomp/filter en vervolgens ingespoten in de verbrandingskamer. Tegenwoordig bij de direct ingespoten motoren dus rechtstreeks in de verbrandingskamer en niet lans de inlaat kleppen (wat indirect ingespoten zou zijn). Dus het enige wat eventueel gereinigd zou worden in de motor zijn de bovenkant van de zuiger en de onderkant van de kleppen. Maar de vervuiling, carbon afzetting, is voornamelijk afkomstig van de carter ventilatie. De olielampen olieDampen welke via de inlaatkleppen worden aangezogen vervuilen veel meer dan de brandstof zelf.

een oud filmpje van kassa liet destijds zien dat klepstelen welke en X aantal tijd ondergedompeld zijn geweest in diverse verwarmde brandstoffen even lang bleven branden als een fakkel als in reguliere benzine.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Men tankt denk ik ook niet Ron98 alleen om de motor schoner te houden (als die claim dus al klopt) Maar ook om minder/geen ethanol te willen of bijv om een hogere klopvastheid te bereiken (turbo motoren hebben daar baat bij theoretisch)
 

PizzaPieter

Forumguru
Fuck, net m'n tank volgegooid met Shell Fuelsave benzine.

Toch maar naar V-Power overstappen dus.
Heb de auto een maand en vandaag voor eerste keer getankt...
 

Cordoba

Forumguru
Men tankt denk ik ook niet Ron98 alleen om de motor schoner te houden (als die claim dus al klopt) Maar ook om minder/geen ethanol te willen of bijv om een hogere klopvastheid te bereiken (turbo motoren hebben daar baat bij theoretisch)

Ik lees je reactie nu pas, maar omdat er een absolute onjuistheid in staat toch nog even reageren: een hogere klopvastheid heeft te maken met de compressieverhouding van de motor, niet met wel/geen turbo. Bij een benzinemotor is de klopvastheid van belang omdat je niet wil dat het brandstofmengsel vroegtijdig vanzelf ontsteekt, zonder dat de bougie hoeft te vonken (met kans op terugslag). Bij een hogere compressieverhouding heb je een hogere druk en hogere temperatuur, dus meer kans op vroegtijdige ontsteking. Die hogere compressie vind je vooral terug bij krachtige/sportieve blokken (dus bij die blokken waar je ook vaker een turbo tegenkomt dan gemiddeld). Ik heb het overigens heel bewust over totale compressie: als de turbo al een compressie van 10% oplevert, en vervolgens de beweging van de zuiger nog een een compressie van 1:10 geeft, zit je totaal dus op een compressie van 1:11, dat betekent dus ook dat de kans op vroegtijdige spontane ontsteking bij zo'n blok met turbo vergelijkbaaris met een blok zonder turbo maar met een compressieverhouding van 1:11.
 

VAG-man

Forumguru
Ik tank altijd E5 in Duitsland. Prijsvoordeel van E10 is in Duitsland nihil of zelfs nul. Geen idee of de E5 óók Ron98 is.
 

CDK

Forumguru
Nu veel auto’s minder rijden in de coronatijd is het extra belangrijk om goede brandstof te tanken. Veel problemen door E10 momenteel.
 
Bovenaan Onderaan