Warme motor klopt stationair

Sjabba

Senior Member
Ik ben benieuwd of iemand dit herkend. Motor doet het prima. Met stationair met koude motor hoor je niet maar met een warme motor stationair hoor ik een zachte klop. Lastig te beschrijven en toevallig een filmpje gevonden waar het op staat (niet helemaal toevallig want ik zocht ene oplossing en die staat er dan weer niet bij helaas...).


OP 1:22 begint het geluid. Distriubutieriem, waterpom, spanrol en spanner zijn bij aflevering vervangen.
 

oco1979

Forumguru
Eens filmpje bekeken,komt duidelijk van de distributie omgeving.
Krukaspollie toevallig ene met rubber inwendig?
Als deze ook wel al km heeft,zullen dat bij vervangen van distributieriem toch wel bekeken hebben(hoop ik).

Ne keer bekijken met plastieke kap er vanaf en zien of er inwendig geen slijtage sporen op de distributiekap zit
 

Sjabba

Senior Member
166k km gereden. Ik heb de krukaspoulie niet bekeken en kan hem ook niet zo even zien.
En wat zou het betekenen als er slijtagesporen aan de binnenkant van de kap zitten?
 

oco1979

Forumguru
speling op de krukaspoulie,anders de krukas zelf.
Defecte spanrol kan ook,zelf als is deze nieuw.
Resonantiegeluid kan ook nog zijn.
Is het ene met A/C ? de riem even afleggen,dan laten draaien,vastkomende A/C pomp kan ook nog.
 

turboturbo

Forumguru
Ik kon het geluid eerder niet goed thuis brengen, maar door de o.a. getriggerd door de post van @oco1979 lijk ik het geluid te herkennen van een van de Octavia's waarmee ik een proefrit heb gemaakt. Dat is alweer even geleden, dus ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. Maar misschien de moeite waard om uit te laten sluiten als oorzaak (de compressor of A/C pomp laten testen?)

Bij die Octavia waar ik het over heb waren de koelvinnen stuk (althans, ze sloegen niet aan, dus een sensor of electra probleem) Het viel me op dat de airco stopte met koelen als de auto niet reed (dus niet genoeg rijwind -> te weinig koeling voor de condensor gok ik) Terwijl ik onderweg ergens gestopt was om even onder de motorkap te luisteren naar het geluid viel me dit op toen ik terug in de wagen stapte (dat de airco plots niet meer koelde) Ik meen dit geluid toen ook gehoord te hebben onder de motorkap. Het lijkt een soort slorpend / gutsend of gorgelend geluid ook.

Teruggekomen bij de handelaar (want garage was het niet) geloofde de verkoper me niet en wilde eea zelf testen. Ik weet niet wat die gozer bezielde, maar hij gaf vervolgens een paar minuten lang vóluit gas (en dan hebben we het niet over 3500 toeren om de motor netjes op te laten warmen) waarbij al snel duidelijk werd dat de koelvinnen echt niet aan gingen slaan. Ondertussen hoorde ik dit geluid weer. De airco koelde ook (weer) niet. Na weer een paar minuten begon het koelwater uit het expansievat te spuiten (geen wonder) waarbij ik meteen snapte waarom de lak onder de motorkap blaasjes vertoonde op de plek precies boven het expansievat.
 
Laatst bewerkt:

Sjabba

Senior Member
Ik ga eens kijken naar de ac pomp. Zou best kunnen. Ik hoorde de laatste keer ook gepiep bij het aanzetten van de airco. Gezien de geschiedenis (eigenaar en onderhoud) denk ik eerder aan een "normaal" slijtage deel. Het geluid is echt zachte en als je het in de film wil horen dan moet dat bijna met een koptelefoon. Het komt er bij op 1.22.
Ik ga zelf nog wat nakijken maar heb voor volgende week ook een afspraak bij vagtechniek staan.
 

turboturbo

Forumguru
Kun je het proberen uit te sluiten als je de clima op 'ECON' zet (dus airco uit)?

Bij VAGtechniek zal eea vast goed gediagnosticeerd worden, denk ik. Ben benieuwd!
 

Sjabba

Senior Member
Hij staat al standaard op econ. Ik gebruik niet vaak de clima.
Heb nu de auto niet bij de hand dus wordt vanavond even testen. Haal dan ook even de riem los denk ik. En zal even met een stok op de aircopomp luisteren.
 

oco1979

Forumguru
Bekijk eens de riem van dicht bij,mogelijke scheuren of schade aan de riem of tanden die weg zijn,kan al richting van iets vastlopen zijn.
 

Sjabba

Senior Member
Ik heb de airco aangezet en een klein piepje en verder niets. Airco werkt ook goed.
Heb nog met de stok geluisterd op de aircopomp, stuurbekrachtingspomp en dynamo maar daar komt het niet vandaan.
Ik heb als tip nog gehad dat de nieuwe distributieriem wellicht te straks is geplaatst.
Zelf dacht ik nog aan de verstopte pcv klep. Alle slangetjes en klepjes zijn nog origineel dus kan best dat het klepje gaar is. Als ik de oliedop loshaal met draaiende motor blaast hij redelijk uit het carter. Of dat normaal is bij deze motoren weet ik niet.
 

Sjabba

Senior Member
Oja, riem heb ik er niet afgehaald. Heb de auto hard nodig en als die breekt maak ik het erger dan het nu is.
 

Sjabba

Senior Member
Opgelost. Bij vagtechniek gaven ze aan dat het toch van de distributieriem komt. Deze was 3 weken oud en van Gates, samen met de spanrol en waterpomp vervangen.
Alles door vagtechniek laten vervangen dor origineel en geluid is weg. De riem van Gates bleek ook korter en dus te strak te staan.
 
Bovenaan Onderaan