Wanneer zit je comfortabel en veilig

Is de houding zoals die aanbevolen wordt in het Skoda nieuwsbericht ook jouw houding?


  • Totaal aantal stemmers
    15

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb mijn armen wat minder gebogen, niet helemaal gestrekt, maar zodat mijn handpalm op de bovenkant van het stuur rust als ik mijn armen uitstrek. Verder moet ik met het schaamrood op mijn kaken bekennen dat ik vaak maar één hand echt aan het stuur heb. Wel is de andere hand waarvan de bijbehorende arm op de bovenkant van de deur rust, een soort van "standby"
 
Laatst bewerkt:

Wullum

Actief lid
Ik had vroegâh een maatje die ook zo onderuit zat, maar dan nog 20cm verder naar achter. Die kon alleen bij de onderrand van het stuur in die houding. Ging ook binnen een maand na aanschaf van zijn eerste auto, een Opel Monza, in een bocht rechtdoor de singelgracht in...
 

Canon-Eye

Forumguru
Niet precies zoals aanbevolen.
Wel behoorlijk rechtop en met de hoofdsteun correct, zelfs de afstand tot het stuurwiel klopt wel ongeveer maar deze wordt vooral bepaald doordat ik de handen meestal nèt een haartje lager hou dan 9-3. Dat heeft een reden: ik wil mijn ellebogen bij gewoon vrijwel rechtuitrijden persé kunnen laten rusten op de deur- c.q. middenarmsteun. Zonder die ondersteuning krijg ik al vrij snel flink last van mijn schouders.
 

JeSko

Forumguru
Haha een kenner @CharlesTucker

Neen serieus, vond die houding die je moest aanhouden op de rijschool altijd vreselijk, en kreeg er nota bene rugpijn van.

In m'n S2 staat de stoel wat achterover, moeilijk te zeggen in welke hoek, ik gok 50-55 graden, rechterhand rust op de armleuning en met één korte beweging schakel ik zonder me hoeven uit te strekken, met links stuur ik, meestal rust mijn hand bovenop het stuur. Het is fout langs alle kanten, i know, maar het rijd zo voor mij het meest comfortabel. En ik kan nog gewoon goed aan het stuur en zie nog gewoon goed boven het Stuur uit:D het helpt trouwens ook dat de stoel zo veel instellingen aankan, heb de ruggensteun lichtjes naar voren zodat deze mijn onderrug lekker steunt, en de zit is gekanteld zodat mijn onderbenen maximale ondersteuning hebben. Autostrade word wel met twee handen op het stuur gereden, toch wat hogere snelheden en ik hoef daar niet vaak te schakelen. Dan rust mijn linker elleboog op de heerlijk zachte bovenkant van de deur.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Mwah, ik zit er toch niet ver vanaf. Ik zit dan ook erg rechtop tov de meeste anderen, blijkbaar is dat wat m'n rug nodig heeft. Afstand tot het stuur die hier uitgelegd is is precies wat ik bij m'n rijlessen ooit geleerd heb, uitstrekte arm met je pols bovenop t stuur. Stuur houd ik niet zo vast, meestal op de snelweg ook met 1 hand, in de stad wel altijd 2 handen, min of meer kwart over 3.

Alleen die vuist afstand tot t dak...das nog wel eens lastig met mijn lengte (1.97). In de Faab zou ik best wat meer hoofdruimte willen hebben, maarja, je kan niet alles hebben.
 

JPs_OC2

Donateur
Ooit geleerd om zo te zitten en zit eigenlijk nog steeds zo. Oké, op langere stukken wil de rechterhand nog wel eens iets lager op het stuur gepositioneerd worden maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Dat dit trouwens een veilige houding is heb ik aan de lijve ondervonden bij een aanrijding met krap 80km/u op een auto waarvan de bestuurder mij over het hoofd had gezien. Mijn auto was bijna een meter korter, de motor was platgedrukt tegen het schutbord, ik moest uit de auto geknipt worden maar afgezien van de nodige spierpijn en schaafwonden van de airbag heb ik er niets aan overgehouden. Naast een dosis geluk en een stevige auto, ook dankzij een correcte zithouding, aldus de heren van de brandweer die ik naderhand nog sprak.
 

JeSko

Forumguru
Ik zit dus comfortabel, maar niet per definitie veilig, ach gelukkig zit een S2 afgeladen vol met Airbags :pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
Heb altijd geleerd dat met je hand bovenaan slecht is bij een ongeval. Ongeval … airbag schiet eruit … vliegt dus eerst tegen je arm … arm wordt weggekatapulteerd .. recht in je gezicht.
Heb hierdoor wel soms de reflex voor een bocht mijn handen goed te zetten op het stuur.
 

Timmer

Donateur
Volgens mij staat mijn stoel wel zoals aangegeven. Enkel de hoofdsteun kan ik niet regelen, de ves heeft een hoofdsteun die in de stoel geïntegreerd zit.
Ik zit meestal comfortabel lichtjes achterover, hand onderaan op stuur, andere hand op de armsteun, vensters en dak open en een goed 'muziekske' derbij.
Ga ik over op 'vrs-modus', dan zit ik op slag wel stevig in de zetel gedrukt en 2 handen aan het stuur, en vaak gaat en ook het geluid van de radio naar 0 (hoor je toch niet veel meer van dan, en dan heb ik geen nood aan bijkomende afleiding).
De foto die @JeSko postte, krijg ik last van men rug van :)
 

JeSko

Forumguru
Die was ook nie serieus e @Timmer ;) vind nu niet écht een goeie foto in profiel van wat ik bedoel maar deze lijkt er meer op, ongeveer e, en ik ben het niet op de foto ;)

maxresdefault.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Wat ik niet snap, waarom het blijkbaar (?) 'cool/hip/trendy' is om NIET goed en correct in je auto te zitten? :koffie:

Bizar dat een rugprobleem veroorzakende houding überhaupt in zou zijn. Nog afgezien van de comfort en veiligheidsissues... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan