Wanneer mag een nieuwe wagen voor de eerste maal gewaxed worden?

DannyG

Forumguru
Hoi allemaal,

Sinds vorige week zijn we de trotse bezitter van een nieuwe Octavia 3 Candy White. We willen de auto zo goed mogelijk beschermen tegen de weersinvloeden (zeker omdat we nogal dicht bij een haven wonen) en "vogelbijproducten" :D.

Nu weet ik dat vroeger gezegd werd dat waxen niet te snel mocht gebeuren omdat de lak de eerste maanden nog niet genoeg was opgedroogd of uitgehard. Maar hoe zit dit tegenwoordig met de nieuwere lakgeneraties, al dan niet op waterbasis?

Dus concreet: wanneer zouden we hem voor de eerste maal in de was mogen zetten? :pieker:


Alvast bedankt.

Groetjes,

Danny
 

bobracing

Forumguru
Hoi Danny,

Met een beetje pech stond je auto al een maand of 3 a 6 buiten op een terein te wachten tot je hem bestelde ;)
Waxen mag je direct doen, want je brengt enkel een bescherm laag aan. Polijsten daarin tegen haalt een klein beetje van je lak af, kans is groot dat het al gedaan is voordat de wagen bij de dealer werd afgeleverd omdat hij al een paar maanden buiten heeft gestaan :tongue:
 

bobracing

Forumguru
Hoi Danny,

Gebruik een goede wax, zeker nu de wagen nieuw is zal de lak nog niet zo vuil zijn dat je hem moet cleanen zeg maar.
Doe een broodzakje om je handen en voel dan de lak, voel je dan putjes e.d. dan eerst de wagen met klei schoonmaken enzo. Hierna kan je weer maanden genieten dat de wagen makkelijk en snel schoon blijft :) Succes alvast!
 

DannyG

Forumguru
@bobracing : Ik heb me laten adviseren in de autospeciaalzaak en heb daar SONAX XTREME harde was mee gekregen. Als we hem gewoon gewassen hebben en hij is opgedroogd, dan zal ik eens proberen met dat broodzakje (voel je daar oneffenheden beter mee?). Ik verwacht niet dat klei nodig gaat zijn omdat ie nog nagelnieuw is, maar je weet maar nooit ;).

Thanks :thumbsup:
 

bobracing

Forumguru
Ja dan voel je dat beter :)
Maar ieder merk heeft zijn goede en slechte waxen, zelf gebruik ik voor de dagelijkse wagen Techwax van Meguairs blijft erg goed zitten en makkelijk te doen aanbrengen :)
 

DannyG

Forumguru
Ja dan voel je dat beter :)
Maar ieder merk heeft zijn goede en slechte waxen, zelf gebruik ik voor de dagelijkse wagen Techwax van Meguairs blijft erg goed zitten en makkelijk te doen aanbrengen :)

Dat had die speciaalzaak ook, was ook goed ... vergelijkbaar met de SONAX. Dus uiteindelijk maar voor de laatste gegaan.
Zal eens een broodzakje aan de kant houden om mee te kunnen testen ;).

Groetjes
 

Cordoba

Forumguru
Bij een nieuwe auto hoef je niet zo bang te zijn: na het lakproces, wordt de auto gedroogd in de 'oven' waardoor de lak direct daarna al goed is uitgehard. Na een autoschade is dat anders: uitharden van de lak is daar minder, bijvoorbeeld omdat de temperatuur lager moet blijven vanwege alle kunststoffen, en isolatie van de kabelbomen om maar iets te noemen.

Een nieuwe auto is tijdens transport voorzien van beschermende folies en coatings om 'm netjes te houden, dus polijsten is niet direct nodig (grondig reinigen van de lak gebeurt normaal vóór de aflevering, al zit daar veel prutswerk bij).

Vóór je een auto van een waxlaag gaat voorzien, moet je zeker zijn dat de auto helemaal schoon is (anders ben je tijdens het waxen de auto in feite aan het bekrassen, bijvoorbeeld door zand dat er op gewaait is). Daarom adviseer ik altijd om een auto voor het waxen te wassen (daarmee verwijder je 'los' vuil) en daarna te kleien (daarmee verwijder je vastzittend vuil, zoals bijv. hars, vuil uit bomen enz. enz.). Een kleiset kost je typisch zo'n 30 euro, daarvoor heb je een hoeveelheid klei, een glijmiddel voor je klei, en een doek om na het kleien de boel weer netjes te krijgen. Een lak die gekleid is, dat voel je direct doordat de lak veel gladder aanvoelt, daarnaast heeft het als voordeel dat je waxlaag een langere standtijd krijgt, doordat ie beter blijft zitten.

Ik zou zeggen kijk even rond in dit detailing deel van het forum, of kijk even op een echt detailing forum, voor meer info.

Sonax lees ik goede verhalen van, voornamelijk van de NetShield, Meguiars is duur maar niet echt goed: zit vooral vol met fillers (olie-achtige stoffen) die op korte termijn de kleine lakfoutjes verbergen, en glans geven, maar na een paar wasbeurten is dat weer verdwenen. Met een goede voorbehandeling en goede beschermingslagen krijg je een lak die net zo mooi of mooier glimt als met Meguiar's, maar de glans blijft dan wel veel langer (mits de auto volgens de regels der kunst wordt gewassen).

Als je een auto door regelmatig door de wasstraat jaagt, vergeet dan alle detailing regels. Wil je 'm netjes houden, was 'm dan met de hand of in de wasbox, en verdiep je er in. Als je de 2-emmer wasmethode volgt, blijft een nette auto ook veel langer netjes, en kun je ook (nuttig) de andere stappen gaan doen.
 

DannyG

Forumguru
@Cordoba : Bedankt voor de uitvoerige uitleg :thumbsup:.

We gaan de wagen uiteraard eerst wassen met de 2-emmer methode. Dat kleien was tot nu toe buiten beschouwing gebleven. Ik zal wel controleren of er lakoneffenheden te voelen zouden zijn, maar het is zoals je zegt dat een nieuwe auto goed beschermd getransporteerd is. Dus ik verwacht niet echt dat kleien al nodig zou zijn.

Eenmaal de auto goed gedroogd is, gaan we hem waxen. De uitstoot van allerlei chemische rotzooi in de haven van Antwerpen komt regelmatig onze kant opgewaaid. Dat in combinatie met alles wat uit het achterwerk van de gevederde vriendjes komt vallen, zorgt toch voor een vraag naar een goede bescherming voor de lak.

Groetjes,

Danny
 

H@RM

Senior Member
Ik vrees dat kleien wel degelijk nodig is. Ik weet niet hoe nieuwe VAG auto's naar België getransporteerd worden, maar hier in Nederland gaan ze per trein. Ondanks de folie en andere bescherming zit een nieuwe auto vol spoorslag en dergelijke. (te herkennen als kleine roestvlekjes)

Sonax netshield is inderdaad een heel fijn product. Mocht jij de hardwax nog om kunnen ruilen zou ik dat zeker overwegen
 

DannyG

Forumguru
@H@RM: Bedankt voor de verduidelijking. Ik zal de methode met de broodzak van bobracing uitvoeren en als dat inderdaad oneffenheden aan geeft, dan ga ik zeker ook nog eens kleien.

Dus al jullie tips zijn in dank gelezen en aanvaardt ... waarvoor mijn dank :cheers:.

Op naar het komende weekend, wanneer de kennis in daden omgezet kan worden ;).
 

Cordoba

Forumguru
Net als H@rm ben ik van mening dat je eigenlijk altijd moet kleien voor je een beschermlaag (wax of sealant) of een glaze (voor extra glans, verbergt kleine lakfoutjes) aanbrengt. Ook een vuile dieselmotor (vrachtauto, heftruck, landbouwtractor, bandenshovel, schip enz.) kan half verbrande dieseldeeltjes uitstoten die redelijk vast op je lak kunnen blijven plakken, en zo zijn er nog wel meer zaken die je met wassen niet verwijdert, maar met kleien wel.

Enige voordeel dat je hebt: op wit zijn krassen en swirls veel minder zichtbaar dan op een donkere kleur.
 

DannyG

Forumguru
Net als H@rm ben ik van mening dat je eigenlijk altijd moet kleien voor je een beschermlaag (wax of sealant) of een glaze (voor extra glans, verbergt kleine lakfoutjes) aanbrengt. Ook een vuile dieselmotor (vrachtauto, heftruck, landbouwtractor, bandenshovel, schip enz.) kan half verbrande dieseldeeltjes uitstoten die redelijk vast op je lak kunnen blijven plakken, en zo zijn er nog wel meer zaken die je met wassen niet verwijdert, maar met kleien wel.

Enige voordeel dat je hebt: op wit zijn krassen en swirls veel minder zichtbaar dan op een donkere kleur.


Klinkt ook weer logisch @Cordoba . Ik zal toch eens op zoek gaan naar wat van die klei. Beter nu wat meer werk en een beter en vooral veiliger resultaat dan vlugger en slechter :thumbsup:.
 

Stimpy68

Actief lid
Nieuwe auto's komen vaak per trein, daar is vliegroest een veel voorkomend probleem. Dat kun je verwijderen met kleien of gebruik een product zoals monello non ferro oid wat vliegroest oplost (het wordt paars als het reageert met vliegroest). Zeker op een witte auto zul je je verbazen wat er aan vliegroest aanwezig is.
 

Bart81

Forumguru
Hoi Danny,

Met een beetje pech stond je auto al een maand of 3 a 6 buiten op een terein te wachten tot je hem bestelde ;)
Waxen mag je direct doen, want je brengt enkel een bescherm laag aan. Polijsten daarin tegen haalt een klein beetje van je lak af, kans is groot dat het al gedaan is voordat de wagen bij de dealer werd afgeleverd omdat hij al een paar maanden buiten heeft gestaan :tongue:
Klopt hopelijk niet wat jij zegt hoor...
Misschien is dat dan de reden waarom je 8 of 9 maand op een superb moet wachten... Als hij volgens jou al een paar maand buiten staat...:deuk:

Ik dacht het niet
 
Bovenaan Onderaan