Wanneer is het over en uit met een nieuwe ICE?

Captain Hook

Forumguru
Een informatief artikel over wanneer welke merken van plan zijn afscheid te nemen van de auto met verbrandingsmotor:

https://www.autobild.de/artikel/ver...er-mazda-toyota-vw-volvo-und-co-19153555.html


Samenvatting:

VW, vanaf 2035
Audi, vanaf 2026 geen nieuwe ontwikkelingen meer
BMW, vanaf 2030 50% elektriek
Mercedes blijf een beetje vaag en spreekt vooral over 'ambitie'
Ford (Europa), vanaf 2030 nog slechts aanbod nieuwe EV's.
Kia: dat hangt van de klant af...
Mazda; klimaatneutraal vanaf 2050 (voor zover dat überhaupt echt kan)
Mini; vanaf 2030 nog nieuwe EV's.
Mitsubishi: wie zien wel...
Porsche; alleen de 911 behoudt nog een brandstofmotor
Renault; vanaf 2040 CO2 neutraal
Skoda: nog geen specifieke datum
Stellantis: op 8 juli maken ze dit bekend
Toyota: complex verhaal (zie artikel)
Volvo; vanaf 2030 nog slechts productie van EV's
GM: vanaf 2035 emissievrij auto's.
JLR: vanaf 2025 emissievrij


We gaan het zien, we gaan het zien... ;)
 

Tees

Donateur
Ik ben benieuwd wat een aantal fabrikanten (zoals BMW) dan gaat doen als de EU vanaf 2030 (of 2035) de ICE gaat verbieden. Dan zullen ze voor die ander helft toch ook echt een andere aandrijfbron nodig gaan hebben (waterstof, hoera!) Of verkoopt BMW dan opeens de helft van z'n auto's in China of de VS?

In het artikel wordt nog over synthetische brandstoffen gerept, maar dat lijkt me echt een meganiche markt. Komt nog bij dat de uitstoot dan op grotere schaal wel CO2-neutraal is, maar je lokaal nog steeds uitstootproblemen hebt. Denk dat dit echt de uitzondering gaat worden naast de bulj elektrisch en waterstof.
 

Cordoba

Forumguru
Opvallend dat Porsche als enige fabrikant aangeeft dat een bepaald model met verbrandingsmotor te blijven leveren. Ik denk dat alle fabrikanten die aangeven dat ze tot 2030 en langer nog verbrandingsmotoren willen gebruiken (voor een deel van) hun auto's, in principe allemaal even lang over de omschakeling doen. Als je in 2035 pas volledig om wil schakelen, kun je nog even (ik denk 1-2 jaar) wachten met de ontwikkeling van een merk dat alleen maar EV's levert, en als je pas in 2050 omschakelt kun helemaal nog even wachten.

Aan de andere kant ik hoorde vanavond ook weer dat de gasunie een deel van hun leidingnet wil gaan gebruiken om waterstof te transporteren (al vraag ik me serieus af of degenen die deze beslissing hebben genomen enig idee hebben hoe groot het verschil is tussen het leidingtransport van aardgas en van waterstof. Het idee is wel dat men waterstof als alternatief wil gebruiken voor aardgas in industriële toepassingen, en dat de benodigde energie voor de waterstofproductie van windmolenparken zou moeten komen. Als dat inderdaad gaat gebeuren, is de stap naar waterstof als energiedrager voor auto's, misschien ook een stapje dichterbij. Dus als je inderdaad pas na 2035 van de verbrandingsmotoren af wil, kun je misschien ook wel gelijk naar auto's die waterstof omzetten in stroom (en water).
 

CharlesTucker

Forumguru
Of verkoopt BMW dan opeens de helft van z'n auto's in China of de VS?
Even snel gegoogled, maar BMW verkoopt nu al meer dan de helft van z'n auto's in China en in de VS. Als voorbeeld, in Q3/2020, 275.618 auto's verkocht in Europa, 288.370 in Azie (waarvan het overgrote deel in China) en 99.052 in Amerika (waarvan het overgrote deel in de VS). In Amerika en Azie groeit de verkoop ook harder dan hier. Deze getallen komen uit een press-release van BMW zelf, vorig jaar.
 

Tees

Donateur
Interessant @CharlesTucker! Overigens is de verwachting dat China (en de VS zolang Trump niet weer aan de macht komt) niet heel veel later de EU zullen volgen, dus dat lost voor de autofabrikanten niet veel op.
 

Cordoba

Forumguru
Charles Tucker noemt ook al de Mirai die ik al wel kende, de Nexo kende ik nog niet. Op het moment dat dergelijke auto's in serieuze aantallen verkocht worden, zal ook de prijs echt gaan dalen. De belangrijkste reden voor mij om het te noemen, was omdat men zich over het algemeen wat blind staart op pure EV's als toekomst.
 

Captain Hook

Forumguru
Nog wat interessante info m.b.t. de waterstof mitsen en maren:

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-n...-cv-thuis-wordt-een-klimaatmisdrijf~b8a3c277/

Waterstof voor de auto en de cv thuis wordt een klimaatmisdrijf



We hebben de komende jaren ontzettend veel groene waterstof nodig om de CO2-uitstoot van de industrie drastisch te verlagen. Ondertussen zijn er lobbyclubs die het kostbare goedje willen verkwisten in auto's en de cv thuis. Het wordt tijd om dat te benoemen met wat het is: een klimaatmisdrijf.
 

hemi24

Forumguru
Waterstof heeft één groot voordeel, wat juist dé tekortkoming van het electriciteitsnet is: de mogelijkheid tot opslag van energie… (ookal zul je daarbij verliezen moeten accepteren)
 

Tees

Donateur
Interessant artikel Haak, al twijfel ik een beetje aan dit soort stevig ingezette verhalen. Hij zal vast wel enig verstand van zaken hebben, maar ik wil graag een breder opgezet onderzoek zien voordat ik geloof dat waterstof auto's zo'n slecht idee zijn.

Hij heeft zéker een punt dat er veel meer winst te behalen valt met de industrie die overgaat op waterstof. Maar dat is exact wat er nu al aan de gang is, vorige week nog in t nieuws. Een heel goede ontwikkeling. Maar de schrijver gaat een beetje voorbij aan t vraag-aanbod principe, als er meer vraag is komt er meer aanbod omdat de prijs interessanter is.

En tenslotte over de bredere benadering: elektrische auto's klinken geweldig (net als waterstof) voor t milieu, maar je moet eerst een volledige life cycle analysis doen wil je dat echt weten. Die berekeningen/modellen zijn akelig complex, en daar komen soms héél verrassende uitkomsten uit die je niet op je klompen had kunnen aanvoelen.
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees De waterstofauto op zich, of de EV meer in het algemeen, is geen slecht idee.
Het 'lastige' is de energiebron (zoals bij veel zaken). De winning, de productie, de distributie, de opslag en de gevolgen van de benutting daarvan.

Natuurkundig gezien is het grote geheel geen probleem. Immers E = mc² Maar de vormen waarin die E en m zich manifesteren wel...:jaja:

Een groot probleem is vaak met dit soort zaken (en vele andere), dat we alleen maar méér, méér, méer willen & doen. :(

We creëren een probleem en zoeken daar vervolgens een oplossing bij. Als er maar pecunia mee binnen geharkt kan worden. Waarom beseffen we, met z'n allen, nou niet dat voorkomen van het ontstaan van allerlei resource- en capaciteits-knelpunten, uiteindelijk een betere oplossing is?:pieker:
M.a.w. bezint eer ge begint.

Wanneer dringt het nou eens tot ons allen door dat ongelimiteerde groei uiteindelijk destructief is? En dat op alle gebieden.
Ik zie van alles om ons heen groeien; behalve het verstand... ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Een tijdje terug schreef ik in een soortgelijk topic op het buurforum al dit (als reactie op iemand die zei dat het aantal waterstofauto's de komende drie jaar explosier zou groeien):

"Ik ben benieuwd waar je deze inschatting op baseert. Volgens mij zijn er nog wel wat uitdagingen te gaan voordat waterstof breed toepasbaar is. Om er maar een paar in willekeurige volgorde te noemen:

- het kip-ei-probleem van veel te weinig tankstations (en die komen er ook niet vanwege de lage vraag naar waterstof en enorme investeringskosten (€ 1.500.000,00 per tankstation));

- de enorme hoeveelheid benodigde (groene) elektriciteit om voldoende waterstof te kunnen maken;

- de grote hoeveelheid energie (30%) die je verliest bij het maken van waterstof;

- de grote tanks die nodig zijn, zelfs al bij opslag van een kleine hoeveelheid waterstof;

- de hoge kostprijs van het benodigde edelmetaal platina;

- de totale hoge kostprijs die op het niveau van benzine-auto's ligt (en dus ver boven elektrische auto's);

Tel hierbij op dat een aantal grote merken de ontwikkeling van waterstofauto's om bovengenoemde reden alweer stopgezet hebben.

Ik denk dat er nog zeer veel doorontwikkeling van dit (op zich mooie!) concept nodig is, voordat het breed in gewone, dagelijkse auto's toepasbaar is. Ik denk dat de ontwikkelingen zich eerder in de (zware) industrie voor zullen doen, voordat het zich uiteindelijk doorvertaalt naar auto's - áls dat al gebeurt.

Kortom; ik deel je inschattingen niet. Helaas, want het idee (schone en oneindig beschikbare brandstof) is natuurlijk fantastisch.
 

Tees

Donateur
Allemaal valide punten Marco, en ik verwacht ook niet dat de komende jaren de H2 automarkt gaat exploderen (al moet ik zeggen dat een explosieve groei gezien de beperkte hoeveelheid die er nu rondrijden best makkelijk geregeld is :jaja:). Maar je komt vooral met economische argumenten, en die kunnen snel veranderen.

En 30% verlies is ook weer niet zo heel veel, als je bedenkt wat voor verliezen er in andere ketens allemaal zijn. Ik denk wel dat de electrolyzertechnologie in de komende 10 jaar flink gaat groeien, gezien de tijd en het geld dat de industrie erin moet gaan stoppen. Als het nu al interessant wordt voor zware industrie om die neer te zetten, kan t wel aardig versnellen met andere toepassingen van diezelfde waterstof.

Maar goed, het is net zo goed mogelijk dat de H2 auto's helemaal niet van de grond komen en we het met elektrisch moeten doen. Of koude kernfusie natuurlijk ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Maar je komt vooral met economische argumenten, en die kunnen snel veranderen.
Klopt. In de praktijk zijn die economische (en praktische) argumenten ook de meest relevante. De enige die dat op grote schaal snel zou kunnen doen kantelen is de overheid.
 
Bovenaan Onderaan