Wanneer distributieriem vervangen?

Noord26

Forumguru
SF-leden,

Wie kan mij zo vertellen hoe lang een distributieriem mee moet gaan qua km-stand of leeftijd? Het zou gaan om een 1.8TSI motor. De onze staat nu op 105Dkm. Ik moet er echt overheen hebben gelezen in het boekje anders..

We willen onze SuperB een grote beurt laten geven over een aantal weken en eventueel meteen de distributieriem (+ multi-riem en waterpomp) mee laten nemen. Hebben we nu nog even de tijd om rond te informeren naar de kosten. Willen hiervoor wellicht langs VAGtechniek rijden in Nuenen. De laatste paar keer toch erg stevig af moeten tikken voor kleine spulletjes bij de dealer. Ik gun ze de omzet zeker wel, maar sommige dingen waren buitensporig duur.

Groet,
Michel
 

Noord26

Forumguru
Euhm.. Zit er een ketting in en geen riem? Vandaar dat ik het niet terug kon vinden in het boekje?

:wacky:
 

WesleyJD

Banned
Haha. Je hebt in ieder geval goed gezocht! Ja zit een ketting in. Heb je dus voorlopig geen omkijken naar.
 

CDK

Forumguru
je hebt idd een ketting in je 1.8 zitten, dat scheelt weer :)

greetz Corné
 

Noord26

Forumguru
En ik maar twijfelen of ik er toch echt niet overheen had gelezen wanneer de riem aan de beurt was in het boekje..

Maar goed, hoe lang gaat een multi-riem normaal gesproken mee dan?
 

Wilko

Senior Member
En ik maar twijfelen of ik er toch echt niet overheen had gelezen wanneer de riem aan de beurt was in het boekje..

Maar goed, hoe lang gaat een multi-riem normaal gesproken mee dan?

Het zal van motor tot motor kunnen variëren, maar bij de 2.0 in onze O2 geven ze 180K km als vervangstand aan, mits hij bij de 90K beurt gecheckt is.

Dat geeft echter geen garantie dat het ook inderdaad allemaal goed gaat tot de 180K km, want die "getande riem" van onze O2 is dus bij 109K km stuk gegaan, met een hoop schade als gevolg.
 

Cordoba

Forumguru
@Wilko: volgens mij noem je nu de cijfers en vervanging voor de distributieriem, niet voor een multiriem.
Bij auto's met distributie riem, wordt de multiriem vaak tegelijk vervangen omdat het dan geen extra tijd kost. Multiriem wordt volgens mij of preventief vervangen tegelijk met de distributie, óf bij klachten (meestal slippen van de riem, duidelijk hoorbaar janken bij starten en bepaalde situaties). Hoe moeilijk of makkelijk het is, verschilt volgens mij nogal per type motorblok, riem zelf is vaak tientjes-werk (denk aan 30-40 euro)
 

sunnyboy

Senior Member
Bij de O2 uit 2005 is deze vervangen bij 150.000km.
Kosten conform het Onderhoudsschema.
De monteurs kwamen er achter dat ook de waterpomp lekte, dus die ook gelijk maar laten vervangen.
Was de duurste beurt in z'n bestaan.
Nu alleen de remmen en schijven nog, geen idee wanneer deze aan vervanging toe zijn.
Voorlopig heb ik hem weer voor 2 jaar meegekregen.
 
Nou, hallo heren,

Is dit het geval bij een 2.0 TDi ook? Distributieketting in plaats van een riem?

Wat zijn dan de voor en nadelen?

Sorry ben op dat vlak nogal een leek :bloos:
 

Joske

Forumguru
Is een riem. Ik zou het moeten opzoeken op basis van motorcode maar reken op interval van 180k km ---- 210k km. Zo was het toch bij mijn 2.0 TDI .

EDIt: heb het nog eens opgezocht,

eerste generatie commonrailmotoren: 180.000km
tweede generatie commonrailmotoren: 210.000km

wil je het heel zeker weten: moet ik de motorcode weten..
 
Laatst bewerkt:
Thx Joske.
Wel de garagehouder zei al iets van een riem maar daar ik hier las dat de 1.8 TFSi motor op ketting draait dachtek van ik vraag het eens.
De wagen die ik op punt sta te kopen heeft 75000 km dus kan nog wel effe verder dan ;).

in ieder geval bedankt voor uw reactie!
 

Joske

Forumguru
Daar staat eigenlijk niets meer concreets van beschreven.. Daarom dat de riem ook gecontroleerd moet worden visueel. Persoonlijk vind ik 10 jaar max aanvaardbaar voor een longlife riem.
 

kansberg

Forumguru
10 Jaar is inderdaad de standaard vervangingstermijn van een distributieriem, uitzonderingen daar gelaten (Opel bijv.).
De auto van mijn vader heeft vorig jaar een nieuwe distributieriem gekregen bij 30.000 km. Maar wel 10 jaar oud.
Mits de waterpomp over de distributie loopt is het advies altijd de waterpomp te vervangen, dit geldt voor alle merken. Ook de Multi-en V snaren, de geleide/spanrollen van zowel distributie als Multi riem zijn dan aan vervanging toe.
 

Joske

Forumguru
ik vraag mij steeds af (heb ik al paar keer geopperd), bij die longlife distributieriemen... houdt de waterpomp het ook wel 210k km uit.... :pieker:


Mits de waterpomp over de distributie loopt is het advies altijd de waterpomp te vervangen, dit geldt voor alle merken.
dus eigenlijk is het de dag van vandaag ook omgekeerd van toepassing. Waterpomp kapot = ineens ook distributieriem vervangen (mits >100k km of zoiets) :)
 

kansberg

Forumguru
Bij de meeste merken houdt de pomp het net zolang uit als de riem. Er zijn uitzonderingen, neem de 1.6 TDI. Die moeten vaak vroegtijdig vervangen worden. De pompjes van de 1.6 HDi motoren van de PSA groep waren in de eerste series ook heel zwak, want van kunststof. Opel is ook een waterpompklant, al is daar de laatste jaren verbetering in gekomen.
Tja, en als je toch bezig bent, dan neem je de riem, rollen en spanners natuurlijk mee.
 

Noord26

Forumguru
Onze hield het 95Dkm vol. Er zijn bepaalde series van de band gerold waarbij er rond de 100.000km bijna de garantie gegeven kon worden dat de waterpomp ging lekken.
 
Bovenaan Onderaan