Waarschuwingsgeluid gordel/verlichting/handrem defect?

Douwew

Lid
In de verschillende topics hier lees ik dat er een geluid hoort te zijn om te waarschuwen bij het vergeten uitzetten van verlichting, niet vastmaken van gordels en vergeten van de handrem.

Ik heb recent een Fabia occasion gekocht, en daarbij hoor ik dit geluid niet.
Waar moet ik aan denken? Is dit een "ping" vergelijkbaar met de melding voor gladheid (<4 graden), of echt een piep?

De schakelaars van de deur/gordels/handrem lijken allemaal te werken (dashboard indicatie werkt correct/lampje gaat aan).
 
Laatst bewerkt:

Ligflits

Senior Member
Het kan ook uitgezet zijn door de vorige eigenaar.
Gordel-alarm is een assortiment "pings" die na zo'n 100m in werking treed, in oplopende toonhoogte en steeds sneller achter elkaar.
 

Douwew

Lid
Dank je wel! Ik heb blijkbaar niet ver genoeg zonder gordel gereden, dat geluid werkt dus wel.

Dan ga ik toch maar eens op zoek naar de microswitch in het deurslot...
 

Ligflits

Senior Member
Staat je verlichting aan als je wegloopt bij je auto (zonder sleutel in contact)? En dan bedoel ik niet "coming home" verlichting.
Als je verlichting sowieso uit gaat als je je sleutel uit het contact haalt, heb je ook geen geluid.
 

Bakkertje

Forumguru
Even uitlezen met OBD Eleven / VCDS kan je ook nog wel het nodige leren over eventuele problemen.
Maar als ik het zo lees is er wellicht niets aan de hand.. (zie opmerking hierboven van @Ligflits)
 

Douwew

Lid
De verlichting blijft aan als ik de sleutel uit het contact haal.
Daarnaast heb ik gemerkt dat ik geen "deur open" indicator lampje zie op het instrumentenpaneel. Dit lampje gaat wel branden als de bijrijder de deur opent.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat promoveert de deurschakelaar van het bestuurdersportier (c.q. de bedrading daarvan) tot hoofdverdachte. Die geeft als enige het seintje aan de lichtalarmzoemer.
 

Tees

Donateur
Zoals @Canon-Eye al aangeeft: zeer grote kans dat je t slot in de bestuurdersdeur moet vervangen, bekend euvel bij VAG auto's. Je kan evt een gereviseerde erin laten zetten, in Apeldoorn zit deurslotreparatie.nl, daar hebben een aantal mensen hier goede ervaringen mee
 

Douwew

Lid
Dank @Canon-Eye en @Tees voor de info! Ik had inderdaad al gelezen over deurslotreparatie.nl hier op het forum!
Ik ga het eerst zelf een poging geven, ben niet bang om een beetje te solderen als elektrotechnicus.

Zal jullie op de hoogte houden en eventueel wat foto's plaatsen voor anderen met dit probleem :)
 

Eltjo

Forumguru
In mijn Passat 3B heb ik de microswitches in deurslotprint moeten hersolderen. Daar ging ook het deur open en dus ook het verlichting staat nog aan signaal niet klinken.
Het is me pas gelukt om het slot eruit te krijgen na het vinden van de instructies. Zonder was het mij toen niet duidelijk hoe het kabeltje van de klink te verwijderen.
Het slot van mij was nog viezig van ingekoekt vet en vuil; dat heb ik natuurlijk ook schoon gemaakt en gesmeerd.
 
Bovenaan Onderaan